۱۳۹۵ خرداد ۴, سه‌شنبه

یک نمازخانه اهل سنت در مشهد پلمپ شد


پلمپ


یکی از نمازخانه‌های اهل‌سنت موسوم به “حضرت سلمان فارسی”، روز دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ در محله تاجرآباد مشهد توسط ماموران شهرداری پلمب شد.

به‌گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سنی‌آن‌لاین، نمازخانۀ حضرت سلمان فارسی تحت عنوان «عدم رعایت ضوابط فنی و شهرسازی» توسط شهرداری مشهد پلمب شده است.
نمازخانۀ سلمان فارسی در سه‌راه تاجرآباد واقع شده است و حدود ۴۰۰ خانوار از اهل‌سنت در این محله زندگی می‌کنند. امامت نمازهای یومیه در این نمازخانه بر عهده «مولوی عبدالصمد خانی» بود.
یکی از مقتدیان این نمازخانه اظهار داشت: “ماموران شهرداری که توسط نیروهای امنیتی همراهی می‌شدند نمازخانۀ حضرت سلمان فارسی را پلمب کردند. این نمازخانه از ۱۳ سال پیش تاکنون محل عبادت و نماز ساکنان اهل‌سنت در این محله بوده است”.
وی در مورد علت پلمب نمازخانه بیان داشت: “در این نمازخانۀ کوچک حدودا بیست نفر می‌توانستند با جماعت نماز بخوانند. مدتی پیش برای توسعه به شهرداری منطقه مراجعه کردیم و مبلغی هم پرداخت کردیم تا نمازخانه را اندکی توسعه بدهیم. ظاهرا بهانۀ ماموران شهرداری برای پلمب همین امر بوده است، در حالیکه ساخت‌وساز با مجوز و رعایت ضوابط فنی بوده است”.
مقتدی نمازخانۀ حضرت سلمان فارسی ادامه داد: “نمازخانۀ ما صرفا محل برگزاری نماز با جماعت است که پس از توسعه کمتر از ۵۰ نمازگزار می‌توانند در آن به جماعت نماز بخوانند. این نمازخانه هیچ فعالیت دیگری نداشته است و حتی نماز جمعه و عیدین هم در این محل اقامه نشده است”.
این شهروند اهل‌سنت در مشهد به «سنی‌آن‌لاین» گفت: “در محله تاجرآباد مشهد اهل‌سنت دو مسجد دیگر دارند، اما فاصله آنها از منطقه‌ای که نمازخانه مذکور در آن فعال بود، زیاد است و به همین دلیل مردم مکانی را برای ادای نماز جماعت اختصاص داده بودند”.
مقتدی نمازخانه حضرت سلمان فارسی ضمن درخواست از مسئولین ذی‌ربط، ابراز داشت: “از مسئولین درخواست داریم مانع نماز و عبادت ما نشوند. جای تأسف است که دو معتادخانه و محل تجمع معتادان در محل وجود دارد. همچنین طبق اطلاع ما دو ساختمان به‌صورت غیرقانونی در همین کوچه در حال ساخت‌وساز هستند؛ آنها با هیچ مشکلی مواجه نیستند، اما برگزاری نماز با جماعت تحمل نمی‌شود”.
گفتنی‌ست پیش از این، «مولوی عبدالرشید آبتین»، یکی از علمای اهل‌سنت در مشهد در حال حمل کتب درسی ویژه اهل‌سنت بازداشت شده بود. مولوی آبتین امام جماعت و خطیب مسجد النبی تاجرآباد مشهد بود. او پس از مدتی به‌شرط عدم فعالیت دینی و فرهنگی در مشهد، آزاد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر