۱۳۹۶ شهریور ۴, شنبه

اعتراض فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌ نگاران نسبت به نقض حقوق فعالان رسانه‌ای در ایران

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به دنبال استعفای هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران ضمن اعتراض نقض حقوق بنیانی روزنامه‌نگاران در ایران، خواستار رفع موانع برای فعالیت‌های صنفی اهالی رسانه شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، آنتونی بلنگر، دبیر فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ، پس از انتشار خبر استعفای هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گفت: « ما به تصمیم اعضای هیئت مدیره برای استعفا در اعتراض به سرسختی مقامات [ایران] و نقض حقوق بنیانی روزنامه‌نگاران ایرانی احترام می‌گذاریم و همچنان از حق همه همکاران خود در ایران جهت تشکیل ، سازماندهی و اداره اتحادیه خود دفاع می‌کنیم.»
دبیر فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران همچنین بر لزوم از سرگیری فعالیت‌های انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران تأکید کرده و خواستار رفع محدودیت‌ها و موانع در این زمینه شده است.
اعضای هیئت مدیره منتخب انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران در اعتراض به مانع‌تراشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ثبت این انجمن و «فشارهای غیرقانونی» به منظور تغییر ترکیب هیئت مدیره آن روز جمعه سوم شهریور استعفا کردند.
رادیو فردا در این خصوص نوشته است؛ در نامه استعفای اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران آمده که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از ثبت این انجمن «استنکاف» کرده و «راهکارهای فراقانونی و غیرقانونی را به عنوان پیش شرط ثبت رسمی انجمن» اعلام کرده است.
این نامه می‌گوید که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در جلسات متعدد خواستار تغییراتی در اعضای هیات مدیره منتخب انجمن صنفی و جایگزینی آنها با افرادی خارج از فهرست منتخبان اصلی و علی‌البدل مجمع عمومی این انجمن شده است.
امضاکنندگان این نامه اما چنین خواسته‌ای را «خلاف قانون» و «به منزله دخالت یک نهاد دولتی در امور یک تشکل غیردولتی» دانسته‌اند.
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران به دنبال جلوگیری از فعالیت‌های انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و پلمپ دفتر آن در سال ۸۸ تشکیل شد. اما علی‌رغم وعده‌های حسن روحانی برای رفع موانع فعالیت‌های انجمن صنفی روزنامه‌نکاران نه این انجمن توانست فعالیت خود را از سربگیرد و نه انجمن صنفی تازه‌تاسیس روزنامه‌نگاران تهران کاری از پیش برد.
پیش از این علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود که دادستان کل کشور مخالف بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر