۱۳۹۶ شهریور ۱, چهارشنبه

نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت زندانیان سیاسی رجایی شهر « شرایط این زندانیان وحشتناک است»



عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی رجایی شهر و فشارهای اعمال‌شده بر آنان ابراز نگرانی کرد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین‌الملل روز سه شنبه ۳۱ مردادماه در بیانیه ای اعلام کرد ؛ زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر اخیرا به بند جدیدی منتقل شده اند که شرایط آن خفقان آور توصیف شده است. آنها در اتاق هایی با پنجرههایی که با ورق فلزی پوشانده شده ، نگهداری میشوند و از دسترسی به آب آشامیدنی سالم ، غذا و تخت کافی محروم گشته اند. آنها همچنین از ملاقات حضوری با خانواده و دسترسی به تلفن که معمولا در سایر نقاط زندان موجود است، منع شده اند.
ماگدلنا مغربی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین الملل، گفته است: «این واقعا مایه سرافکندگی است که شرایط یک زندان آنقدر نامناسب شود که زندانیان احساس کنند باید برای رعایت ابتدایی ترین استناداردها برای حفظ کرامت انسانی دست به اعتصاب غذا بزنند. این وضعیت ضرورت فوری اصلاح نظام بیرحمانه زندانها در ایران را برجسته میکند.»
عفو بین الملل افزوده، بیش از ۲۰ روز است که این زندانیان در اعتراض به رعایت نشدن حقوق انسانی خود دست به اعتصاب غذا زده اند. در روزهای نخستین، مقامات به قصد تنبیه اعتصاب کنندگان، برخی از آنها را تا حداکثر ۱۲ روز در سلول انفرادی نگه داشتند.
ماگلدنا مغربی در پایان افزوده است: «شرایط وحشتناک زندان رجایی شهر به یک الگوی رفتاری بی رحمانه و غیرانسانی اشاره دارد که مقامات ایران در برخورد با انسانهای در بند دایٔما به کار میگیرند. بر اساس استانداردهای بین المللی حقوق بشر، با همه زندانیان باید با کرامت و انسانیت رفتار شود. کسانی که نیازمند مراقبتهای ویژه پزشکی هستند باید به بیمارستانهای خارج از زندان منتقل شوند.»
سازمان عفو بین‌الملل از مقامات ایرانی خواسته تا اجازه دهند بازرسان بین المللی، از جمله گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، به طور مستقل و بدون اعلام قبلی از زندان رجایی شهر و سایر زندانهای کشور بازدید به عمل آورند.
شایان ذکر است؛ نهم مردادماه، پس از یورش گارد ویژه زندان رجایی‌شهر به زندانیان عقیدتی و سیاسی محبوس در سالن ۱۲ اندرزگاه ۴ این زندان و انتقال آنان به سالن ۱۰، تمام ۵۳ زندانی منتقل‌شده نسبت این عمل اعتراض کردند. در پی این اعتراض شماری از آنان به سلول انفرادی منتقل و دست به اعتصاب غذا زدند که اعتصاب آنان تا به امروز ادامه داشته است.
سالن ده اندرزگاه چهار زندان رجایی‌شهر برخلاف آئین‌نامه زندان‌ها، مجهز به چهل دوربین مداربسته و شصت و چهار سیستم شنود است.
عدم وجود تهویه مناسب، تلویزیون و کولر محدودیت در استفاده از تلفن و هواخوری شرایط را برای زندانیان دشوارتر کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر