۱۳۹۵ خرداد ۱, شنبه

گزارش اجمالی از پنل تحقیقی سنای کانادا با موضوع نقض حقوق بشر در ایران


کانادا

در تاریخ دهم ماه‌ می (ماه جاری میلادی) در مجلس سنای کانادا پنل تحقیقی با سخنرانی ۹ تن از نمایندگان، مهمانان ایرانی و شخصیت های حقوق بشری بین‌المللی به مدت سه روز برگزار شد. گزارش پیش‌رو نگاهی اجمالی به این نشست است که توسط هرانا تدوین شده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر، در تاریخ دهم ماه‌ می (ماه جاری میلادی) در مجلس سنای کانادا پنل تحقیقی با سخنرانی ۹ تن از نمایندگان، شامل لیندا فروم، دنیل لانگ، جیمز کوان، سلما عطاءالله جان، رینل اندریچوک، لین بیاک سناتور، نورمن دویل، ژوان فریزر و استفن گرین و همچنین مهمانان ایرانی و شخصیت های حقوق بشری بین‌المللی به مدت سه روز برگزار شد.
لیندا فروم، سناتور انتاریو در این نشست گفت: از پنل تحقیقی گذشته در سال ۲۰۱۳ تا اکنون که سال ۲۰۱۶ است سه سال گذشته و وضعیت حقوق بشر در ایران بدتر شده است. وضعیت مخالفان سیاسی، دگرباشان جنسی، وبلاگنویسان و روزنامه نگاران و اقلیت های مذهبی با بکارگیری شکنجه و رفتارهای ناشایست بدتر شده است. در این سه سال ۲۱۴۱ نفر با احکام قضایی در ایران اعدام شدند که بدترین در دنیا بود.
وی همچنین به وضعیت سعید ملک پور شهروند ایرانی-کانادایی زندانی در زندان‌های ایران پرداخت و از حکومت ایران خواست وی را آزاد کند تا بتواند به کانادا بازگردد.
دنیل لانگ سناتور یوکن در سخنرانی‌اش به امیر امیرقلی پرداخت و با توضیح فعالیت‌ها، اتهامات و حکم سنگین بیش از بیست سال حبس وی از دیگر سناتورها خواست تا به او بپیوندند و از حکومت ایران بخواهند او را آزاد کند.
جیمز کوان سناتور نوا اسکاتیا و رهبر سناتورهای لیبرال در مورد نرخ بالای اعدام ها در سال ۲۰۱۵ صحبت کرد و در ادامه به زندانیان سیاسی در صف اعدام پرداخت. او شخصا به نام حبیب لطیفی، محسن دانش پور و پسرش احمد و همچنین سامان نسیم اشاره و یک به یک به پرونده و وضعیت آنان پرداخت. وی تاکید کرد که این زندانیان چند سالی است که در سایه مرگ زندگی می کنند.
سلما عطاءالله جان سناتور ترنتو در این نشست به دانشجویان زندانی پرداخت و به عنوان مثال به وبلاگنویس سخی ریگی، دانشجوی رشته نرم افزار کامپیوتر و همچنین دانشجوی دیگر میثاق یزدان نژاد پرداخت.
رینل اندریچوک سناتور ساسکات چوان در سخنرانی‌اش پرونده روزنامه نگاران زندانی کرد: محمد صدیق کبودوند، کمال شریفی، عدنان حسن پور را مطرح کرد. وی همچنین به رتبه قعر جدولی ایران در گزارش آزادی مطبوعات اشاره و وضعیت سرکوب بهائیان در ایران را برجسته نمود.
لین بیاک سناتور اونتاریا مورد ناهید گرجی یک شهروند معمولی و مادر ایرانی را مطرح کرد که به خاطر فعالیت در شبکه های اجتماعی مورد سرکوب بازداشت و تحمل حبس شده است. او نیز از دیگر سناتورها خواست درکنار او از مقامات ایران خواستار آزادی او شوند.
نورمن دویل سناتور نیوفوندلند و لبرادور به زندانی سیاسی زینب جلالیان و وضعیت وخیم سلامت او پرداخت. این سناتور نیز خواستار آزادی فوری زینب جلالیان و دسترسی او به درمان مناسب شد.
ژوان فریزر سناتور کوبک و معاون رهبر سناتورهای لیبرال به وضعیت بغرنج مریم اکبری منفرد پرداخت و پرونده و روند قضایی و زندانی شدن او را توضیح داد و خواستار آزادی فوری این زندانی سیاسی شد.
استفن گرین سناتور هالیفکس به زندانی سیاسی بلوچ محمد صابر ملک رئیسی پرداخت که در زمان بازداشت نوجوان ۱۵ ساله‌ای بود و در پایان سخنانش گفت “ایران محمد را آزاد کن!”.
در این نشست همچنین آقای پیام اخوان استاد حقوق بین‌الملل در دانشگاه مک‌گیل و آقای احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اوضاع حقوق بشر در ایران به طور جداگانه به صورت ویدئو کنفرانس هر کدام در ده دقیقه سخنرانی کردند. پس از آن این دو مهمان به سوالات مختلف سناتورهای کانادایی در مورد اعدام متهمان جرایم مواد مخدر، وضعیت تبعیض زنان، سانسور، چگونگی استفاده از رابطه سیاسی با دولت ایران و نقض حقوق بشر در این کشور در کنار بسیاری موضوعات دیگر به طور مشروح پاسخ دادند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر