۱۳۹۵ آبان ۷, جمعه

انتقاد مکارم شیرازی از «شایعه‌سازی» درباره قاری مشهور


2_w987_r1_s.jpg

اعتراض این مرجع تقلید شیعه به انتشار گزارش‌ها درباره پرونده سعید طوسی درحالی است که شاکیان این قاری مشهور اعلام کرده‌اند که پس از ناامید شدن از پیگیری این پرونده در قوه قضاییه درمدت حدود ۵ سال گذشته، اقدام به سخن گفتن درباره آن کرده‌اند
 ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در قم، در واکنشی تلویحی به انتشار گزارش‌ها درباره اتهام «تجاوز»سعید طوسی، قاری مشهور قرآن، به چند نوجوان قاری قرآن، از «شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی» و گزارش‌های رسانه‌های خارج از ایران درباره این پرونده انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید شیعه روز چهارشنبه، ۵ آبان، در کلاس درس خود«شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی» را از «توطئه های شیطان» دانست و«ریختن آبروی افراد و ایجاد نفاق و اختلاف در جامعه را از آثار سوء» این اتفاق ذکر کرد.
وی تاکید کرد:«گاهی اوقات دروغ‌هایی می‌سازند و نسبت‌هایی به افراد می‌دهند که اساسا واقعیت ندارد».
آقای مکارم شیرازی گفت: «تا گناه کسی در محکمه ثابت نشود مجاز به انتشار و بیان آن نیستیم و نقل آن گناه است، اگر بر فرض واقعیت هم داشته باشد باید اجازه داد در محاکم ثابت شود و اصراری بر انتشار آن نداشته باشیم».
اعتراض این مرجع تقلید شیعه به انتشار گزارش‌ها درباره پرونده سعید طوسی درحالی است که شاکیان این قاری مشهور اعلام کرده‌اند که پس از ناامید شدن از پیگیری این پرونده در قوه قضاییه درمدت حدود ۵ سال گذشته، اقدام به سخن گفتن درباره آن کرده‌اند.
درهمین حال خانواده یکی از شاکیان در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه که روز چهارشنبه منتشر شده است، ضمن درخواست برای «رسیدگی دقیق و سریع» به این پرونده و با اشاره به گزارش رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور در این زمینه اعلام کر ده‌اند که «غائله اخیر را به نوعی نتیجه تعلل و کم‌لطفی چندین ساله مسئولان مرتبط با این پرونده در صدور حکم قطعی می‌دانیم».
آقای مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «به دنبال پخش برخی شایعات انسان می‌بیند و می‌شنود که رسانه‌های بیگانه و غربی درباره آن مطلب منتشر کرده‌اند، این نشان می‌دهد که مطلوب آنها است».
صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، نیز روز سوم آبان، مختومه شدن این پرونده توسط خود را «دروغ بزرگ و عجیب و غریب» و «کذب محض» خوانده و شاکیان این پرونده را تهدید کرده بود که «همکاری با رسانه‌های معاند، معاونت در جرم و قابل پیگرد است».
تعدادی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که محمد گندم‌نژاد طوسی، معروف به سعید طوسی قاری مشهور قرآن، با شکایت خانواده تعدادی از نوجوانان قاری قرآن با اتهام‌هایی چون «تجاوز جنسی» و «لواط» تحت تعقیب قرار گرفته اما در‌ ‌‌‌نهایت با دخالت «علی مقدم، مسئول ارتباطات دفتر رهبر جمهوری اسلامی»، «رییس قوه قضاییه» و «دادستان تهران» برای او قرار منع تعقیب صادر شده است.
بر اساس این گزارش‌ها، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، این پرونده را برای تعیین تکلیف به رییس قوه قضابیه ارسال کرده و صادق لاریجانی نیز پس از اظهار نظر علی خلفی، مشاورش، این پرونده را «فاقد ادله اثباتی جرم» تشخیص داده است.
به گفته وب سایت «آمد نیوز»، پس از این اظهار نظر رییس قوه قضاییه، دادستان تهران دستور مختومه شدن این پرونده را صادر کرده است.
به نوشته تعدادی از سایت‌های خبری، تعداد شاکیان این پرونده بیش از ۱۰ نفر بوده اما برخی شکایت نکرده و گفته‌اند که «در دادگاه به عنوان شاهد حضور خواهند یافت».
سه شاکی آقای طوسی در مصاحبه با برنامه «صفحه آخر» صدای آمریکا اعلام کرده‌اند که ۹ سی دی حاوی مکالمات آقای طوسی با آنان که به اقدامات خود اقرار کرده، «دو توبه‌نامه به دستخط خود آقای طوسی» و «پیامک‌های وی به نوجوانان» در پرونده موجود بوده است.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، روز دوم آبان اعلام کرده بود که برای سعید طوسی درباره اتهام «اعمال منافی عفت» قرار منع تعقیب صادر شده است.
به گفته آقای اژه‌ای، درباره دیگر اتهام این قاری مشهور قرآن با عنوان «تشویق به فساد» نیز ابتدا قرار منع تعقیب صادر شده بود اما دادگاه این قرار را نقض کرده است.
این قاری مشهور قرآن روز ۲۹ مهر ضمن رد این اتهام‌ها اعلام کرده بود که مخالفان جمهوری اسلامی او را «واسطه هتاکی» به رهبر ایران قرار داده‌اند.
سعید طوسی از قاریان مشهوری است که در برنامه‌های رسمی جمهوری اسلامی از جمله برنامه‌های دفتر رهبر ایران قرآن قرائت می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر