۱۳۹۶ بهمن ۲۱, شنبه

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل : حکم اعدام احمدرضا جلالی لغو شود



چهار تن از کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی ایران خواستند که حکم اعدام احمد رضا جلالی ، پزشک ایرانی ساکن سوئد را لغو کند. تقاضای فرجام جلالی رد شده و هر لحظه امکان اجرای حکم وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از دویچه وله، روز جمعه (۹ فوریه / ۲۰ بهمن) عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، اگنس کالامارد، کارشناس اعدام‌های سریع، خوزه آنتونیو گوارا برمودز، رئیس کارگروه سازمان ملل در مورد بازداشت‌های خودسرانه و نیلز ملتزر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه، بیانیه مشترکی در پشتیبانی از احمدرضا جلالی منتشر کردند.
آنها نخستین بار در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۷ این بیانیه را منتشر کرده بودند.
۴ کارشناس ارشد حقوق بشر سازمان ملل ضمن بیان اینکه “استانداردهای بین‌المللی برای برگزاری یک دادگاه عادلانه” در مورد جلالی در نظر گرفته نشده و متهم “اجازه استفاده از حق تجدیدنظر را نداشته است”، از مقامات جمهوری اسلامی درخواست کرده‌اند، حکم اعدام او را لغو کند.
وکیل آقای جلالی روز ۵ فوریه گفته بود که حکم اعدام موکلش در دیوان عالی کشور ایران به تائید رسیده و احتمال دارد که هر لحظه به اجرا گذاشته شود.
جلالی کیست؟
احمدرضا جلالی پس از پایان تحصیلات در رشته پزشکی در ایران در مرکز حوادث طبیعی فعالیت داشت. او در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸) برای ادامه تحصیل  به سوئد رفت، در آنجا در همین رشته مدرک دکترا گرفت، سپس فوق دکترای خود را در رشته پزشکی بحران در دانشگاه پیه‌مونتو ایتالیا گذراند و پس از آن به همراه همسر و دو فرزند خود ساکن سوئد شد.
این استاد دانشگاه در اردیبهشت ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران رفته بود، اما توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به اتهام “محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل” به اعدام محکوم شد. دادستان تهران احمدرضا جلالی را به “انتقال اطلاعات مربوط به پروژه‌های به کلی سرّی نظام در حوزه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای در قبال دریافت مبالغی به همراه حق شهروندی کشور سوئد برای خود و خانواده‌اش” متهم کرده است.
همسر او، ویدا مهران‌نیا روز ۲۵ ژانویه در گفتگو با دویچه‌وله از ارسال پرونده همسرش به شهر قم خبر داد و گفت که از دلیل ارجاع پرونده همسرش به قم اطلاعی ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر