۱۳۹۶ بهمن ۲۹, یکشنبه

گزارشی از آخرین وضعیت ۷ فعال مدنی بازداشت شده در ۱۲ بهمن‌ ماه



پس از گذشت بیش از ۱۶ روز از بازداشت ۷ تن از فعالان مدنی کماکان اطلاعات کافی از سرنوشت و وضعیت تعدادی از این فعالین در دست نیست ، در تازه ترین تحولات این پرونده ، بهنام موسیوند پس از یک دوره بی خبری سرانجام اجازه یافت با خانواده خود ملاقات داشته باشد ، همچنین محمود معصومی دیگر فعال مدنی بازداشت شده نیز طی تماس تلفنی به خانواده خود از احتمال تغییر در وضعیت حقوقی اش گفته است. از وضعیت نادر افشاری اطلاعی در دست نیست ، نزدیکان وی به هرانا گفتند که رئیس شعبه ۶ دادسرای اوین از تداوم بازجویی های وی خبر داده است. سعید اقبالی، سعید سیفی جهان، داریوش زند و شیما بابایی نیز دیگر بازداشت شدگان این پرونده هستند که علی‌رغم پیگیری خانواده و نزدیکانشان هیج اطلاعی حاصل نشده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،  در تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه سال جاری دست‌کم ۷ تن از فعالین مدنی طی یک عملیات سراسری در نقاط مختلف ایران توسط نیرو های امنیتی بازداشت شدند.

پس از یک دوره طولانی بی خبری، گزارش شده که دو روز پیش، بهنام موسیوند فعال مدنی بالاخره با خانواده خود ملاقاتی داشته است، طی این ملاقات وی اجازه تکلم به زبان مادری خود را نداشته و گفته شده به جای لری باید صرفا به زبان فارسی صحبت کنند، این کنشگر مدنی از ناراحتی قلبی رنج می‌برد و همراه نداشتن داروهای قلب‌اش موجب نگرانی خانواده و نزدیکان وی شده است.

در ملاقات صورت گرفته وضعیت جسمی و روحی آقای موسیوند نامناسب گزارش شده است.
پدر آقای موسیوند پیش از این در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی گفته بود “روز ۱۲ بهمن وقتی به خانه مراجعه کردم با حضور ۸ تن از ماموران امنیتی که خانه‌ام را تفتیش کرده و همسرم که غش کرده و بر زمین افتاده بود مواجه شدم. آقای موسیوند تاکید می‌کنند ماموران خود را نیروی وزارت اطلاعات معرفی کرده بودند”.

همزمان با انجام اولین ملاقات بهنام موسیوند، هرانا مطلع شد، محمود معصومی دیگر فعال مدنی بازداشت شده نیز طی تماس تلفنی به خانواده خود از احتمال تغییر حقوقی در پرونده و حتی آزادی خود در هفته های آتی خبر داده است. خبری که مشخص نیست با توجه به تحت بازجویی و محدود بودن آقای معصومی تا چه میزان بر اساس داده های صحیح قضایی عنوان شده باشد.

از سوی دیگر با گذشت دوازده روز از اعتصاب غذای نادر افشاری، همچنان خبری از وی نیز در دست نیست.

علی‎رغم بی‌اطلاعی عمده خانواده ها از سرنوشت فرزندان خود، یکی از نزدیکان نادر افشاری به هرانا گفت: “از زمان بازداشت نادر تنها بصورت ۵ دقیقه ای با مادر خود ملاقات داشته و پیگیری های نزدیکان وی به نتیجه نرسیده است”.

همچنین این منبع در ادامه افزود “رئیس شعبه ۶ دادسرای اوین گفت که هنوز بازجویی ها تکمیل نشده و تا زمان اتمام مراحل بازجویی نمیتواند برای آزادی نادر وثیقه تعیین کند”.

نادر افشاری که به گفته نزدیکانش، بدون ذکر مصداق به اقدام علیه امنیت ملی متهم است، از روز ۱۶ بهمن ماه در اعتراض به بازداشت خود اقدام به اعتصاب غذای اعتراضی کرده است. وی در حال حاضر پس از دوهفته بازداشت و دوازده روز اعتصاب غذا در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت نظارت وزارت اطلاعات نگهداری می شود.

لازم به اشاره است که در تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۶، علاوه بر آقای نادر افشاری شش تن دیگر از فعالین مدنی از جمله سعید اقبالی، سعید سیفی جهان، بهنام موسیوند، محمود معصومی، داریوش زند و همسرش شیما بابایی طی عملیات سراسری در نقاط مختلف ایران توسط نیرو های امنیتی وابسته به وزارت اطلاعات بازداشت شدند.
همچنین از وضعیت داریوش زندی و همسرش شیما بابایی که در استان خوزستان بازداشت شدند نیز اطلاع دقیقی در دست نیست. این زوج زندانی پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده اند.
در مورد سعید اقبالی و سعید سیفی جهان نیز یک منبع مطلع در روزهای اخیر به هرانا گفت: “برای آقایان اقبالی و سیفی جهان به ترتیب ۲ و ۱ ماه قرار بازداشت تعیین شده است، آقای اقبالی در تنها تماس تلفنی که با خانواده اش داشته گفته است به تبلیغ علیه نظام متهم است. هر دو فعال مدنی مورد اشاره در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می بردند”.
لازم به یادآوری است، در چهارشنبه هفته جاری تعدادی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج بعنوان همبندی های سابق آقای موسیوند با نگارش نامه‌ای سرگشاده خواستار آزادی وی شده بودند.

از دلایل و جزییات بازداشت هماهنگ این فعالان مدنی کماکان اطلاعی در دست نیست. با این‌حال می‌توان در نظر گرفت نیروهای امنیتی یک عملیات هماهنگ و سراسری که زنجیره‌ای از فعالان مدنی در اقصی‌نقاط کشور در بر می‌گیرد را رهبری کردند.

با توجه به محل نگهداری این افراد به نظر می‌آید وزارت اطلاعات متولی بازداشت این فعالان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر