۱۳۹۶ بهمن ۱۳, جمعه

ایمان رشیدی ، شهروند بهایی ، از زندان یزد آزاد شد



روز جاری ایمان رشیدی، شهروند بهایی، با پایان دوران محکومیت از زندان یزد آزاد شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ایمان رشیدی که از سال ۹۳ در زندان به سر می‌برد ، امروز ۱۳ بهمن‌ ماه با پایان دوران حبس از زندان یزد آزاد گشت.
ایمان رشیدی و همسرش ، شبنم متحد ، نخستین بار به همراه تعداد دیگری از شهروندان بهایی مردادماه سال ۹۱ بازداشت و پس از سه هفته به قید وثیقه آزاد شدند.
دادگاه انقلاب اسلامی یزد در شهریور ماه سال ۹۲ ایمان رشیدی و شبنم متحد را به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی با راه‌اندازی و عضویت در تشکیلات مخفی (بهایی) به ترتیب به سه سال حبس تعزیری و دو سال حبس تعزیری محکوم کرد.
این شهروندان در ۲۸ اسفند ۹۳ جهت تحمل دوران محکومیت راهی زندان یزد شدند.
جامعه بهاییان، یکی از اقلیت‌های مذهبی در ایران است که با بیشترین حجم آزار واذیت و سرکوب مواجه است. اعضای این اقلیت‌ مذهبی، از اینکه بتوانند به صورت آزادانه اعمال مذهبی خود را انجام بدهند، ممنوع هستند و به صورتی سیستماتیک از تحصیلات عالیه و همچنین اشتغال و کسب و کار محروم می شوند. اعضای این اقلیت‌ مذهبی همچنین با توقیف اموال خود مواجهند و رهبران آنها در زندان به سر می‌برند. در حال حاضر بیش از ۹۰ تن از اعضای جامعه بهاییان در ایران در زندان‌ها به سر می‌برند.
سازمان ملل آزار و اذیت بهاییان در ایران را بارها محکوم کرده است. بر اساس ماده ۲۵ منشور حقوق شهروندی، که حسن روحانی در دسامبر ۲۰۱۶ آن را امضا کرده است شهروندان آزادی عقیده دارند و تفتیش عقاید ممنوع  شده و هیچ کس را نمی‌تواند به خاطر عقایدش تحت تعقیب قرار داد. اگر چه به اعتقاد فعالان جامعه بهایی، تعقیب قضایی و آزار واذیت بهاییان در طی دولت اول حسن روحانی افزایش پیدا کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر