۱۳۹۵ خرداد ۳۱, دوشنبه

احسان مازندرانی بعد از ایست قلبی به بیمارستان سینا منتقل شد




احسان مازندرانی خبرنگار دربند که از ۲۸ اردیبهشت در اعتصاب غذا است، در زندان ایست قلبی کرد و به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان سینا منتقل شد. 
سام حسینی، برادر همسر احسان مازندرانی در گفت وگو با وب‌سایت «خبرنگاری جرم نیست» گفت «احسان امروز در سلول از هوش رفت و در ابتدا تصور می‌کردند که افت فشار است و او را به بهداری زندان اوین منتقل کردند.» 
به گفته حسینی احسان مازندرانی «ایست قلبی» کرده است و به همین دلیل بهداری زندان اوین،  این روزنامه نگار دربند را به بیمارستان سینا منتقل می‌کنند. 
حسینی می‌گوید «احسان هم اکنون احیا شده است و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان سینا بستری شده.» 
خانواده این روزنامه نگار که در اعتراض به حکم سنگین دادگاه و شرایط بد نگهداری اش از روز بیست و هشتم اردیبهشت ماه در اعتصاب غذا به سر می برد، بارها نسبت به وخامت وضعیت جسمانی او هشدار داده بودند .
پیش از این در روز ۲۸ خرداد احسان مازندرانی ، در خصوص جریان پرونده و علت بازداشتش مطالبی را ذکر کرده است. 
او در این پیام از نگرانی اش نسبت به سرنوشتی می گوید که با در پیش گرفتن و پافشاری اش به ادامه اعتصاب غذا ممکن است دامنگیرش باشد : «سفر سهمگین من به سمت رنج که از تاریخ 28 اردیبهشت با اعتصاب غذا آغاز شده ،  در تمام این مدت همراه با سکوتی سنگین همراه بوده است. اصلی ترین دلیل آن تعهد پیوسته ی من به حفظ آرامش کشور، نظام و دولت بوده. با این حال حادثه ی روز چهارشنبه بیست و ششم خرداد که منجر به بیهوشی موقت من شد بیش از هر زمان پرده ی مرگ را از مقابل چشمانم کنار زده و هراس آن دارم که مبادا این سیاست رنج آلود با نیستی من در آینده ای غریب و نزدیک پایان پیدا کند. بیش از آنکه توانسته باشم کلمه ای از خواسته های خود بعنوان یک روزنامه‌نگار حرفی به میان آورده باشم. سی و یک روز گرسنگی بی وقفه جدا از اینکه جسم مرا عمیقا به زانو در آورده فراتر از آن اعصاب و احساسات مرا بشدت فرسوده و تحت تاثیر قرار داده است و نوشتن را بیش از هر زمان برای من دشوار کرده است. با این حال واپسین نیروهای درونی خود را بیاری می طلبم تا این چند خط را در اینجا از شرح چگونگی بازداشت خود و آنچه بر من در دوران حضور در بازداشتگاه گذشت بازگو کنم.»
او تاکید و یادآوری می کند که پرونده ایی که برایش تشکیل شده مربوط به وزارت اطلاعات دولت دهم است ، پرونده ای که منجر به دستگیری او و بیست روزنامه نگار دیگر برای مدت هیجده روز شد و بعد از این دوران بازداشت، وزارت اطلاعات دولت دهم خواستار عدم رسیدگی این پرونده شده و قرار منع تعقیب این روزنامه نگاران را صادر کرد.
او می گوید همه آنچه که بر سرش می رود هزینه انتشار فیلمی است که از لحظه وداع آقای هاشمی رفسنجانی با فرزندش منتشر کرده است:
« قرار من و برخی دیگر از اعضای پرونده ی موسوم به نفوذ در تاریخ چهارم آذر سال گذشته با دستور بازپرس مستقل پرونده، جناب ابوالفضل حسن زاده  تبدیل به وثیقه شد ولی تا این لحظه کماکان علیرغم اعتراضات متعدد خود به وکلا و خانواده های دردمندمان، در بازداشت موقت قرار داریم. فراتر از آن در شرایطی که بازپرس پرونده در کیفرخواست، صرفا اتهام تبلیغ علیه نظام را به بنده قید کرده ، اما در روندی غیر عادی و بحث برانگیز نهایتا با مداخلات جدی و علیرغم اعتراض قاطعانه بازپرس، اتهام شوم اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به کیفرخواست من وارد شد و همه ی اینها هزینه ای است که هم اکنون در حال پرداخت آن هستم بدلیل انتشار فیلم وداع آیت الله هاشمی با فرزندش مهدی هاشمی و خواندن بیانیه ایی توسط آقای مهدی هاشمی مقابل زندان در روز مراجعه به اوین.
او در مورد صدور حکم هفت سال زندانش در ادامه می نویسد: « در روندی بهت برانگیز بنده بدون داشتن هیچگونه سابقه ی کیفری در دادگاه توسط قاضی مقیسه به هفت سال زندان محکوم شدم. در این پرونده تقریبا تا به اینجای کار هیچ چیز روال عادی را طی نکرده اعتراض من به همین روال غیر عادیست که به باور من جایگاه نهاد قانون را بشدت به چالش کشیده است من این روزها صدای نفس هایم را به دشواری می شنوم و برای پایین آمدن از تخت طبقه ی سوم حدود چند نفر از هم اتاقی هایم به یاری ام می شتابند و برای آنکه چند پله را بالا و پایین بروم دوستان مرا مدد می کنند. قدرت تکلم و شنوایی ام با مشکلات جدی مواجه شده اند و بیماری و عفونت های شدید نای، ریه و روده ام، درد زیادی به من تزریق کرده و یارای نگارش بیشتر را از من گرفته اند تنها امید من به حکم دادگاه تجدیدنظر و همچنین ورود افراد خردمند نظام برای حل و فصل پرونده ای است که بیش از اندازه در حال ضربه زدن به استقلال قضای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.»
« تصور می کنم دست کم قضات محترم دادگاه تجدیدنظر می توانند در مرحله اول با صدور قرار وثیقه ای که در همان ابتدا صادر شده بود در روند این پرونده کمک کنند . نمیدانم آیا زنده خواهم ماند تا شاهد اجرای عدالت در خصوص این پرونده باشم یا خیر اما اعتقاد راسخ من حتی پس از اینهمه مسایل در این بوده است که نظام جمهوری اسلامی ذاتا ماهیتی عدالت خواهانه و ظلم ستیز داشته و امیدوارم حتی در صورت نیستی من این ذات پا برجا و همیشگی باقی بماند.»
احسان مازندرانی آبان ۹۴ همراه «آفرین‌چیت‌ساز»، خبرنگار و ستون نویس روزنامه دولتی «ایران»، «احسان صفرزایی»(سامان)، خبرنگار سابق روزنامه «اعتماد» و خبرنگار پاره‌وقت ماهنامه «اندیشه پویا»، «داود اسدی»، برادر «هوشنگ اسدی» خبرنگار مقیم فرانسه همراه با «عیسی سحرخیز»، روزنامه‌نگار مستقل توسط سپاه پاسداران دستگیر شد.
سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بعد از دستگیری این افراد اعلام کرد که آن ها از اعضای «شبکه نفوذی وابسته به دولت‌های امریکا و انگلیس» هستند.
پیش از این مازندرانی در بهمن ماه سال 1391 و در جریان پرونده ای که شایعه شده بود به ارتباط با «بی بی سی فارسی» برمی‌گردد، توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد، مدت یک ماه را در حبس گذراند و سپس به قید وثیقه آزادش کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر