۱۳۹۵ تیر ۱, سه‌شنبه

معین محمدی به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل منع شد

 معین محمدی شهروند بهایی ساکن مشهد با وجود گذراندن دوره کارشناسی و قبولی در مقطع کارشناسی ارشد از ادامه تحصیل محروم شد.
بنابر گزارش مجموعه بهایی نیوز این شهروند بهایی پس از اتمام دوره متوسطه در رشته ریاضی فیزیک و شرکت در کنکور سراسری در تاریخ ۱۳۸۹ در رشته مهندسی پزشکی دانشگاه امام رضا مشهد پذیرفته می شود و پس از ۹ ترم و گذراندن ۱۴۴ واحد در دی ماه ۱۳۹۳ پایان نامه را ارائه می دهد و پس از اتمام تحصیل در سال ۱۳۹۳ پیگیر انجام امور فارغ التحصیلی و دریافت گواهی موقت پایان تحصیل می شود تا این شهروند بهایی بتواند مدرک لیسانس خود را دریافت کند اما مسئولین دانشگاه از ارائه مدرک امتناع می کنند.
بنابر اطلاع منابع آگاه به خبرنگار مجموعه بهایی نیوز "ابتدا پس از مراجعه به واحد آموزش مسئول وقت اظهار داشت که پرونده معین محمدی گم شده است. ولی پس از پیگیری های مکرر جناب یعقوبی مسئول آموزش اظهار داشتند که پرونده ی این شهروند بهایی جزء پرونده های خاص است و در دست دبیرخانه ی دانشگاه (آقای عباسی) هست و وی برای یک ماه به زیارت رفته اند و باید منتظر بمانید."
این منبع مطلع در ادامه می گوید که "پس از اینکه ایشان از زیارت برگشتند، در جواب اظهار داشتند که با توجه به اینکه معین محمدی در پرونده قید کرده است که بهایی است، ولی مسئولین دانشگاه تا به آن روز ندیده اند و معین محمدی به دلیل بهایی بودن حق تحصیل و حتی حق کنکور دادن را ندارد، نامه ای به وزارت علوم زدند تا وزارت علوم تعیین تکلیف کند. مدت ها گذشت و معین محمدی مکرر به واحد آموزش و دبیرخانه دانشگاه مراجعه کرد و جوابی از وزارت علوم نیامد. بعدا مشخص شد اصلا نامه ای ارسال نشده بود و به معین محمدی دروغ می گفتند. در این بین یک بار آقای یعقوبی مسئول آموزش به او پیشنهاد داد که اقرار کنم اشتباهی در پرونده او دین خود را بهایی اعلام کرده است و وی مسلمان می باشد، تا کار مدرکش به سرانجام برسد که معین مخالفت کرد."
در ادامه این منبع مطلع به خبرنگار مجموعه بهایی نیوز می گوید که "در پیگیری های بعدی دوباره اظهار داشتند که واقعا به وزارت علوم نامه زده اند ولی از دادن شماره نامه امتناع می کردند. پس از حدود ۳ الی ۴ ماه در جواب به معین محمدی سازمان سنجش نامه زده شد و چند ماه منتظر ماند اما جوابی نیامد.به گفته این منبع محمدی به تهران رفته و به سازمان سنجش مراجعه می کند و به بخش دبیرخانه نزد دکتر نعیمایی می رود و نامه ای می نویسد و تحویلشان می دهد که سریعتر به مورد او رسیدگی کنند.وی به مشهد بازمی گردد و مکررا به حراست دانشگاه نزد آقای صادقی، رئیس حراست و نزد آقای رشیدی مراجعه می کند و خواستار پیگیری پرونده خود می شود. رئیس حراست به خیال انجام شدن کارها معین محمدی را به تهران - سازمان سنجش-، نزد جناب بشیری فرستاد و وقتی معین نزد ایشان رسید، اعلام کردند که نه تنها ایشان بلکه همه ی مسئولین سازمان سنجش از پرونده ی او بی خبرند. این منبع مطلع می گوید که" معین محمدی بسیار ناامید می شودو در ادامه پیگیری های خود به دکتر یغمایی زنگ می زند و از ایشان خواهش می کند که پیگیر پرونده ام شوند. "
معین محمدی همچنین در زمستان ۱۳۹۳ در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرد و در رشته ی برق مخابرات دانشگاه امام رضا(ع) قبول می شود و وقتی حضورا برای ثبت نام در شهریور ۱۳۹۴ مراجعه می کند مسئولان بخش آموزش، حراست و همچنین رئیس حراست در جواب به وی می گویند " که او حق ثبت نام و تحصیل به دلیل بهایی بودن ندارد."
پس از پیگیری های متعدد مسئولان دانشگاه عنوان می کنند که " اگر ما شما را جریمه نکنیم و مدرک دیپلم شما را به شما برگردونیم به شما لطف خواهیم کرد."
در سال‌های گذشته، اعلام "نقص در پرونده" داوطلبان بهایی ورود به دانشگاه‌ها در ایران معادل محرومیت از تحصیل آن‌ها بوده به نظر می‌رسد که این روند، در سال جاری نیز ادامه پیدا کند.
محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ “شورای عالی انقلاب فرهنگی” صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.
بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و “هنگام تحصیل” نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود.
محرومیت شهروندان بهایی پس از انقلاب اسلامی و اعلام انقلاب فرهنگی در ایران به صورت سیستماتیک اجرا شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر