۱۳۹۶ شهریور ۲, پنجشنبه

« ابتلا به بیماری‌های زنانه » جزو ممنوعیت‌ها برای معلم شدن لحاظ شد



وزارت آموزش و پرورش بخشنامه‌ای درباره شرایط و ضوابط جذب معلمان صادر کرده که در آن فهرستی طولانی از انواع بیماری‌های مزمن و غیرمزمن آمده است. در این فهرست در مورد داوطلبان زن مسائلی مانند موهای زائد صورت، سابقه جراحی‌های رحمی و ناباروری عنوان شده که مانع از استخدام آنها به عنوان معلم خواهد شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مرکز برنامه‌ریزی نیروی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، شیوه‌نامه مصاحبه اختصاصی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را منتشر کرده است.
این شیوه‌نامه مطابق بند یک و دو ماده ۱۲ قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده و بر اساس آن معلمانی که وارد آموزش و پرورش می‌شوند نباید بیماری‌های مندرج در این شیوه‌نامه را داشته باشند.
از جمله موارد اشاره شده اختلالات تکلم و لکنت زبان برای حرفه معلمی و لهجه غلیظ و غیرقابل تغییری است که مانع تلفظ برخی حروف فارسی مثل چ، گ، ژ، ق و … می‌شود، برای دوره ابتدایی و دروس ادبیات فارسی و در دوره راهنمایی و دبیرستان صرفا برای دروس اختصاصی مثل ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست و … یا در امور اداری و دفتری بلامانع است.
در بند مربوط به بیماری‌های زنان، اختلالات زنانگی، موهای زاید صورت، بلوغ زودرس یا دیررس، سابقه جراحی بیماری‌های رحمی، ناباروری، کیست‌های تخمدانی و اندومتریوزیس، از موانع استخدام به عنوان معلم مطرح شده‌اند.
بسیاری از بیماری‌های مطرح شده در این لیست اختلالی در کار معلمی ایجاد نمی‌کنند.
رادیو زمانه در این خصوص نوشته است؛ کاربران شبکه‌های اجتماعی انتشار این لیست را «شرم‌آور» خوانده‌اند و در مقابل، نمونه‌هایی از استخدام افراد دارای بیماری یا معلولیت در کشورهای مختلف را مطرح کرده‌اند.
در عین حال برخی کاربران هم گفته‌اند محدودیت‌های اعمال شده برای استخدام معلمان همیشه بوده و اعمال می‌شده و همواره نیز تا همین اندازه تبعیض آمیز و غیر انسانی بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر