۱۳۹۶ مرداد ۱۱, چهارشنبه

فوت کولبر مصدوم پس از یک‌ هفته بستری در بیمارستان مهاباد



کولبر پیرانشهری که بر اثر شلیک مستقیم نیروهای سپاه مجروح شده بود، پس از یک هفته در یکی از بیمارستان‌های مهاباد درگذشت.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه « جلال بالان » که هفته گذشته با تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران مستقر در پایگاه کونه مشکان از ناحیه سر زخمی شده بود ، در یکی از بیمارستان‌های مهاباد جان خود را از دست داد.
در صبح روز جمعە ۶ مردادماه، دستەای از کولبران پیرانشهری در حین بازگشت از جنوب کردستان وارد میدان مین شدە و یکی از آنها با هویت «منصور رسولی آذر» بە دلیل انفجار مین یکی از پاهایش را از دست داد.
هم‌زمان و پس از انفجار مین، نیروهای مسلح مستقر در پاسگاه «کونە مشکان» پیرانشهر بە سوی این کولبران شلیک کردند کە در نتیجە آن «جلال بالان» از ناحیە سر هدف قرا گرفت و بیمارستان منتقل شد.
در تعریف عرفی، کولبران یا حمل‌کنندگان، افرادی هستند که اجناس و کالاها را روی پشت و یا کول خود حمل می‌کنند. همچنین در مناطق کردنشین ایران کولبر کسی است که جهت امرارمعاش و رهایی از بیکاری در نقطه صفر مرزی با بستن بار بر پشت خود اقدام به انتقال کالا و عبور دادن آن از پاسگاه‌های مرزی می‌کند. آن‌ها در قبال این کار دستمزد ناچیزی دریافت می‌کنند. این کولبران تنها وسیله‌ای برای انتقال کالا هستند و برای این کار از نیروی جسمی خود مایه می‌گذارند. کولبران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه مشغول به کولبری هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر