۱۳۹۶ بهمن ۲۶, پنجشنبه

پایان اعتصاب آتنا دائمی و تبدیل اعتصاب گلرخ ایرایی به اعتصاب تر


 

در پی درخواست جمعی از مدافعان حقوق بشر ، آتنا دائمی پس از ۱۳ روز به اعتصاب خود که از ۶ روز پیش به اعتصاب خشک تبدیل شده بود پایان داد ، با این حال گلرخ ایرایی اعلام کرده است که به اعتصاب خشک (خودداری از نوشیدن مایعات) خود پایان می دهد اما همچنان به نشانه اعتراض به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گلرخ ایرایی و آتنا دائمی پس از ۱۳ روز اعتصاب غذا که از ۶ روز پیش تبدیل به اعتصاب خشک شده بود به درخواست جمعی از مدافعان حقوق بشر به ترتیب به اعتصاب خشک و اعتصاب خود پایان دادند.
در کنار درخواست های منفرد فعالان حقوق بشر بطور خاص روز جاری جمعی از زنان مدافع حقوق بشر با انتشار نامه‌ای سرگشاده با عنوان “برای مردم سرکوبشده و به خاطر آرمانهایتان باید زنده بمانید” خطاب به آتنا دائمی و گلرخ ایرایی از آنها درخواست کرده بودند تا به اعتصاب خود پایان دهند.
پیش از این آتنا دائمی و گلرخ ایرایی دو کنشگر مدنی که در روز ۴ بهمن‌ماه سال جاری توام با ضرب و شتم به زندان قرچک ورامین تبعید شده بودند، با نگارش نامه‌ای نسبت به انتقال خود واکنش نشان داده بودند. این دو فعال مدنی ضمن اعلام اعتصاب غذا از روز شنبه ۱۴بهمن‌ماه اعلام کرده بودند که در اعتراض به نقض قانون تفکیک جرائم و تبعید غیرقانونی خود از اوین به قرچک دست به اعتصاب غذا زده بودند. آنها تاکید کرده بودند که مسئولیت هر اتفاق ناگواری در این‌باره بر عهده قوه قضاییه و سپاه ثارالله خواهد بود.
این دو زندانی از روز ۲۱ بهمن ماه اعتصاب غذای خود را به اعتصاب خشک به معنای خودداری از نوشیدن مایعات تغییر داده بودند.
در حالی که مسئولان قضایی و مقامات سازمان زندان‌ها نسبت به وضعیت این افراد بی‌توجهی پیشه کرده‌اند، گزارشات دریافتی طی روزهای گذشته حاکی از وخامت وضعیت جسمی این دو زندانی بود.
تداوم این اعتصاب آتنا دائمی را با مشکلات عدیده‌ای از جمله مشکلات پزشکی روبه‌رو کرده و خودداری وی از دریافت سرم نمکی وضعیت سلامتی این کنشگر مدنی را با خطرات جدی مواجه ساخته بود.
گزارش شده بود آتنا دائمی علاوه بر نوسانات فشار خون، دچار سوزش شدید معده شده و به دلیل تحلیل قوای جسمانی دیگر حتی به تنهایی توانایی راه رفتن را نداشت.
از سوی دیگر وضعیت گلرخ ایرایی، دیگر زندانی اعتصابی نیز به شدت وخیم گزارش شده؛ به‌طوری‌که گفته می‌شود او که حتی پیش از زندان از بیماری جدی رنج می‌برد، شب ۹ بهمن‌ماه دچار بی‌هوشی شده و رسیدگی پزشکی به او در حد “پاشیدن آب به صورتش و زدن سیلی” گزارش شده بود.
وضعیت وخیم این دو زندانی که به تبعید غیرقانونی خود به زندان قرچک ورامین و موارد دیگیری از نقض حقوق شهروندی معترض هستند باعث افزایش نگرانی ها از شرایط آنان شده بود.
از همین رو دوازده زن مدافع حقوق بشر طی روز جاری با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به این دو فعال مدنی، از آنان خواسته بودند به اعتصاب خود پایان دهند و اجازه بدهند.
آتنا دائمی با ارسال پیامی صوتی که جهت نشر در اختیار هرانا قرار گرفته شرح مفصلی از دلایل اعتصاب، جزییات و شریط فعلی خود بیان می کند و تایید می کند که به درخواست فعالان حقوق بشر به اعتصاب خود پایان داده است با اینحال بنا بر گزارشات دریافتی تکمیلی هرانا، گلرخ ایرایی صرفا اعتصاب خود را از نوع خشک به نوع تر تبدیل کرده است به این معنی که اعتصاب غذای خود را همراه با نوشیدن آب ادامه خواهد داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر