۱۳۹۶ بهمن ۱۹, پنجشنبه

درخواست بازبینی در پرونده احمدرضا جلالی از سوی دیوان عالی کشور « رد شده است.»



دیوان عالی کشور درخواست بازبینی در پرونده احمدرضا جلالی، پژوهشگر محکوم به اعدام را رد کرده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، زینب طاهری ، وکیل احمدرضا جلالی ، اعلام کرده درخواست بازبینی در پرونده این پژوهشگر در کمتر از یک ساعت در روز یکشنبه ۱۵ بهمن از سوی دیوان عالی رد شده است.
دیوان عالی کشور این حکم را پیش‌تر در تاریخ ۱۹ آذر ماه تأیید کرده بود.
زینب طاهری همچنین گفته است که بار دیگر از دیوان عالی خواهد خواست که پرونده را به طور کامل بازبینی و بررسی کند اما هیچ تضمینی برای پذیرش آن وجود ندارد.
در مهرماه سال جاری شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برای احمدرضا جلالی حکم اعدام صادر کرد.
به دنبال صدور این حکم عباس جعفری دولت آبادی مدعی شد: «یکی از اقدامات محکوم‌علیه، اعلام نشانی و برخی مشخصات سی نفر از افراد شاخص پروژه‌های تحقیقاتی، نظامی و هسته‌ای از جمله شهیدان شهریاری و علی‌محمدی به افسران اطلاعاتی موساد بوده که به ترور و شهادت آنان منتهی شده است.»
جمهوری اسلامی همچنین با پخش اعترافاتی ضبط‌ شده از احمدرضا جلالی که تحت‌ فشارروانی و سلول انفرادی درازمدت اخذ شده، مدعی شد که این پزشک و پژوهشگر زندانی در انتقال اطلاعات مربوط به چند محقق هسته‌ای ترور شده ایرانی به اسرائیل نقش داشته است.
همسر احمدرضا جلالی، پس از پخش این ویدیو اتهام‌های منتسب به آقای جلالی را رد کرد و تأکید کرد که این اظهارات تحت‌فشار ضبط شده است.
او با اشاره به سه ماه زندان انفرادی همسرش و شرایط نگهداری او در مدت بازداشت یادآور شد که احمدرضا جلالی چهره‌ای علمی است که در مدت بازداشت با تهدید به کشتن بچه‌هایش مواجه شده و در مقابل ضبط این ویدئو به او وعده آزادی داده شده است.
در جمهوری اسلامی، پخش اعترافات تلویزیونی به عنوان مدرکی در صدور و یا مشروعیت بخشیدن به محکومیت‌های قضایی بخصوص اعدام همواره رایج بوده است.
احمدرضا جلالی، استاد و پژوهشگر مدیریت حوادث مترقبه و دارای اقامت سوئد است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفته و پس از آن به همراه همسر و دو فرزنش ساکن کشور سوئد شدند. آقای جلالی در تاریخ پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ پس از سفر به ایران به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی توسط ماموران وزارت اطلاعت دستگیر و روانه زندان اوین شد. او پس از هفت ماه بازجویی در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد.
احمدرضا جلالی در ماه آگوست نامه‌ای از داخل زندان به زبان انگلیسی نوشته که در روزهای اخیر، پس از اعلام حکم دادگاهش منتشر شد. احمدرضا جلالی در این نامه با عنوان «چرا من از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شدم؟» به طور کامل توضیح می‌دهد که به دلیل همکاری نکردن با وزارت اطلاعات برای جاسوسی به نفع ایران بازداشت و سپس تهدید به اعدام شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر