۱۳۹۵ آبان ۳, دوشنبه

مسئولان دولت و قوه قضاییه ایران برای 'گفت‌وگوی حقوق بشری' راهی اروپا می شوند


مجید تخت روانچی

مجید تخت روانچی، معاون وزارت امور خارجه ایران، اعلام کرد طی دو تا سه هفته آینده هیاتی برای شرکت در "گفت‌و‌گو‌های حقوق بشری" به بروکسل اعزام می شود که متشکل از نمایندگانی از وزارت خارجه و قوه قضاییه خواهد بود.
آقای تخت روانچی دوشنبه ۳ آبان به ایلنا گفت که این هیات "در سطح معاونان" است و هدف "لغو تدریجی و فرایندی تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه ایران" را دنبال می کند.
در مردادماه گذشته، محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، گفته بود که به وزارت خارجه و شورای امنیت ملی پیشنهاد کرده مقدمات ازسرگیری گفتگوهای حقوق بشری با غرب فراهم شود.
گفت و گوهای حقوق بشری ایران و اتحادیه اروپا، که در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی آغاز شده بود، با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد متوقف شد، اما بعد از توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی طرفین از شروع مجدد آن خبر دادند.
در زمان آقای خاتمی، ایران و اتحادیه اروپا در چهار دور گفتگوهای حقوق بشری انجام دادند و در این چارچوب، به طرح متقابل انتقادات خود به وضعیت حقوق بشر یکدیگر پرداختند.
این گفتگوها، در آذر ۱۳۸۱ (در تهران)، اسفند ۱۳۸۱ (بروکسل)، مهر ۱۳۸۲ (بروکسل) و خرداد ۱۳۸۳ (تهران) برگزار شدند.
مجید تخت روانچی مذاکرات پیش رو را بخشی از "گفت‌و‌گوهای سطح بالای سیاسی با اتحادیه اروپا" دانسته که در آن علاوه بر مباحث منطقه‌ای، سیاسی، اقتصادی و محیط زیستی، مباحث حقوق بشری نیز مطرح خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر