۱۳۹۶ اسفند ۲, چهارشنبه

افزایش بازداشت دراویش گنابادی و انتقال بازداشت شدگان زن به زندان قرچک ورامین ؛ درخواست اعدام برای راننده اتوبوس


 

در ادامه درگیری نیروهای انتظامی با دراویش گنابادی معترض نسبت به بازداشت نعمت الله ریاحی که از دو روز گذشته آغاز شده بود ، ماموران نهادهای امنیتی اقدام به بازداشت تعداد دیگری از دراویش کرده‌اند ، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ایران نیز از بازداشت بیش از ۳۰۰ نفر ، کشته شدن ۵ نفر و از زخمی شدن ۳۵ پلیس خبر داده و از سوی دیگر جمعی از زنان دراویش بازداشت شده پس از تفهیم اتهام به زندان قرچک ورامین منتقل شده‌اند. از میان بازداشت شدگان زن، فعالان حقوق دراویش از وضعیت لیلی نائب زاده به دلیل باردار بودن وی ابراز نگرانی می کنند. رسانه های نزدیک به دراویش گنابادی از جان باختن تعدادی از دراویش خبر داده و سایت مجذوبان نور نیز امروز به نقل از کمیته پیگیری دراویش بازداشتی، از هجوم نیروهای امنیتی به منزل تعدادی از دراویش و بازداشت آنها خبر داده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با گذشت دو روز از آغاز اعتراضات دراویش گنابادی، بازداشت های گسترده معترضان همچنان ادامه دارد و برخی از گزارش‌ها از کشته شدن برخی از دراویش در بازداشت خبر می‌دهند.
وب‌سایت مجذوبان نور وابسته به دراویش گنابادی از آمار بالای تلفات خبر داده، فعالان حقوق دراویش از وضعیت بازداشت‌شدگان زن در این اعتراضات ابراز نگرانی کرده‌اند.
آنها می‌گویند زنان بسیاری با ضرب و شتم بازداشت شده‌اند، به‌طوریکه شکستگی سر، پا و دست مشهود بود. از میان بازداشت‌شدگان زن نگرانی‌ها از وضعیت “لیلی نائب زاده” یکی از دراویش زن بازداشت شده در حالی است که گزارش شده وی باردار بوده است. در خبر دیگری نیز این سایت به نقل از کمیته پیگیری دراویش زندانی، از سرنوشت نامعلوم سعید سلطانپور که توسط دکتر رسول هویدا به بیمارستان رسالت منتقل شده بود خبر داده است و گفته‌اند که دکتر رسول هویدا نیز در همان بدو ورود به بیمارستان، دستگیر و بعد از آن به مرکز امنیتی شاهپور منتقل شده است.
کمیته پیگیری دراویش بازداشتی می‌گوید: “آقایان “ولی‌الله میراسماعیلی”، “سید جعفر آهوقلندری”، “مهدی نیک‌پی” و “قاسم سپهوند” نیز به طرز وحشیانه‌ای و با توسل به خشونت و شکستن شیشه و استفاده از اسپری علیه خانواده‌ی آنها توسط نیروهای لباس‌شخصی و امنیتی در خرم آباد دستگیر شده‌اند و تاکنون اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت سلامت آنها در دسترس نیست.
صفحه‌ی توییتر مجذوبان نور نیز خبر از درگذشت تعدادی از دروایش گنابادی در بیمارستان لبافی‌نژاد داده و گفته است که تعدادی از دراویش گنابادی به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده‌اند، اورژانس بیمارستان به صورت قرنطینه درآمده و نیروهای امنیتی تنها به کادر گروه بحران بیمارستان اجازه دسترسی به بخش را می‌دهند.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران با بیان این که با “اخلال‌گران” برخورد قاطع خواهد شد گفته که خشونت‌ها را به جریان دروایش منتصب نمی‌کند.
نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی در خصوص اعتراضات دراویش با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اتفاقات اخیر خیابان گلستان هفتم پاسداران واکنش نشان داد.

آقای تابنده در قسمتی از بیانیه‌ی خود نوشته: “ممکن است در مسلک درویشی هم کسانی باشند که برخلاف دستورات درویشی و عرفانی رفتار کنند، یا از روی غلبه‌ی احساسات و با ابراز احساسات قوی از کوره در می‌روند و چه بسا مرتکب اعمال نادرست و نامقبول درویشی شوند، باید جلوی آنها را گرفت که از کوره در نروند”.

محمود صادقی نماینده مجلس نیز در این باره در صفحه‌ی توییتر خود می‌گوید: ‏دلایل تنش‌های جاری در ارتباط با ‎دراویش گنابادی برایم قابل فهم نیست؛ به‌عنوان یکی از نمایندگان مردم، دراویش را به خویشتنداری و جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی و مسئولان قضایی و انتظامی را به رعایت حقوق شهروندی دعوت می‌کنم.
خبرگزاری دانشجویان ایران نیز در گزارشی از تشکیل جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی با حضور مسئولین انتظامی و امنیتی منظور بررسی مسائل اخیر دراویش در شمال تهران و گلستان هفتم خبر داد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس ایران نیز در حوادث مربوط به تجمع دراویش گنابادی در تهران گفت که ۳۰۰ تن از دراویش دستگیر، ۵ نیروی پلیس و بسیج کشته و ۳۵ پلیس نیز زخمی شده‌اند.

گزارش شده “نعمت الله ریاحی” درویش بازداشت شده‌ای که معترضان در حمایت از وی اعتراضات خود را شروع کرده بودند به زندان اوین منتقل شده است.
از سوی دیگر سردار حسین رحیمی رییس پلیس تهران بزرگ در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما تاکید کرد “از مقامات قضایی درخواست بررسی و صدور حکم اعدام برای راننده سابقه‌دار و معاند را داریم.”
وی همچنین به تجمع دراویش در مقابل کلانتری پاسداران اشاره کرد و گفت “کسی که خط و نشان کشیده بود دستگیر شد. تعداد ۲۶ دستگاه خودروی شهروندان و ۱۹ منزل تخریب شد.”
غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته “برای افرادی که در صحنه دستگیر و به مقامات قضایی معرفی شدند، پرونده تشکیل شده است و از طرف دادسرای تهران تحقیقات اولیه در حال انجام است”.

از سوی دیگر زنان دراویش بازداشت شده از جمله “سپیده مرادی”، “شکوفه یداللهی”، “نازیلا نوری”، “شیما انتصاری”، “سیما انتصاری”، “آویشا جلال‌الدین”، “مریم فریسانی”، “معصومه باراکوهی” و “الهام احمدی” عمدتا با اتهاماتی چون “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور”، “تبلیغ علیه نظام”، “شرکت در تجمعات غیرقانونی” و “اخلال در نظم و آسایش عمومی” پس از تفهیم اتهام به زندان قرچک ورامین منتقل شدند.

همچنین سه تن از دراویش گنابادی ساکن شیراز از جمله “مختار روحانی”، “علی شاکری”، “ناصر نعمت اللهی” نیز بازداشت شدند. گفته شده این سه درویش معترض در بازداشتگاه سروش متعلق به پلیس امنیت شیراز نگهداری می‌شوند.
دراویش بازداشت شده گفته‌اند که به‌دلیل اینکه جرمی مرتکب نشده‌اند برای آزادی‌شان از سپردن وثیقه خودداری خواهند کرد.

هرانا در گزارش قبلی خود نوشته بود “بند ۳ زندان قرچک ورامین که محل نگهداری حدود ۴۶ زندانی بود امروز تقریبا خالی شد زیرا که ۷۰ زندانی زن درویش قرار است به آن محل منتقل شوند. به زندانیان گفته شده تلفن‌های این بند نیز قطع خواهد بود”.

این خبرگزاری در گزارش خود از انتقال دراویش به زندان‌های اوین و ورامین خبر داده بود. بر همین اساس بازداشت شدگان مرد عمدتا به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شده‌اند ولی کماکان از حق استفاده از تلفن محروم هستند. از سرنوشت تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان  همچنان اطلاعی در دست نیست.

گفتنی است که حدود دو هفته پیش هم دراویش در مقابل خانه نورعلی تابنده، رهبر دراویش گنابادی در خیابان گلستان هفتم در پاسداران تجمع کرده بودند که آن درگیری هم به خشونت کشیده شد.

دراویش می‌گفتند که از حضور پرشمار نیروهای امنیتی و لباس شخصی در اطراف خانه آقای تابنده نگران شده‌اند.

بعد از آن درگیری حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران گفته بود: “پلیس، دادستانی و دیگر دستگاه‌های مسئول، هیچ‌گونه برنامه‌ای برای برخورد با دراویش گنابادی در تهران نداشته و ندارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر