۱۳۹۵ تیر ۶, یکشنبه

در سال گذشته؛ ۱۹۰ مورد کودک آزاری و رشد ۴۰ درصدی همسر آزاری در خراسان رضوی


 

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت که در میان مراجعه‌ها به مراکز پزشکی قانونی استان در سال ۹۴، ۱۹۰ مورد کودک آزاری ثبت شده است. وی افزود “ردیف اول جرایم ثبت شده، نزاع است. ۶ هزار و ۵۶۴ مورد هم زن‌آزاری در سال ۹۴ ثبت شده که از این تعداد ۳۶۰ مورد شوهر آزاری بوده است و همسر آزاری نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است”.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، آریا حجازی در نشست خبری خود به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: “در سال ۹۴، ۱۳۱هزار نفر در پزشکی قانونی استان خراسان رضوی مورد معاینه قرار گرفتند که قسمت اعظم مراجعات مربوط به نزاع‌های فردی و جمعی بوده است”.
وی افزود: “ردیف اول جرایم ثبت شده، نزاع است. ۶ هزار و ۵۶۴ مورد هم زن‌آزاری در سال ۹۴ ثبت شده که از این تعداد ۳۶۰ مورد شوهر آزاری بوده است و همسر آزاری نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است”.
مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: “یکی از دلایل افزایش ثبت آمار همسر آزاری، حضور اورژانس‌های اجتماعی در برخی از این نزاع‌ها و  ثبت این آمار است”.
حجازی اظهار کرد: “در میان مراجعه‌ها به مراکز پزشکی قانونی استان در سال ۹۴، ۱۹۰ مورد کودک آزاری، ۸۰۰ مورد سقط جنین با ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل، هزار و ۹۶۸حادثه در محیط کار با ۱۲ درصد کاهش، ۵۸ مورد گازگرفتگی با ۳۱ درصد رشد و ۵۲ نفر فوتی بر اثر گاز گرفتگی با ۸ درصد رشد نسبت به سال قبل،  هزار و ۳۰۶ مورد فوتی در تصادفات جاده‌ای و درون شهری، ۱۹ فوتی بر اثر استفاده از قرص برنج درسال‌های ۹۲ و ۹۳، و ۴۵ هزار و ۷۷۴ نزاع با ۶.۹ درصد کاهش ثبت شده است”.
وی با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته در تمام مباحث علمی و قانونی، ژنتیک جز اولین اولویت‌ها بوده است، گفت: “به منظور کاهش مدت زمان کشف جرم، بانک هویت ژنتیک به عنوان طرحی کشوری در استان خراسان رضوی اجرا می‌شود”.
حجازی خاطرنشان کرد: “خراسان در زمینه ایجاد بانک اطلاعاتی، یکی از استان‌های پیشرو است و بانک نگهداری هویت ژنتیکی پیشنهاد استان خراسان رضوی بوده است،‌ پنج هزار فایل ژنتیکی آماده در حال ورود به بانک اطلاعاتی است و پنج هزار فایل جدید نیز در حال آماده سازی است که طی ۸ ماه آینده وارد بانک اطلاعات هویتی می شوند”.
مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی با اشاره به اینکه اولویت ثبت اطلاعات و مشخصات ژنتیکی با مجرمین سابقه‌دار و خاص است، افزود: “در سال ۹۳ رتبه اول پژوهش را در کشور کسب کردیم که این رتبه نشان می‌دهد پرسنل سازمان تحقیق و پژوهش را سرلوحه کار خود قرار داده اند”.
حجازی به کمبود زیر ساخت ها و نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: “در استان سالن تشریح استاندارد نداریم و قالبا در مجتمع‌های مسکونی فعالیت می کنیم، به منظور بهبود روند ارائه خدمات، سالن تشریح  استاندارد در سه شهر نیشابور، تربت حیدریه و سبزوار احداث می‌شود که سالن تشریح نیشابور ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در دو شهر تربت حیدریه و سبزوار، درحال انتخاب زمین هستیم”.
وی بیان کرد: “سازمان پزشکی قانونی خراسان رضوی دارای ۱۹ مرکز است که ۴ مرکز آن در مشهد واقع است، دو مرکز معایناتی، یک مرکز معاینات روانپزشکی و یک مرکز تشریح نیز به صورت ۲۴ ساعته فعال است”.
مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی ادامه داد: “براساس قانون، باید ۴۳۸ نفر در استخدام پزشکی قانونی استان خراسان رضوی باشند که در حال حاضر کمتر از ۱۰۰ پرسنل پیمانی و قراردادی در سازمان مشغول به کار هستند و برای جبران کمبود نیروی انسانی به مجوز استخدام بیش از ۵۰ نفر در استان نیازمند هستیم”.
حجازی به عدم شرایط پرداختی مناسب اشاره کرد و گفت: “در شهرستان‌ها جذب پزشک به دلیل پرداخت‌های پایین، بسیار کم است ودر مراکز سرخس و کاشمر پزشک نداریم”.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر