۱۳۹۵ خرداد ۵, چهارشنبه

عباس لسانی از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شد


abbas lesani

 عباس لسانی فعال ترک (آذری) تبعیدی به زندان عادل‌آباد شیراز که از تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه دست به اعتصاب غذا زده بود، امروز با تودیع وثیقه از این زندان آزاد شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جاری عباس لسانی فعال ترک (آذری) تبعیدی به زندان عادل‌آباد شیراز که از تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه در اعتراض به عدم آزادی در موعد مقرر و پرونده‌سازی جدید دست به اعتصاب غذا زده بود با تودیع وثیقه ۱۵ میلیون تومانی آزاد شد.
اتهامات آقای لسانی در پرونده جدید «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است، این اتهام به خاطر انتشار پیامهای حمایتی ایشان از اعتراضات صورت گرفته نسبت به برنامه تلویزیونی “فیتیله” طرح شده است.
مدت محکومیت عباس لسانی که بصورت تبعیدی در زندان عادل‌آباد شیراز نگهداری می‌شد بایستی در تاریخ ۲۹ اردیبهشت‌ماه پایان می‌پذیرفت اما با پرونده‌سازی های جدید از آزادی این زندانی ممانعت بعمل آمده بود. او در اعتراض به این اقدامات از صبح روز ۳۰ اردیبهشت‌ماه دست به اعتصاب غذا زد.
همزمان دست کم ۱۱ زندانی عقیدتی دیگر از جمله آیت مهرعلی بیگلو، رسول رضوی، حسین علی محمدی و مرتضی مرادپور در زندان مرکزی تبریز، میثم جولانی، مرتضی پروین، مصطفی پروین، توحید امیرامینی، صالح پیچقانلو و محسن محسن زاده در زندان اردبیل، دکتر لطیف حسنی در زندان رجایی‌شهر کرج، در اعتراض به پرونده سازی و عدم آزادی عباس لسانی در موعد مقرر به نشانه حمایت و همراهی با وی دست به اعتصاب غذا زدند. با اینحال علیرغم آزادی آقای لسانی مشخص نیست اگر اعتصاب کنندگان به اعتصابات خود پایان داده اند.
لازم به یادآوری است روز ۲۶ اردیبهشت‌ماه هرانا گزارش کرده بود، خانواده عباس لسانی زندانى محبوس در زندان شیراز هنگام تودیع وثیقه ۱۵ میلیون تومانی در شعبه دوم دادیاری که پیش‌تر برایش صادر شده بود، متوجه شدند پرونده وی به شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل منتقل شده و قاضی این شعبه ضمن عدم قبول وثیقه برای وی احضاریه نیز صادر کرده است.
قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل آقای خدادادی از قبول قرار وثیقه خودداری کرد و به خانواده این زندانی اعلام کرد پرونده در دست بررسی است واحضاریه‌ای را مبنی بر حضور آقای لسانی در روز ۱۲ خرداد به آن‌ها ابلاغ و گفت هنوز گذاشتن قرار وثیقه در این شعبه امکان‌پذیر نیست.
شایان ذکر است، صبح روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه، مسئولین قضایی ابلاغیه ای به روئیت عباس لسانی در زندان عادل آباد شیراز رساندند که بر اساس این ابلاغیه، تودیع وثیقه ۱۵ میلیون تومانی برای آزادی وی لازم الاجرا ذکر شده بود. تودیع این وثیقه بایستی به شعبه ۶ دادیاری دادگاه انقلاب شیراز و یا به شعبه ۲ دادیاری دادگاه اردبیل صورت می‌پذیرفت.
عباس لسانی فعال ترک (آذری) که در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان عادل آباد شیراز بود صبح روز ۲۱ فروردین ماه در پرونده‌ای جدید در شعبه ۶ بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب شیراز به ریاست قاضی زارع محاکمه شد.
اتهام وی که به نیابت از دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل توسط آقای زارع به ایشان تفهیم گردید از این قرار است :”فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروهها و سازمانهای مخالف نظام و مغایر با تمامیت ارضی کشور به منظور تجزیه طلبی و استقلال آذربایجان از طریق تهیه و در اختیار قرار دادن فایل و بیان صوتی خود جهت تحریک قومگرایان افراطی یا پان ترکیست در راستای ایجاد اغتشاشات و تظاهرات غیر قانونی.”
عباس لسانی که به دلیل عدم رعایت اصل ۱۶۸ قانون اساسی دایر بر تشکیل جلسات دادگاه بصورت علنی، در هیچ یک از ۳ جلسه دادگاه شرکت نکرده بود، در پنجم اردیبهشت ماه ۹۴ طی دادنامه ای از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب شهر اردبیل به ریاست قاضی اسدپور، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
آقای لسانی سابقه بازداشت و زندانی شدن های متعددی دارد، آخرین بار روز هیجدهم شهریور سال ۱۳۹۰، در پی مشارکت در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه، به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور، در شهر اردبیل بازداشت شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر