۱۳۹۵ تیر ۳, پنجشنبه

گزارش اجمالی از ششمین کنگره‌ جهانی علیه اعدام در اسلو


21-jun---6th-congeres-01

 ظرف دو روز گذشته و امروز ششمین کنگره‌ جهانی ضد اعدام در شهر اسلو در کشور نروژ در سه روز و در قالب چند پنل با سخنرانی دیپلمات ها، شخصیت های برجسته همچون پاپ فرانسیس و رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل و نیز نمایندگان سازمان های حقوق بشری در حال برگزاری است. مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در کنار چهار سازمان ایرانی دیگر از اعضای رسمی تشکیل دهنده این ائتلاف هستند که در کنگره شرکت دارند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه اول تیرماه، ششمین کنگره علیه مجازات اعدام توسط “ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام” با سخرانی آنتونیو استانگو هماهنگ کننده این کنگره و بورگ برند وزیر امور خارجه نروژ گشایش یافت.
در پنل اول ششمین کنگره‌ جهانی ضد اعدام، نانسی شکری وزیر دادگستری کشور مالزی، فلاوین مباتا وزیر دادگستری و حقوق بشر کشور جمهوری آفریقای مرکزی، اشرف ریفی وزیر دادگستری کشور لبنان، انگ وونگ وزیر دادگستری کشور کامبوج، علی ابو دیاک وزیر دادگستری دولت فلسطین، کریستوف پوانگا وزیر دادگستری و حقوق بشر کشور جمهوری دموکراتیک کنگو ایراد سخنرانی کردند.
در این پنل هر یک از وزرا در مورد وضعیت اعدام در کشوهای خود صحبت کردند. کشورهای مالزی و فلسطین هنوز حکم اعدام دارند اما با توجه به سخنان مسئولین مربوطه در این کشورها، در تلاش هستند تا به سمت حذف اعدام قدم بردارند.
سخنرانان پنل دوم روز نخست این نشست عبارت بودند از: فیلیپ روداک کاردار ویژه حقوق بشر از کشور استرالیا، ژاک بیلودو مشاور ویژه و دبیرکل سازمان بین المللی کشورهای فرانسه‌زبانی یا فرانکوفونی، ایگناسیو ایبانز وزیر امور خارجه اسپانیا، بندتو دلا ودونا وزیر امورخارجه ایتالیا، جرج مارتین معاون وزیر امور خارجه دولت فدرال، سوئیس و آرماند دکر وزیر امور خارجه بلژیک که به ایراد سخنرانی و پاسخ پرسش‌های مطروحه پرداختند.
هر یک از این سخنرانان در مورد موضوع اعدام سخنرانی و در ارتباط با فعالیت‌هایشان به پرسش‌های مطروحه پاسخ گفتند. همه سخنرانان به طور مشترک در سخنان‌شان بر حذف مجازات اعدام تاکید کردند.
در ادامه ژان مارک آیرو نخست وزیر فرانسه، رافائل شریل-هازن مدیر اجرایی نهاد «با هم علیه اعدام» (ECPM)، زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و استاوروس لامبرینیدیس نماینده ویژه حقوق بشر اتحادیه اروپا سخنرانی کردند.
استاوروس لامبرینیدیس نماینده ویژه حقوق بشر اتحادیه اروپا در سخنان خود به شش عامل اصلی «قوانین بین المللی، عزت انسانی، بازنداشتن، [قوانین] تحمیلی به انسان‌های بی‌گناه، تبعیض و ارزش‌های انسانی» برای دفاع از لغو مجازات اعدام پرداخت.
از جمله سخنرانی‌های مورد توجه قرار گرفته در این نشست سخنرانی پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان در مورد لغو مجازات اعدام بود. پاپ اوج جذابیت سخنان خود را با جمله «هیچ جایی برای مجازات بدون امید وجود ندارد. مجازاتی که در خودش از عنصر امید خالی‌ست، خود یک شکنجه است و نه مجازات» ارائه کرد که مورد توجه و ستایش مخاطبین قرار گرفت.
همچنین آقای ربرت بدینتر مدیر افتخاری نهاد «با هم علیه اعدام» (ECPM)، وزیر سابق دادگستری فرانسه که مجازات اعدام را در سال ۸۱ میلادی از این کشور حذف کرد، رئیس سابق شورای قانون اساسی، کمیسیون بین المللی علیه اعدام، فرانسه در سخنانش گفت: ممکن است جامعه در گام نخست هنگام حذف مجازات اعدام با آن همراهی نکند، ولی تجربه نشان داده با حذف این مجازات، جامعه نیز در گام‌های بعدی با آن همراه خواهد شد.
«مجازات اعدام قابل برگشت نیست و اگر خطا کرده باشیم پشیمانی دیگر سودی ندارد» یکی دیگر از سخنان قابل تاملی بود که در این نشست بدان اشاره شد.
در روز دوم از این نشست در پنل نخست بر روی ارزش‌های سنتی کشورها و بحث محلی سازی فرهنگ علیه اعدام بحث شد. این‌که سیستم‌های قانونی باید اجرایی شوند و از طریق «قانون شدن» این روند بایستی پیشرفت کند.
درپنل دوم بحث اصلی در مورد اعدام تروریست‌ها شکل گرفت و به ضعف حکومت‌ها در این زمینه اشاره شد. در این قسمت یکی از سخنران اهل پاکستان از تلاش این کشور برای هرچه محدود کردن حکم اعدام خبرداد.
پنل جانبی اعدام در ایران
بعدازظهر روز گذشته چهارشنبه دوم تیرماه پنل جانبی اعدام در ایران برگزار شد.
سازمان های ایرانی عضو رسمی در ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام شامل انجمن حق زندگی، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سازمان حقوق بشر ایران، بنیاد برومند وانجمن حقوق بشر برای کردستان ایران – ژنو هستند.
در ابتدای این پنل آقای محمود امیری‌مقدم سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران با تاکید بر وجود اعدام‌ها در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی، آمار اعدام روزانه ۳ نفر در ایران، عدم استفاده از قدرت قانونی آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور برای جلوگیری از مجازات اعدام، هزینه بالای فعالیت‌های علیه اعدام در ایران از جمله محکومیت نرگس محمدی به دلیل فعالیت ضد مجازات اعدام از طریق سازمان لگام،
نقد رفتار کشورهای غربی در پسابرجام و عدم شمول مسئله حقوق بشر در دستور کار جامعه جهانی به ایراد سخنرانی پرداخت.
سخنران بعدی این پنل خانم رویا برومند مدیر بنیاد عبدالرحمن برومند بود وی در سخنرانی خود مباحث عدم تغییر قوانین توسط حاکمان در ایران، عدم قوت جامعه مدنی ایران در برابر حاکمیت و شرحی بر تاریخ قانون اعدام مربوط به مواد مخدر در ایران از سال ۱۹۸۰ میلادی تا کنون را مطرح کرد.
در توضیح قوانین مربوط به اعدام متهمان مواد مخدر از سال ۸۰ موضوع دادگاه انقلاب و نقش این دستگاه در مورد واکاوی ایشان قرار گرفت.
خانم برومند گزارشی اجمالی از آمار بازداشت‌های مربوط به مواد مخدر ایران بعد از انقلاب ایران ارائه داد. ایشان در توضیح آمارها به عدم دقت این آمارها به دلیل عدم دسترسی منابع خبری حقوق بشری به استان‌های مرزی ایران و هم‌چنین تراکم حاشیه نشینی در استان‌های تهران، البرز و خراسان‌جنوبی و آمار بالای اعدام در این مناطق نیز اشاره کرد.
مدیر بنیاد برومند هم‌چنین به ذکر مواردی از روایت های مربوط به اعدام شدگان مواد مخدر و پرونده، عدم وجود تصمیم سیاسی از سوی حاکمیت برای شنیدن و حل مسئله اعدام، پرداخت.
آقای تیمور الیاسی از جمعیت حقوق بشر کردستان ایران در سخنان خود در این پنل با تاکید موکد بر بحث اقلیت‌های قومی و نقض حقوق این اقلیت‌ها در مسئله اعدام‌های مواد مخدر، بحث «اعلام جنگ جمهوری اسلامی علیه کردها پس از پیروزی انقلاب» را مطرح کرد.
نماینده جمعیت حقوق بشر کردستان با ارائه آمارهایی مربوط به وضعیت کردها در ایران بر عدم اصلاح‌پذیری حکومت تاکید کرد.
این نشست امروز نیر در پنل های جانبی چون اعدام و شریعت و بررسی اعدام در آفریقا ادامه خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر