۱۳۹۶ بهمن ۲۵, چهارشنبه

محمود صادقی در واکنش به نامه احمدرضا جلالی : عدم فرصت کافی برای دفاع و مصاحبه‌ ی تحت فشار با صدا و سیما



محمود صادقی نماینده مجلس با بیان اینکه دیروز شکایت احمدرضا جلالی به دستم رسید گفت که بررسی اولیه شکایت نشان می‌دهد در مراحل مختلف دادرسی فرصت کافی برای دفاع به او داده نشده است. او اظهار داشته مصاحبه‌اش با صدا و سیما تحت فشار انجام گرفته است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در اکانت توئیتر خود در خصوص پرونده احمدرضا جلالی نوشته است: “دیروز شکایت احمدرضا جلالی که به اتهام ارتباط با دولت متخاصم به اعدام محکوم شده به دستم رسید، بررسی اولیه شکایت نشان می‌دهد در مراحل مختلف دادرسی فرصت کافی برای دفاع به او داده نشده است. او اظهار داشته مصاحبه‌اش با صدا و سیما تحت فشار انجام گرفته است“.

احمدرضا جلالی، پزشک متخصص حوادث اضطراری و کارشناس مدیریت «بحران پزشکی»، پیش از بازداشت در ایران، در موسسه‌ی «کارولینسکا» در کشور سوئد مشغول به کار بود و به عنوان استاد میهمان در دانشگاه‌های «وریچ» بروکسل و «پیه مونته» در ایتالیا در زمینه تخصص خود تدریس می‌کرد.

وی که برای انجام سخنرانی به ایران دعوت شده بود، در تاریخ پنجم اردبیهشت‌ماه سال ۹۵ در تهران بازداشت شد و در مهرماه همان سال به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شد.
عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران در ماه دسامبر همان سال احمدرضا جلالی را متهم به جاسوسی کرد و گفت او «هشت نوبت» با ماموران اطلاعاتی اسرائیل ملاقات» کرده و «اطلاعات مربوط به پروژه‌های وزارت دفاع، سازمان انرژی اتمی و نیز اسامی و اطلاعات تعدادی از مدیران سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع را به افسران موساد تحویل داده است.» به گفته وکیل مدافع آقای جلالی، اتهامات رسمی وی “جاسوسی” یا “همکاری با دولت‌های متخاصم” اعلام شده است.

با توجه به اظهارات آقای دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران هیچ اشاره‌ای مبنی بر چگونگی دریافت اطلاعات از آقای جلالی مطرح نشده و این مسئله هاله ای از ابهام را در بین مدافعان حقوق بشر برای اتهام وارده به وی را بوجود آورده است.

ویدا مهرنیا همسر آقای جلالی گفته است “ورود و خروج وی به ایران همواره بدون مشکل صورت گرفته تا این که در سفر آخر، در اردیبهشت‌ماه سال گذشته، وی بازداشت و بیش از هفت ماه در سلول انفرادی نگهداری شده است”.
آقای جلالی که در آوریل سال ۲۰۱۶ در جریان سفری به ایران دستگیر شد برای دانشگاه پزشکی کارولینسکای استکهلم کار می کند، مقام های ایران او را متهم به ارائه اطلاعاتی به اسرائیل برای کمک به ترور چند دانشمند هسته ای کرده اند.
ویدا مهران نیا، همسر آقای جلالی روز ۲۴ اکتبر تایید کرد که همسرش در دادگاهی در ایران به اتهام “محاربه” و “همکاری با دولت اسرائیل” به اعدام محکوم شده است.
در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ حداقل چهار دانشمند برنامه هسته ای ایران کشته شدند. ایران در سال ۲۰۱۲ یک نفر را به جرم آن قتل ها و ارتباط با اسرائیل اعدام کرد.
گروه عفو بین الملل گزارش می دهد که وکلای آقای جلالی در روز شنبه ۹ دسامبر – ۱۸ آذر – مطلع شدند که دیوان عالی ایران پرونده او را بررسی و حکم اعدام را تایید کرده است.
گفته شد که دیوان عالی در جریان فرآیندی محرمانه این حکم را تایید کرده و به وکلا اجازه نداده است دفاعیات خود را عرضه کنند.

مگدالینا مقرابی، مدیر خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل، در بیانیه ای نوشت: “این نه فقط تعرضی تکان دهنده به حق محاکمه منصفانه است بلکه همچنین حق زندگی احمدرضا جلالی را کاملا نادیده می گیرد.”

ویدا مهران نیا به خبرگزاری رویترز گفت که خانواده او در شوک به سر می برد و دولت سوئد را در جریان این تحول گذاشته است.
او که در استکهلم به سر می برد به رویترز گفت: “فرآیند قضایی از ابتدا عادلانه و حقوقی نبود. هیچ یک از جلسات دادگاه علنی نبود و بازجوها تصمیم خود را بر قضات تحمیل کردند.”
عفو بین الملل می گوید که آقای جلالی در نامه ای در ماه اوت از زندان نوشت که به دلیل خودداری از جاسوسی برای ایران تحت بازداشت است.
دولت سوئد نیز در آبان‌ماه سال جاری صدور این حکم را محکوم کرد و گفت “مساله را با مقام های ایرانی مطرح کرده است”.

همچنین ۷۵ برنده جایزه نوبل ماه نیز طی نامه ای خواستار آزادی وی شده بودند.

در نامه برندگان جایزه نوبل نیز آمده بود: “به عنوان اعضای گروهی از مردم (و سازمان‌ها) که بر اساس وصیت آلفرد نوبل به سودمندی به بشریت عمیقا متعهد هستیم، ما نمی‌توانیم ساکت بنشینیم در حالی که زندگی و کار یک محقق متعهد، احمدرضا جلالی، که متخصص پزشکی بحران است با خطر مرگ تهدید می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر