۱۳۹۶ بهمن ۱۹, پنجشنبه

وکیل محمدرضا حدادی ، کودک - مجرم محکوم به اعدام : وضعیت پزشکی موکلم نامناسب است



 محمدرضا حدادی ، فردی که متهم به ارتکاب قتل در سن  ۱۵ سالگی است کماکان تحت حکم اعدام در زندان بسر می‌برد. وکیل‌ مدافع محمدرضا حدادی با اشاره به وضعیت پزشکی وی گفت که محمدرضا در حال حاضر همچنان در بیمارستان به سر می برد و تحت عمل جراحی قرار گرفته. او مشکل جدی در گوارشی دارد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد حدادی زندانی محبوس در زندان شیراز در وضعیت پزشکی نا مساعدی قرار دارد و در حال حاضر در بیمارستان بسر می‌برد.
محمدرضا حدادی متولد ۲۷ اسفند ۱۳۶۶ در زمان دستگیری ۱۵ سال داشته و متهم به سرقت منجر به قتل است.
حسین احمدی نیاز
حسین احمدی نیاز وکیل محمدرضا حدادی در خصوص آخرین وضعیت پزشکی این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “موکلم وضعیت بسیار وخیمی دارد، هم از لحاظ فیزیکی و هم جسمی. در حال حاضر در بیمارستان نمازی شیراز تحت مراقبت های مرتبط با عمل جراحی قرار دارد. وضعیت شکننده ای دارد، همین امر هم موجب پدیداری بیماری های جسمی ایشان شده است”.
این وکیل دادگستری در ادامه گفت: “از بُعد دیگر ۱۳ سال از دوران کودکی تا به امروز که فردی بالغ است در زندان به سر می برد. از لحاظ روحی صدمات جبران ناپذیری بر محمدرضا وارد شده است که بسیار بسیار وخیم اند. همین مسئله موجب این شده است که تن محمدرضا به تحلیل برود، دچار فرتوت جسمی بسیار زیادی بشود و شرایط بسیار بدی برای ایشان ایجاد بشود. ما امیدوار هستیم که این قضیه هم هر چه زودتر تمام بشود”.
وی در ادامه افزود: “بنده چند بار از ریاست محترم قوه قضاییه درخواست این را داشتم که به وضعیت ایشان به صورت عاجل رسیدگی بکنند و این را در نظر بگیرند که کمک بشود به نجات بخشی محمدرضا حدادی چون بیگناه هست. این فرد بایستی به طور مجدد محاکمه بشود، الان هم در بیمارستان نمازی شیراز نگهداری می‌شود و وضعیت مناسبی ندارد. جان ایشان به راستی در خطر است”.
این وکیل دادگستری در ادامه گفتگوی خود با هرانا گفت: “هفته ی گذشته پدر محمدرضا با من تماسی داشت و گفت که محمدرضا را به بیمارستان نمازی شیراز منتقل کردند. من همان روز که مطلع شدم از ریاست محترم قوه قضاییه درخواست کردم که به صورت عاجل به این قضیه رسیدگی بشود و وضعیت حل و فصل پیدا کند”.
وی در خصوص مشکلات پزشکی این زندانی تشریح کرد: “محمدرضا حدادی در حال حاضر همچنان در بیمارستان به سر می برد و تحت عمل جراحی قرار گرفته است. ایشان مشکل جدی در گوارش دارند. گوارش ایشان با آسیب جدی مواجه شده و قبلا هم این وضعیت برای ایشان رخ داده بود، روده‌ها و معده دچار مشکل شده”.
این وکیل دادگستری در خصوص وضعیت حقوقی موکل خود توضیح داد: “من قبل از اینکه به قاضی کازرون مراجعه کنم خود محمدرضا درخواست ماده ۹۱ کرده بود، اما متاسفانه قاضی شعبه که بنده به ایشان مراجعه کرده بودم خودش برخلاف قانون تشخیص داده که بله! محمدرضا در سن ۱۵ سالگی میدانست که این عمل بد است و با قصد این کار را کرده است و با میل و آگاهی اعتراف کرده است. این مسله تاحدی محل اختلاف است که حتی خود دادستانهای شیراز و کازرون می خواهند کمک بکنند به محمدرضا چون بهرحال بین دادستان و دادگاه استقلال و اختلاف نظر وجود دارد. چندبار مراجعه کردیم به دادگاه ولی متاسفانه رئیس شعبه از تصمیم خودش برنمی گردد و اعلام کرده چون از قبل تصمیم گرفته امکان ندارد دوباره برگردد به این مسئله و همین امر موجب بروز مشکل شده است”.
وکیل آقای حدادی معتقد است که “خود ریاست محترم قوه قضاییه حسب ماده ۴۷۱ از قانون آیین دادرسی کیفری می تواند در این خصوص تصمیم بگیرند و وارد این قضیه بشوند و نسبت به پیگیری مجدد به این پرونده ورود پیدا بکنند”.
حسین احمدی نیاز خاطر نشان کرد: “من قبلا هم از رئیس قوه قضاییه درخواست کرده بودم که درباب حکم اجرایی و اعدام اطفال تجدید نظر بکنند، دست نگهدارند و ماده ۹۱ را اعمال بکنند که موکل من هم مشمول همین مسئله است، این کودک بر سر تهی دست بودن وارد این پرونده پیچیده شده است و فقر و تهی دست بودن باعث این ستم به محمدرضا حدادی شده”.
وکیل آقای حدادی اضافه کرد: “ما باید در نظر بگیریم که آن کودک در آن زمان توان تصمیم گیری نداشته و فریب قاتلین اصلی در این پرونده را خورده است، اعدام و قصاص نمی تواند آثار بازدارندگی لازم را در جامعه داشته باشد و این شایسته محمدرضا حدادی نیست. من امیدوارم هستم که این حکم اعدام نقض شود”.
لازم به توضیح است، محمد رضا حدادی در تحقیقات اولیه و در دادگاهی که در ۸ آبان ۱۳۸۲ برگزار شد اعتراف به سرقت و قتل کرده بود، اما سپس در ۱۶ آبان همان سال طی نامه‌ای به دادگاه نوشت که یکی از متهمین با وعده پرداخت پول از وی خواسته با توجه به صغر سن ارتکاب قتل را به عهده بگیرد.
این زندانی که در زمان بازداشت ۱۵ سال سن داشت همچنین نوشت که فریب متهم دیگر را خورده و در ارتکاب جرم نقشی نداشته است.حکم اعدام محمدرضا حدادی تا کنون دو بار تا مرحله اجرا رفته اما متوقف شده است. به گفته پدرش خانواده مقتول تقاضای اجرای حکم را کرده‌اند و به همین دلیل حکم به اجرای احکام رفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر