۱۳۹۵ دی ۱۲, یکشنبه

فرزند نسرین ستوده همچنان ممنوع‌الخروج است



مهراوه خندان، فرزند نسرین ستوده، پس از گذشت چهار سال و علیرغم قول نمایندگان مجلس و رییس قوه‌ی قضاییه مبنی بر لغو ممنوع‌الخروجی، همچنان از این حق قانونی محروم می‌باشد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دستگاه قضائی جمهوری اسلامی نخستین بار در سال ۹۱، رضا خندان، همسر نسرین ستوده را به همراه مهراوه دختر نوجوانشان ممنوع‌الخروج نمود که این مسئله به اعتصاب غذای نسرین ستوده در زندان اوین منجر شد. نسرین ستوده پس از ۴۹ روز اعتصاب غذا با اعلام لغو ممنوع‌الخروجی توسط نمایندگان مجلس و رئیس قوه قضاییه دست از اعتصاب کشید؛ اما حال، پس از گذشت چهار سال، رضا خندان از تداوم ممنوع‌الخروجی فرزندش خبر داده است.
رضا خندان دراین‌باره در مطلبی که در فیس بوکی خود انتشار داد، نوشت: “شیوه‌ای که دستگاه‌های قضایی – امنیتی، عموماً برای مقابله با اعتصاب غذا در پیش‌گرفته‌اند این‌گونه است که تا دم مرگ زندانی اعتصاب‌کننده مقاومت می‌کنند و در صورت ادامه‌ی فشار افکار عمومی موقتاً به خواست زندانی تن می‌دهند؛ زندانی اعتصابش را می‌شکند و موقتاً مشکل حل می‌شود. پس از مدتی روز از نوروزی از نو.
زندانیان سیاسی زیادی تا چند قدمی مرگ اعتصاب غذا کردند و خواستار آزادی خود شدند. خواسته‌ها برآورده و موقتاً آزاد شدند. چند روز یا چند هفته بعد خبر بازگشت به زندان آنها را بی‌هیچ سروصدایی می‌خوانیم و می‌گذریم.
نسرین ۴۹ روز اعتصاب غذا کرد برای رفع ممنوع‌الخروجی مهراوه از طریق نمایندگان مجلس رییس قوه‌ی قضاییه اعلام کرد ممنوع‌الخروجی را برداشتند. درنتیجه اعتصاب غذا شکسته شد. نتیجه آن‌که اکنون مهراوه ممنوع‌الخروج است.”
لازم به ذکر است که در تیر ماه سال جاری اداره گذرنامه به خانواده مهراوه خندان اعلام کرده است، در راستای اجرای فرمان وزارت اطلاعات از صدور گذرنامه ی او جلوگیری کرده و وی درحال حاضر ممنوع الخروج می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر