۱۳۹۵ تیر ۵, شنبه

افشین سهراب زاده به مرخصی درمانی اعزام شد


افشین سهراب زاده

افشین سهراب‌زاده زندانی سیاسی و بیمار سرطانی تبعیدی زندان میناب صبح روز جاری به مرخصی درمانی ۲۰ روزه اعزام شد.
افشین سهراب‌زاده زندانی سیاسی و بیمار سرطانی تبعیدی زندان میناب که پیش‌تر با مرخصی وی مخالفت می‌شد، صبح روز جاری با تودیع ۹۰ میلیون تومان وثیقه اضافی به مرخصی درمانی ۲۰ روزه اعزام شد.
یک منبع نزدیک به این زندانی سیاسی با اعلام این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “روز پنچ‌شنبه پدر افشین برای دنبال کردن کارهای تودیع وثیقه به میناب رفت و آن روز دادستان جلسه داشت و به امروز یعنی روز شنبه افتاد و با قبول ۹۰ میلیون وثیقه اضافی بعلاوه ۱۰۰ میلیون وثیقه قبلی و جمعا با ۱۹۰ میلیون وثیقه افشین آزاد شد.”
این منبع همچنین افزود: “دادستان ابتدا ۱۵ روز مرخصی نوشته بود و با درخواست خود افشین به ۲۰ روز تبدیل شد. البته دادستان همچنین گفت تا زمانی که دکتر برایت مرخصی نوشت می‌توانی در مرخصی باشی.”
در هفته های اخیر این زندانی برای چندین مرتبه به دلیل وخامت حالش به مراکز خارج از زندان منتقل شده که هر بار بدون رسیدگی کافی به زندان برگردانده شده بود.
مشکلات تنفسی افشین سهراب‌زاده زندانی سیاسی و مبتلا به سرطان زندان میناب پیشرفت کرده و وضعیت سلامت این زندانی وخیم‌تر و دچار ترشحات خونی در سرفه هایش شده.
این زندانی در شب اول خردادماه به مرز خفگی رسیده بود. به طوری که ناچارا سه عدد اسپری اکسیژن مصرف کرد.
بر اساس اسنادی که هرانا به آن دست یافته مسئولان زندان بیماری “سرطان روده” افشین سهراب زاده، زندانی سیاسی را تایید می کنند، ریاست زندان میناب در این اسناد صراحتا اشاره می کند آقای سهراب زاده دست کم یکبار از مرگ حتمی ناشی از بیماری نجات یافته است. این مقام مسئول بر ضرورت انتقال فوری افشین سهراب زاده به مرکز درمانی خارج از زندان تاکید می کند و همچنین خواستار این میشود که آقای سهراب زاده ادامه حبسش را در زندان بزرگتر و مجهزتری سپری کند.
در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری، چهارده سازمان مدافع حقوق بشر با انتشار بیانیه ای مشترک، نگرانی خود را از شرایط افشین سهراب زاده، زندانی سیاسی مبتلا به سرطان که بصورت تبعیدی محکومیت ۲۵ ساله خود را در زندان میناب می گذراند اعلام کردند. این سازمانها با بر شمردن موانع و محدودیتهای افشین سهراب زاده برای برخورداری از رسیدگی های پزشکی، سلامت و جان او را در معرض تهدید دانستند و از نهادهای مسئول خواستند بنا بر معاهدات حقوق بشری و قوانین داخلی دسترسی وی به خدمات پزشکی و برخورداری ایشان از یک دادرسی علنی و عادلانه را فراهم کنند.
هرانا پیش تر گزارش کرده بود، روز جمعه سوم اردیبهشت‌ماه سال جاری، افشین سهراب‌زاده در پی وخامت اوضاع به بهداری زندان منتقل شد و پزشک بهداری نامه اعزام وی را صادر کرد اما مسئولین حفاظت زندان میناب از اعزام وی جلوگیری کردند. این اقدام موجب اعتراض زندانیان و حتی مسئول بند مربوط شد.
شایان ذکر است، چندی پیش سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای با عنوان «زندانی در نیاز مبرم به رسیدگی پزشکی» خواستار اقدام فوری در مورد وضعیت افشین سهراب زاده زندانی سیاسی محبوس و تبعیدی در زندان میناب شد.
هرانا پیش تر گزارش کرده بود علیرغم پیگیری های خانواده سهراب زاده اوایل تابستان سال ۹۴ با پرداخت مبلغ ۴ میلیون تومان، این زندانی جهت درمان پزشکی به زندان اوین منتقل شده بود، پس از چند ماه و بدون هیچ رسیدگی پزشکی به وضعیت وی به علت بالا بودن هزینه درمان (حدود ۷۰ میلیون تومان) و عدم توانایی پرداخت این مبلغ توسط خانواده وی به زندان میناب بازگزدانده شد، بازگرداندن این زندانی به محل سابق نیز برای خانواده اش مبلغ ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه در پی آورد.
افشین سهراب زاده سال ۹۴ تحت عمل جراحی روده قرار گرفت، این عمل ناموفق عفونت منجر به خونریزی داخلی را برای وی در پی آورد.
سال ۹۳ خانواده وی اقدام به تودیع ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه جهت اعزام وی به مرخصی کردند که با عدم موافقت زندان میناب مواجه شد، آنها مجددا در سال ۹۴ نیز جهت گرفتن مرخصی افشین سهراب زاده با گذاشتن سند درخواست مرخصی کردند که تاکنون با توجه به عدم موافقت مقامات زندان میناب، تا پیش از این نتیجه ای در بر نداشته بود.
لازم به یادآوری است با وجود هزینه های بالای درمان و دارو و ناتوانی خانواده ی افشین سهراب زاده در پرداخت هزینه ها، این زندانی به دلیل ضبط مدارک شناسایی اش در زمان بازداشت از داشتن بیمه نیز محروم مانده است.
افشین سهراب زاده متولد ۱۳۶۹ است وی در ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ بازداشت و در یک دادگاه دو دقیقه ای به اتهام همکاری با احزاب اپوزیسیون کردستان به ۲۵ سال حبس در تبعید محکوم شد که این حکم در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر