۱۳۹۶ بهمن ۲۷, جمعه

برای بررسی مرگ بازداشت شدگان کمیته ۴ نفره تشکیل شد



 در خصوص مرگ بازداشت شدگان وقایع دی‌ ماه و همچنین خبر مرگ کاووس سید امامی در بازداشتگاه بدستور رئیس جمهور ، کمیته‌ای ۴ نفره جهت پیگیری مرگ بازداشت شدگان تشکیل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی‌بی‌سی، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دستور تشکیل یک کمیته چهار نفره با حضور وزیران کشور ، اطلاعات و دادگستری و معاون حقوقی رئیس جمهور را داده تا در مورد “حوادث ناخوشایند در بعضی از بازداشتگاه‌ها” گزارشی تهیه کنند.
این کمیته قرار است از جمله موارد “قصور یا تقصیر احتمالی” مأموران یا مسئولان را به رئیس جمهور گزارش دهند.

در هفته‌های اخیر دست کم سه نفر در بازداشتگاه یا زندان جان خود را از دست داده‌اند که مقامات قضایی علت مرگ آنها را “خودکشی” اعلام کرده‌اند.

تازه‌ترین مورد به مرگ کاووس سیدامامی، استاد جامعه شناسی دانشگاه امام صادق و فعال محیط زیست مربوط می‌شود که بسیار بحث برانگیز شده است.
دادستان تهران چند روز پس از انتشار خبر درگذشت او، آقای سیدامامی و سایر بازداشت شدگان در پرونده او را به جاسوسی و ارتباط با دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل متهم کرد.
چند هفته پیش‌تر هم دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه در حین بازداشت جان سپردند که در هر دو مورد علت مرگ آنها خودکشی اعلام شد.
یکی از این دو نفر سینا قنبری بود که در بند قرنطینه زندان اوین زندانی بود و دیگری وحید حیدری بود که در بازداشتگاه یک کلانتری در اراک درگذشت.
مدیر کل زندان‌های استان تهران گفت که سینا قنبری در دستشویی زندان خودکشی کرده و دادستان استان مرکزی هم گفت که آثار “خودزنی” روی بدن وحید حیدری مشهود بوده و “فیلمی هم از لحظه خودکشی وی موجود می باشد.”
در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی در سال ۱۳۸۲ هم مرگ مشکوک زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی-کانادایی در زندان اوین به تشکیل یک کمیته تحقیق از سوی رئیس جمهور وقت منجر شد که به تهیه گزارشی مفصل انجامید، اما این گزارش پیگیری قضایی نشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر