۱۳۹۶ شهریور ۸, چهارشنبه

واکنش رئیس قوه قضائیه به گزارش‌های عاصمه جهانگیر از وضعیت حقوق بشر ایران ؛ « کدام کودک را اعدام کرده‌ایم؟»



رئیس قوه قضائیه در هفته جاری در جلسه‌ای گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران را گزارشی تلخیص شده و چکیده ادعاهای منافقین و معاندان نظام خواند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، صادق آملی لاریجانی ، رئیس قوه قضائیه با اشاره به گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران به مجمع عمومی سازمان ملل ، این گزارش ۱۲۰ بندی را گزارشی علیه جمهوری اسلامی بویژه دستگاه قضایی خواند و اظهار کرد : « هر آنچه را تمام معاندین و مخالفین نظام ، گروه های ضد انقلاب و منافقین طی سالهای پس از انقلاب به زبان آورده اند ، به شکل تلخیص شده می توان در این گزارش مشاهده کرد. البته این گزارش فعلا نهایی نیست ولی علی القاعده همین نهایی می شود.»
رئیس قوه قضاییه افزود: «به‌عنوان‌مثال در این گزارش آمده است که هزاران زندانی در ایران در سلول انفرادی به سر می‌برند! آیا ما هزاران سلول انفرادی داریم؟ بسیاری از موارد این گزارش، دخالت‌های بلاوجه در حیطه اجراییات جمهوری اسلامی، ازجمله قوه قضاییه و شورای نگهبان است.»
آملی لاریجانی اظهار کرد: «این‌همه دخالت واقعاً عجیب است. درجایی می‌گوید دولت ایران، هرگونه قوانین که اشکال رفتارهای خفت‌بار، غیرانسانی و وحشیانه را مجاز می‌داند، لغو کند. کدام‌یک از قوانین مادر یا قوانین مربوط به آیین دادرسی و … در کشور ما غیرانسانی است؟ گفته‌اند در جمهوری اسلامی کودکان را اعدام می‌کنند. کدام کودک را اعدام کرده‌ایم؟ اسم‌ورسم او را بگویید تا بررسی کنیم. می‌گویند این عده خبرنگار را بازداشت کرده‌اید. ما در کشورمان قانون داریم. اگر خبرنگاری توهین کند، برخلاف امنیت کشور اقدام کند یا مرتکب نشر اکاذیب شود، طبق قانون مورد برخورد قرار می‌گیرد.»
گزارش گزارشگران ویژه حقوق بشر در سازمان ملل از وضعیت ایران همواره از سوی مقامات ایرانی تکذیب شده است.
عاصمه جهانگیر اسفندماه سال گذشته در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با اشاره به اعدام‌ها، احکام جدید زندان و افزایش فشار بر فعالان سیاسی در ایران گفت که وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی «به حد هشدار رسیده است».
به گفته خانم جهانگیر، در سال گذشته میلادی دست‌کم ۵۳۰ تن در ایران اعدام شدند که حداقل پنج نفر از آنان زیر هجده سال داشتند.
وی اعلام کرد در سال جاری میلادی نیز تاکنون دست‌کم ۱۵۶ تن در ایران اعدام شده‌اند.
در آن زمان بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اعلام کرد که پاسخ ایران در گزارش اخیر خانم جهانگیر «کاملا نادیده گرفته شده که این مسئله اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری گزارشگر را خدشه‌دار می‌سازد».
پاسخ ایران به گزارش عاصمه جهانگیر تاکنون در رسانه‌های کشور منتشر نشده است.
عاصمه جهانگیر در نخستین گزارش خود تصریح کرده است، بهبودی در کارنامه حقوق بشر ایران حاصل نشده است و محدودیت آزادی بیان و تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های دینی همچنان در این کشور ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر