۱۳۹۶ شهریور ۷, سه‌شنبه

پیام نزار زکا پس از تأیید محکومیت از زندان اوین « به ایران سفر نکنید ، جای امنی نیست.»

وکیل آمریکایی نزار زکا، شهروند لبنانی و مقیم آمریکا که در زندان اوین به سر می‌برد، از تأیید حکم ۱۰ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی چهار و نیم میلون دلار برای موکلش خبر داده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، جیسون پابلت، وکیل آمریکایی آقای نزار زکا ، به کمپین بین المللی گفت: « به مانند سابق دادگاه از نشان دادن حکم کتبی به وکلای آقای نزار در ایران خودداری کرده است. تنها چیزی که ما می‌‌دانیم این است که روز یکشنبه به صورت شفاهی اعلام شده حکم او عینا تایید شده است.»
به گفته جیسون پابلت، نزار زکا، فعال مدنی و آزادی اینترنت پس از باخبر شدن از تایید حکم ۱۰ سال حبس خود در پیامی از داخل زندان اوین گفته است: «پرونده من درس و هشداری برای کسانی باشد که می‌خواهند برای کار یا تفریح به ایران سفر کنند. من تنها نیستم. اگر آزادی برای شما ارزش دارد و یک خارجی هستید به ایران سفر نکنید، ایران جای امنی برای شما نیست. جرأت نکنید این‌جا بیایید. من برای سخنرانی در یک کنفرانس بین المللی در زمینه ارتباطات توسط شهیندخت مولاوردی، معاون امور بانوان ریاست جمهوری دعوت شدم. در مسیر فرودگاه ربوده و به زندان اوین منتقل شدم و به دروغ به اتهام جاسوسی متهم شدم.»
نزار زکا در ادامه اضافه کرده است: «من بی‌گناه هستم و مقامات ایرانی این را می‌دانند. من قربانی عدم وجود حکومت قانون در ایران هستم، بخصوص به دلیل این که یک خارجی هستم. من برای آزادی و عدالت به اعتراضم ادامه خواهم داد.»
نزار زکا در تیرماه در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود در زندان اوین دست به اعتصاب غذا و پس از ۳۳ روز با درخواست خانواده‌اش و در پی حمایت کنگره آمریکا به اعتصاب خود پایان داد.
نزار زکا که از او به عنوان کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات یاد می‌شود، تابستان سال ۹۴ با دعوت شهین دخت مولاوردی، معاون امور زنان رئیس‌جمهوری ایران برای شرکت در «دومین همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» به ایران سفر کرد.
چندی بعد رسانه‌های ایران اعلام کردند که سپاه پاسداران او را به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر کرده است.
شهریورماه ۹۵ این شهروند لبنانی در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم به ۱۰ سال زندان و پرداخت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار جریمه محکوم شد.
سازمان عفو بین‌الملل گزارش کرده است که نزار زکا تا ماه‌ها پس از بازداشت از داشتن وکیل محروم بود و تنها دو جلسه کوتاه دادگاه غیرعلنی را سپری کرد.
به تازگی وکیل زکا در بیانیه‌ای نوشت: «نزار همان‌طور که در طول این مخمصه اعلام کرده است همچنان ابراز بی‌گناهی می‌کند. حکومت ایران باید سیاسی‌کاری را کنار گذاشته و پیش از وخامت اوضاع همان‌طور که اخیراً در مورد یک آمریکایی در کره شمالی پیش آمد نزار را بر مبنای انسان‌دوستی آزاد کند».
نزار زکا یکی از چهار آمریکایی دارای اقامت دائم یا شهروندی است که اکنون در ایران در زندان هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر