۱۳۹۵ دی ۱۶, پنجشنبه

روایتی از شکنجه و تهدید به ١۵ بار اعدام؛ نگاهی به نامه و دفاعیات محمدعلی طاهری


Image result for ‫محمدعلی طاهری‬‎

 محمدعلی طاهری، زندانی عقیدتی در زندان اوین در نامه ای که آذرماه نوشته، ضمن بررسی و طرح مظالمی که بر او در طی بیش از شش سال گذشته است، از رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران تقاضای آزادی کرد. هرانا در ادامه به بررسی ۵۵ صفحه از آخرین دفاعیات محمدعلی طاهری و تیم حقوقی مدافع او پرداخته است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدعلی طاهری، زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین و بنیانگذار عرفان کیهان یا حلقه در ایران  در کنار ۴٨ صفحه دفاعیات تیم وکلا با نگارش نامه ای ٧ صفحه ای که سیزدهم آذر ماه سال جاری خطاب به ریاست شعبه ۲۶۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران نوشته است  از وی درخواست کرد که “با گذشت بیش از شش سال و نیم تحقیق و بررسی در مورد اتهامات وارده” و با عنایت به موارد متعددی که وی در این نامه مطرح کرده، وی را آزاد کند.
طاهری در این نامه و در ابتدا، در ارتباط با “باقی نماندن اتهام دیگری جهت انجام تحقیقات (باتوجه به عدم تطابق و مغایر نبودن اتهام افساد فی الارض انتسابی با قانون جدید و قدیم و صدور قرار منع تعقیب برای سایر اتهامات)” سخن به میان می آورد. وی در بخش های دیگر نامه با طرح سیر اتهامات وارده و روند رفع آنها از صدور پانزده حکم اعدام علیه خود می گوید که کارشناسان اقدام به صحنه سازی و ایجاد رعب و وحشت نمونده اند تا بتوانند از این طریق “اعترافات، مصاحبه ها و مطالب کذب دیکته شده را اخذ نموده و سناریوی خود را عملی کنند.”
نامه دستنویس محمدعلی طاهری به قاضی پرونده در ۷ صفحه را دانلود کنید

این زندانی عقیدتی همچنین در مقدمه این نامه صراحتا “عدم هرگونه تمایل و انگیزه ای برای ادامه فعالیت در زمینه موضوع آموزسی موسسه فرهنگی هنری عرفان کیهانی (حلقه)” که به گفته وی در سال ۸۷ تعطیل و در سال ۹۰ منحل شده است را اعلام می کند و می گوید که اعلام آمادگی کرده تا در حوزه عرفان حلقه فعالیت نکند و هرگونه تجمع، همکاری و کمک به فعالیت های پراکنده در این زمینه را خاتمه ببخشد.

وی همچنین میخواهد که از این به بعد زمان خود را “جهت رسیدگی به زندگی شخصی و خانوادگی” سپری کند. وی می نویسد”خود و خانواده ام به زندگی در محیطی آرام و بدون حاشیه و به دور از هرگونه درگیری فکری، تهدید، ارعاب و … شدیدا نیازمند هستیم و با ایجاد چنین فرصتی، طبیعتا آنرا از دست نخواهیم داد.”
بنیانگذار عرفان حلقه ضمن ادای شهادتین و طرح اعتقادش به مبانی اسلام و مذهب تشیع، “در قبال آنچه که ممکن است ناخواسته مرتکب شده” باشد “از پیشگاه خداوند متعال طلب عفو و بخشش” می نماید.
محمد علی طاهری در ادامه این نامه ضمن شرح سرگذشت از زمان بازداشتش در ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ و اتهامات متعدد وارده بر وی با ذکر دوران انفرادی اولیه (۶۶ روز) در ساختمانی در شمال دانشگاه تهران می گوید که ماهها در بند دو الف، بازداشتگاه ویژه اطلاعات سپاه پاسداران در وضعیت انفرادی و آنچه وی آن را “تحمل مشقات و فشارهای جسمی و روانی و ذهنی بسیار زیاد” می داند سپری کرده است.
طاهری همچنین می گوید که به وی اعلام شده که پانزده بار حکم اعدام برای او بدون رفتن به دادگاه صادر شده است. همچنین طاهری از صحنه سازی های متعدد، ایجاد رعب و وحشت و فشارهای متعدد وارده بر وی خبر می دهد که می گوید که چندین بار در این دوران اعتصاب غذا کرده است. او می گوید که این تلاشها برای اخذ اعترافات، مصاحبه ها و مطالب کذب دیکته شده از وی بوده، ولی کارشناسان و بازجویان پرونده موفق به انجام این کار نشده اند. طاهری می گوید که در زمستان ۹۰ نیز گزارش این عملکردها و تهدیدها را به اطلاع پیرعباسی، رئیس وقت شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران در حضور کارشناسان پرونده رسانده است.

این زندانی عقیدتی در این نامه خود را “قربانی اعمال نفوذ عده ای” می داند که به دنبال راهی برای “نابود کردن” وی هستند.

بنیانگذار عرفان کیهانی یا حلقه در ادامه این نامه اعلام می کند که در جلسات دادگاه در سالهای ۹۳ و ۹۴ به اطلاع دادگاه رسانده است که “مصاحبه ای غیرقانونی و با توسل به شیوه های غیرمتعارف” از وی توسط “بازپرس اسدی و کارشناسان در تیرماه ۹۰” اخذ شده است. طاهری ضمن ذکر این نکته که این مصاحبه از “اعتبار قانونی ساقط” است از تنظیم صورتجلسه در جهت ثبت و ضبط قانونی در پرونده و اعاده حیثیت خود خبر می دهد.
این زندانی عقیدتی که به گفته خود در این نامه تا به حال حداقل ۴ بار به صورت ناموفق خودکشی کرده است از اعمال فشار روانی بر وی و بستری شدن در بیمارستان روانی زندان خبر می دهد و می گوید که “ایجاد فراموشی ناگهانی که ممکن است دقایقی طول بکشد تا به وضع عادی” برگردد از ثمرات آن دوران است. وی می گوید که در زمان بازداشت و با استناد به فیلم کلاسها، سخنرانی ها و آموزشها در دانشگاههای مختلف از “سلامت ذهنی، روانی و جسمی بطور کامل برخوردار بوده” است و سابقه هیچ بیماری خاصی را نیز نداشته است.
محمدعلی طاهری در ادامه با ذکر لزوم عودت اموال شخصی که از منزل و موسسه وی ضبط و توقیف شده، در ارتباط با شاگردانش آنها را افرادی از اقشار مختلف جامعه می داند که تحمل ظلم به یک معلم بیگناه و تحت ستم را نکرده اند و برای دفاع از وی و بر اساس آموزه های دینی به میدان آمده اند. طاهری در این نامه به دستگیری ها و پرونده سازی ها برای شاگردان و همراهان عرفان حلقه به شدت اعتراض کرده است.

نویسنده این نامه همچنین با اعتراض به عنوان “فرقه” و “منحرف خواندن” آن، آن را توهین به شعور جمعی عده بسیاری زیادی از معرفت پژوهان و محققین می داند و با اشاره به اتهامات عقیدتی وارده بر خود به دنبال اثبات اعتقاد خود به دیانت اسلام و مذهب تشیع بر آمده و مطالبی را در خصوص اثبات توحیدی بودن نگاه و سخنانش با اشاره به عرفان اسلامی بیان می کند.

این زندانی عقیدتی در ادامه با ذکر اینکه در آذرماه ۱۳۹۴ اتهام افساد فی الارض توسط دیوان عالی کشور نقض ماهیتی شده به صدور قرار منع تعقیب برای سایر اتهامات وی در بازپرسی شعبه ۳ دادسرای شهید مقدس در تاریخ ۱۳ تیر ماه ۱۳۹۵ اشاره می کند و می گوید که انتظار داشته آزاد شود ولی این اتفاق نیافتاده، بلکه روند جدیدی از بازجویی ها و اعمال محدودیت ها علیه وی آغاز شده که وی دست به پانزدهمین اعتصاب غذای خود در اعتراض به این روند می زند. وی با عامل تجمعات اخیر خواندن این روند غیر قانونی از قاضی پرونده میخواهد که با صدور حکم آزادی او به “همه این ناملایمات خاتمه بخشند.”

بنیانگذار عرفان حلقه در بخش های پایانی این نامه با ذکر داستان نوشتن پاسخی به کتاب “افسون حلقه” و توقیف آن از سوی کارشناس پرونده که طاهری او را آقای رحیمی می نامد میخواهد که این پاسخ به وی تحویل داده شود.

محمدعلی طاهری، زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین در خاتمه با خواست آزادی خود می گوید که “با بازگشت اینجانب به کانون خانواده، جلوی صدمات و لطمات بیشتر که همواره متوجه آن بوده نیز گرفته شود و ذهن بنده نیز آرام گرفته و با سرگرم شدن به زندگی خود، همه این وقایع را بدست فراموشی سپرده و همه گله ها و شکایات را فراموش کنم.”
اخیرا علیزاده طباطبایی، وکیل محمدعلی طاهری نیز خبر داده است که با وجود تجدید جلسه دادگاه، موکلش برای جلسه دادگاه اعزام نشده است.
بر مبنای قرار نهائی دادسرا که در تاریخ ۱۳ تیرماه ۱۳۹۵ در دادسرای ناحیه ۳۳ شهید مقدس (اوین) تنظیم شده است، محمد علی طاهری در ارتباط با اتهامات ۱- اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب به جرم علیه امنیت کشور از طریق عضویت در گروه چریکهای فدایی خلق و ترور افراد و تهدید آنها ۲- ارتداد و سب النبی”با عنایت به محتویات پرونده و جامع اوراق آن نظر به اینکه متهم در تمام مراحل تحقیق منکر ارتکاب جرایم انتسابی بوده و مامورین نیز جهت اثبات ادعاهای خود دلایل قانع کننده و قانونی ارائه نداده اند علی هذا مستندا به ماده ۲۶۵ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ قرار منع تعقیب متهم صدر الذکر صادر و اعلام می شود قرار صادره پس از موافقت دادستان محترم ظرف ده روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در مراجع صالح می باشد.

این قرار به امضای سید احمد حسینی، بازپرس شعبه سوم دادسرای شهید مقدس تهران رسیده است.

دفاعیات وکلای محمدعلی طاهری در ۴۸ صفحه را دانلود کنید
محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان کیهانی یا حلقه در ایران در آخرین بازداشت خود در ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۹۰ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به‌ اتهام “توهین به مقدسات”، “مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان بیماران”، “ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع”، “استفاده غیرمجاز از عناوین علمی دکتر و مهندس”، “ضالّه بودن کتب و آثار”، به ۵ سال حبس، پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
افساد فی‌الارض از طریق منحرف کردن افراد، دیگر اتهام طاهری بود.
محکومیت آقای طاهری از بابت پرونده اول به پایان رسیده با این‌حال با ایجاد پرونده ای جدید و تمدید قرار بازداشت از آزادی او تاکنون جلوگیری شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر