۱۳۹۵ فروردین ۴, چهارشنبه

دلیل رد صلاحیت نماینده زن اصلاح‌طلبان در اصفهان


Minoo-Khaleghi1223.jpg

رد صلاحیت خالقی، سکوت در برابر قاضی پور
در حالی که ورود ۱۴ زن به در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی و احتمال ورد شش زن دیگر پس از دور دوم انتخابات از سوی برخی از فعالان سیاسی و فعالان زنان به منزله موفقیت نسبی زنان در مشارکت سیاسی تعبیر شده است، اکنون خبرها از باز ماندن یک زن از ورود به مجلس حکایت می‌کنند. گفته شده است که مینو خالقی در جریان یک سفر خارجی با مردان دست داده است.
روز سه شنبه سوم فروردین، سیامک ره‌پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، گفت که نتیجه انتخابات اصفهان از سوی شورای نگهبان تایید شده و تنها چهار نفر از منتخبان این حوزه انتخابیه به مجلس دهم راه می‌یابند و یکی از نمایندگان در انتخابات میان‌دوره‌ای انتخاب خواهد شد.
بر اساس اخباری که پیش‌تر در برخی از سایت‌ها مانند نسیم آنلاین و رویش نیوز منتشر شده بود، این نماینده مینو خالقی و مورد حمایت اصلاح‌طلبان است که صلاحیت او از سوی شورای نگهبان رد شده است. آنها نوشته بودند «این برای اولین بار است که منتخب مردم و کسی که توسط آرای ملت برگزیده شده است رد صلاحیت می‌شود» اما سیامک ره‌پیک گفته که «پیش از نیز مواردی بوده که بعد از برگزاری انتخابات، رای یکی از منتخبان با بررسی‌هایی که شورای نگهبان انجام داده، باطل شده است.»
عضو شورای نگهبان تنها گفته که «آرای یکی از منتخبان مجلس نهم نیز باطل شده بود.»
بر اساس برخی از گزارش‌های غیررسمی، مینو خالقی به بهانه «عدم رعایت شوونات اسلامی در سفرهای خارج از کشور» رد صلاحیت شده است.
گفته‌های آقای ره‌پیک در حالی است که بر اساس نتایج اعلام شده از سوی وزارت کشور، پنج نماینده اصفهان در مجلس در مرحله اول انتخاب شده بودند.
وزارت کشور ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که حمیدرضا فولادگر با ۲۰۰ هزار و ۶۹۰ رای، ناهید تاج‌الدین با ۱۹۵ هزار و ۶۶ رای، مینو خالقی با ۱۹۳ هزار و ۳۹۹ رای، حیدرعلی عابدی با ۱۷۹ هزار و ۲۳۰ رای و احمد سالک با ۱۷۶هزار و ۸۰۷ رای در حوزه انتخابیه اصفهان انتخاب شده‌اند.
مینو خالقی خود در نامه‌ای به تاریخ چهارم فروردین، نوشته: «من به عنوان منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با ۱۹۳۳۹۹ رای صحیح ماخوذه (بنا بر اعلام رسمی فرمانداری اصفهان و نهادهای نظارتی) تاکنون هیچ ابلاغی مبنی بر تخلفات تبلیغاتی یا دیگر مواردی پیرامون رد صلاحیت دریافت ننموده و پس از شروع تبلیغات انتخاباتی تاکنون هیچ جلسه ای با اعضای محترم شورای نگهبان و هیئت نظارت نداشته‌ام.»
رد صلاحیت نماینده زن اصلاح طلب به بهانه رعایت نکردن شوونات اسلامی در حالی انجام می‌شود که مدتی قبل، انتشار فیلمی از سخنان نادر قاضی‌پور نماینده مجلس نهم و منتخب مردم ارومیه در مجلس دهم که حاوی گفته‌های توهین آمیز به خصوص نسبت به زنان بود، واکنش‌هایی را در میان فعالان مدنی و فعالان حقوق زنان برانگیخت.
نادر قاضی پور در سخنان خود به زبان ترکی، زنان را با کره الاغ مقایسه کرده بود: «مملکت را به آسانی به دست نیاورده‌ایم که هر روباه، بچه و کره الاغی را بفرستیم آنجا (مجلس). مجلس جای کره الاغ نیست. مجلس جای بچه‌ها نیست جای کره الاغ ها نیست جای زنان نیست. جای مردان است. [زنان را] می‌فرستیدشان [مجلس] سرشان بلا بیاورند آبرویتان برود.»
او از جمله گفته بود: «مجلس جای سوسول بازی نیست! مردها را به مجلس بفرستید که حداقل کاری هم نکند، آن یکی کار را بتواند بکند!»
همزمان با انتشار این گفته‌ها، برخی از فعالان اجتماعی با نوشتن یاددشت‌ها و کامنت‌هایی از مجلس شورای اسلامی خواسته‌اند که اعتبار نامه این نماینده تایید شده از سوی شورای نگهبان را به دقت بررسی کند و در صورت لزوم از ورود چنین اشخاصی به خانه ملت جلوگیری شود.
با وجود واکنش‌های گسترده‌‌ای که از سوی فعالان مدنی و برخی از مسوولان صورت گرفت، تاکنون هیچ برخورد رسمی‌ای با نادر قاضی پور صورت نگرفته است و به ویژه شورای نگهبان هیچ واکنشی به گفته‌های ضد زن او نشان نداده است.
به نظر می‌رسد اعمال فشار بر روی زنان منتخب مجلس دهم و حساسیت نسبت به گفتار و رفتار آنها به مراتب بیشتر از منتخبان مرد است و عواقب سخت‌تری هم دارد. همچنین رفتار زنان حتی در سفرهای خارجی کنترل می‌شود. حساسیت به پوشش و حتی زیبایی چهره زنانی که در عرصه سیاسی فعال می‌کنند، گاه به حذف آنها از این فعالیت‌ها انجامیده است.
پس از برگزاری انتخابات مجلس دهم در تاریخ هفتم اسفند سال گذشته، صحبت‌های پروانه سلحشوری نماینده منتخب مردم تهران درباره حجاب اختیاری و نظرات او درباره نمایندگان زن مجلس نهم نیز با واکنش‌های تند محافظه‌کاران و رسانه‌های آنها روبه رو شد تا جایی که او در پاسخ به این اعتراض‌ها، از صحبت‌های خود درباره حجاب، عذرخواهی کرد و گفت که از گفته‌های او سوءبرداشت شده است.
برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از اعمال فشار بر این نماینده زن به دلیل گفته‌هایش بود که تا مرز درخواست رد صلاحیت و تایید نشدن اعتبارنامه او هم پیش رفته بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر