۱۳۹۵ تیر ۴, جمعه

آزادی آیت الله نکونام از زندان ساحلی قم


ayatollah-nekonam

آیت‌الله محمدرضا نکونام روحانی منتقد زندانی، روز گذشته از زندان ساحلی قم آزاد شد، منابع مختلف آزادی مشروط ایشان یا اعزام به مرخصی را از جمله دلایل محتمل خروج ایشان از زندان عنوان کرده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آیت‌الله محمدرضا نکونام از اساتید حوزه علمیه، دیروز ۳ تیرماه، از زندان ساحلی قم آزاد شد، هنوز مشخص نیست که این خروج از زندان تحت عنوان مرخصی است و یا آزادی مشروط.
آیت‌الله محمدرضا نکونام روحانی زندانی که از بیمارهای متعددی در رنج است با محکومیت ۵ سال حبس تعزیری در زندان قم نگهداری می‌شود که حدود ۱۸ ماه آن گذشته است.
آیت‌الله محمدرضا نکونام از اساتید حوزه علمیه در سال ۹۳ در پی سخنان انتقاد آمیزش با شکایت چندطلبه بازداشت و در دادگاه ویژه روحانیت به پنج سال حبس محکوم شد.
لازم به یادآوری است هرانا در گزارشی مفصل درباره این مرجع شیعی زندانی و وضعیت پزشکی و پرونده ایشان اقدام به انتشار اسناد مربوطه نموده بود.
همچنین پیشتر یک منبع نزدیک به آیت‌الله نکونام درباره اعمال دور فشارهای جدید توسط دادگاه ویژه روحانیت به گزارشگر هرانا گفت: “در یک‌ماه اخیر٬ دادگاه ویژه روحانیت فشارها را بر این روحانی منتقد به هدف متوقف کردن تمام ‌فعالیت های ایشان مضاعف نموده است؛ فشارهایی چون پراکنده کردن شاگردان وی٬ جمع آوری تمام کتب ایشان از بازار نشر و نیز توقیف انبارهای کتاب‌های وی. دادگاه ویژه با تمام توان فشارهای خود را بر آیت الله٬ بیت و شاگردان ایشان افزایش داده است تا بلکه ایشان از مواضع خود کوتاه بیایند.”
این منبع مطلع در ادامه در مورد وضعیت جسمی آقای نکونام تاکید کرد: “وضعیت جسمی ایشان مناسب نیست، وی به دلیل عدم درمان مناسب پس از تجربه سکته مغزی که در زندان داشتند با عوارض آن دست و پنجه نرم می کند”
وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: “علاوه بر عوارض ناشی از سکته مغزی، افزایش قند و فشار خون ایشان نیز به معضلی برای وی تبدیل شده است. ایشان چندین سال است که از بیماری قند و فشار خون در رنج هستند که در این حدود ۱۸ ماه زندان وی٬ قند و فشار خون ایشان بخاطر فشارهای زندان٬ استرس و نیز اضطراب و غذاهای پرچرب و پر نمک زندان افزایش چشم گیری یافته است.”
منبع نزدیک به آیت‌الله نکونام در مورد شرایط زندان این روحانی تصریح کرد: “هم اکنون در زندان ساحلی قم و در بخش مربوط به متهمان دادگاه ویژه روحانیت در حبس هستند. در بخش ویژه نیز همواره ایشان را زیر نظر دارند تا کسی با وی ارتباطی نداشته باشد. ایشان بیشتر وقت خود را با وجود عوارض ناشی از سکته مغزی و قند و فشار خون به نگارش در زندان اختصاص داده اند. ضمن این‌که مطابق نظر پزشکی قانونی قم که سکته مغزی ایشان را تأیید نموده است٬ می بایست در طول تمام مدت زندان٬ غذای ایشان از خارج زندان تهیه شود که متأسفانه این نظر پزشکی قانونی توسط دادگاه ویژه روحانیت رعایت نمی شود و آیت الله نکونام نیز چاره ای جز مصرف غذاهای پرچرب و پرنمک آنجا ندارند که همین امر باعث افزایش بی سابقه فشار خون وی گردیده است.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر