۱۳۹۶ بهمن ۳۰, دوشنبه

درگیری پلیس و دراویش در تهران ؛ تداوم اعتراضات علیرغم دهها کشته و زخمی



 تجمع تعدادی از دراویش گنابادی در شمال تهران در اعتراض به بازداشت یکی از اعضای این گروه به نام “نعمت الله ریاحی”، به درگیری با پلیس و خشونت کشیده شد. طی این خشونت ها بر اساس آمارهای رسمی شده دست کم سه مامور نیروی انتظامی کشته شدند، تعداد دیگری نیز زخمی شدند، از سوی دیگر نیز بازداشت دست‌کم یازده تن از معترضان گنابادی تایید شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از بازداشت یکی از دروایش گنابادی به نام “نعمت الله ریاحی” جمعی از دراویش گنابادی امروز دست به تجمع اعتراضی زدند. دراویش معترض خواستار آزادی بی قید و شرط آقای ریاحی شدند.

سایت مجذوبان نور که اخبار مربوط به دراویش گنابادی را بازتاب می دهد گزارش کرده “عده ای از دراویش زخمی که بعضا در اتاق عمل بودند توسط نیرو های امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند”.

کانال تلگرامی همین سایت تا لحظه تنظیم این گزارش لیست بازداشت شدگان را بهنام نظام آبادی، سجاد رزمی، محمد ثلاث، رسول هویدا، آویشا جلال الدین، مهدی مهدوی، امیر لباف، محمد رضا غنی‌زاده، شهرام شکری، شیدا عزتی، سعید سلطان پور  و شخصی با نام خانوادگی محمدی عنوان کرده است.
بازداشت معترضان گنابادی در حالی است که خبرگزاری های داخلی تعداد معترضان بازداشت شده امروز را حداقل ۱۱ نفر عنوان کردند.
نیروهای انتظامی برای متفرق کردن معترضان بصورت پرشماری همراه با تجهیزات ضدشورش در کوی گلستان هفتم منطقه پاسداران حاضر شدند.
سعید منتظرالمهدی، سخنگوی پلیس ایران تأیید کرده است که در حمله یک اتوبوس به جمع مأموران نیروی انتظامی در محدوده خیابان پاسداران، سه مأمور کشته شده‌اند. او “عوامل فریب‌خورده و مخلان نظم و امنیت” و کسانی را که در “تجمعات اخیر در منطقه خیابان پاسداران تهران” شرکت داشته‌اند را عامل این حادثه معرفی کرده است.
به گفته آقای منتظرالمهدی راننده اتوبوس و هشت نفر دیگر در ارتباط با این حمله دستگیر شده‌اند.
سایت مجذوبان نور پیامی را در توییتر بازنشر کرده که نقش دراویش را در چنین اقدامی تکذیب می کند. فعالان حقوق که بعضا در میان جمع معترضان حاضر هستند با پست کردن مطالبی در شبکه های اجتماعی تاکید کردند “تجمعات دراویش مسالمت آمیز است و هیچگاه آغازگر این درگیری ها نبودند”.
از سوی دیگر کانال تلگرامی صدا و سیما هویت سه نیروی انتظامی کشته شده را گروهبان امامی، گروهبان بایرامی و یک سرباز وظیفه با هویت نامعلوم عنوان کرد.
علاوه بر حمله اتوبوس به جمع ماموران نیروی انتظامی، همزمان با تنظیم این گزارش خودروی شخصی دیگری در عملی مشابه تعدادی از ماموران نیروی انتظامی را زیر گرفت. هنوز اطلاعی از میزان تلفات این حادثه مخابره نشده است.

از سوی دیگر، محسن همدانی، معاون امنیتی استانداری تهران نیز با تایید وقوع تیراندازی در درگیری های امشب اعلام کرد “در رابطه با این تجمع که از نظر ما غیرقانونی است شورای تامین استان تهران تشکیل جلسه داده است.”

شما نیوز در خصوص مصدومین انتظامی درگیری های امشب نوشته ” ۸ نفر از پرسنل کلانتری در این حادثه مسدوم شده‌اند که ۵ نفر به صورت سرپایی مداوا و سه نفر دیگر در بیمارستان‌های اطراف بستری هستند”.
حدود دو هفته پیش هم دراویش در مقابل خانه نورعلی تابنده، رهبر دراویش گنابادی در خیابان گلستان هفتم در پاسداران تجمع کرده بودند که آن درگیری هم به خشونت کشیده شد.
دراویش می‌گفتند که از حضور پرشمار نیروهای امنیتی و لباس شخصی در اطراف خانه آقای تابنده نگران شده‌اند.
بعد از آن درگیری حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران گفته بود: “پلیس، دادستانی و دیگر دستگاه‌های مسئول، هیچ گونه برنامه‌ای برای برخورد با دراویش گنابادی در تهران نداشته و ندارند.”
باوجود گذشت چندین ساعت از آغاز اعراضات گزارشات دریافتی حاکی از آن است که این اعترضات کماکان ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر