۱۳۹۶ اسفند ۲, چهارشنبه

همسر نازنین زاغری به معاون وزارت خارجه ایران : سرنوشت همسرم دست شماست



ریچارد رتکلیف ، همسر نازنین زاغری رتکلیف در نامه‌ای سرگشاده به عباس عراقچی ، معاون وزیر امور خارجه ایران نوشته که مسئولان قضایی ایران به وکیل زاغری گفته‌اند که پرونده او اکنون در اختیار وزارت امور خارجه است و اظهار امیدواری کرده که مقامات دیپلماتیک ایران و بریتانیا بتوانند مشکلات خود را حل و شرایط آزادی نازنین زاغری را فراهم کنند.
به گزارش بی بی سی، رتکلیف که این نامه سرگشاده را همزمان با سفر عراقچی به لندن منتشر کرده، می‌گوید که دولت ایران حالا این فرصت را دارد که انساندوستی خود را نشان دهد.
نازنین زاغری رتکلیف یک شهروند ایرانی-بریتانیایی است که در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۵ در جریان سفر به ایران برای دیدار از خانواده خود، از سوی اطلاعات سپاه بازداشت و بعدا به “اتهامات امنیتی” محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شد. در این مدت پدر و مادر زاغری از گیسو، دختر خردسال او نگهداری می‌کنند که در سفر به ایران همراه مادرش بود.

کمپین تلاش برای آزادی زاغری می‌گوید که وکیل او روز یکشنبه ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه) برای پیگیری درخواست مرخصی او نزد معاون دادستان رفته و در آنجا اطلاع یافته که پرونده موکلش به وزارت امور خارجه فرستاده شده است.
به گفته کمپین، معاون دادستان تلویحا به وکیلزاغری گفته که ایران برای آزادی او منتظر اقدامی از سوی دولت بریتانیا است: “ما آماده‌ایم که او را به خانه بفرستیم، اما آنها نمی‌آیند که او را ببرند”.
این مقام قضایی در پاسخ به درخواست مرخصی زاغری از زندان، پیشنهاد کرده که خانه‌ای اجاره شود و نازنین زاغری به همراه دخترش گیسو زیر نظر مأموران در آن مستقر شوند “تا تکلیف او روشن شود”.
خانواده زاغری این شرایط را حبس خانگی و نوعی زندان می‌دانند و حاضر نیستند گیسو را در چنین شرایطی قرار دهند.
رتکلیف هم در نامه به آقای عراقچی از بدقولی مقام‌های ایران گلایه کرده و نوشته که اول به همسرش وعده دادند که قبل از کریسمس آزاد خواهد شد، بعد گفتند بعد از کریسمس به او مرخصی خواهند داد و حالا می‌گویند باید به حبس خانگی برود.
او از عراقچی تقاضای دیدار کرده تا بلکه بتواند بفهمد که مشکل کجاست و ماجرا چیست. رتکلیف  عراقچی را برای صرف چای و گفت و گو به خانه خود و نازنین دعوت کرده است.
رتکلیف در عین حال گلایه کرده که هیچ مقام دولتی ایران تاکنون حاضر به ملاقات با او و پاسخگویی به سئوالاتش نشده است.
کمپین تلاش برای آزادی زاغری هشدار داده که حال روحی او مساعد نیست و در هفته‌های اخیر بارها دچار حمله عصبی و کابوس‌های وحشتناک شده است.
رتکلیف همچنین طومار ۱۰۰ هزار امضایی عفو بین الملل برای درخواست آزادی خانم زاغری و مجموعه‌ای از نامه‌های حامیان عفو بین الملل خطاب به او را به سفارت ایران در لندن تحویل داده و از آقای عراقچی خواسته است که آنها را به دست همسرش در زندان برساند.
این نامه‌ها به آدرس زندان اوین در تهران ارسال شده بود، اما مقامات زندان آنها را برگشت داده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر