۱۳۹۶ مرداد ۱۳, جمعه

عدم برگزاری دادگاه احمدرضا جلالی به دلیل غیبت قاضی صلواتی



دادگاه احمدرضا جلالی که قرار بود یازدهم مردادماه برگزار گردد، به علت عدم حضور قاضی پرونده لغو شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، احمدرضا جلالی ، پژوهشگر و زندانی امنیتی که بیش از یک سال است در زندان اوین به‌ صورت بلاتکلیف به سر می‌برد ، روز چهارشنبه ۱۱ مردادماه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اعزام شد اما به دلیل غیبت قاضی صلواتی دادگاه وی لغو گشت.
پیش‌تر نیز علیرغم اتمام دوران بازجویی، قاضی صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، با رد وکلای انتخابی این پژوهشگر محبوس در بند چهار، از برگزاری دادگاه برای وی خودداری می‌کرد.
گفتنی است، احمدرضا جلالی در پی دو دوره اعتصاب غذای ۴۲ و ۴۳ روزه به بیماری‌های گوارشی و زخم معده دچار شده است.
از سویی دیگر، نگهداری طولانی‌مدت در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ و عدم دسترسی به سرویس بهداشتی طی آن مدت باعث گشته که این پژوهشگر زندانی به بیماری سنگ کلیه نیز مبتلا گردد.
احمدرضا جلالی در ۱۵ فروردین‌ماه و پس از نزدیک به پنجاه روز نگهداری در انفرادی زندان اوین، به بند چهار سالن سه این زندان منتقل شد.
این زندانی امنیتی در حال حاضر به دلیل درد در ناحیه پا و فلج شدگی نسبی در این ناحیه به‌سختی می‌تواند راه برود.
شایان ذکر است، شماری از سازمان‌های جهانی و اروپایی مدیریت بحران در اعتراض به بازداشت غیرقانونی احمدرضا جلالی و بلاتکلیفی وی، برنامه‌های علمی ایران را تحریم کرده‌اند و خواستار آزادی فوری این پژوهشگر در بند شده‌اند.
پیش‌ازاین، ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، و سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده بودند که قاضی ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به‌طور شفاهی به این پژوهشگر زندانی گفته که او به اتهام‌هایی مانند «جاسوسی» یا «همکاری با کشورهای دشمن» به اعدام محکوم خواهد شد.
باوجوداین، خانم مهران‌نیا می‌گوید که قاضی صلواتی در دیدار با همسرش در زندان اوین به او گفته که هیچ‌یک از وکلای معرفی‌شده توسط او اجازه دفاع از وی را ندارند و آقای جلالی اکنون بدون وکیل است.
احمدرضا جلالی، استاد و پژوهشگر مدیریت حوادث مترقبه و دارای اقامت سوئد است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفته و از مدتی پیش به همراه همسر و دو فرزندش ساکن کشور سوئد شدند. آقای جلالی در تاریخ پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ پس از سفر به ایران به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی توسط مأموران وزارت اطلاعت دستگیر و روانه زندان اوین شد. او پس از هفت ماه بازجویی در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد. اتهام آقای جلالی «همکاری با دول متخاصم» عنوان شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر