۱۳۹۵ فروردین ۵, پنجشنبه

گزارش سالیانه نقض حقوق بهایان ۱۳۹۴



گزارش سالیانه نقض حقوق بهایان ۱۳۹۴

کمپین نه به آزار و زندان هموطنان بهایی در پایان هر سال, با انتشار گزارشی وضعیت  شهروندان بهایی را در زمینه نقض حقوق شهروندی برسی می کند.
این کمپین سعی بر آن دارد تا آنچه بر این جامعه گذشته را جهت اطلاع هم میهنان عزیز ایرانی ارائه کند.
سالی که گذشت همچون سال های دیگر جمهوری اسلامی ایران,فشارهای حکومتی بر شهروندان بهایی افزایش چشم گیری داشت . باوجود آنکه نیمی از عمر دولت حسن روحانی گذشته بود تنها نور امیدی که از وعدهای انتخاباتی حسن روحانی پیرامون حقوق اقلیت ها در ایران داده بود رو به خاموشی می رفت.
در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی فضای حاکم بر شهروندان بهایی بسیار امنیتی تراز قبل شد و شاهد بازداشت های گروهی این شهروندان در اکثر نقاط ایران وهمچنین فشار اقتصادی گسترده ای بر این شهروندان بودیم.
 این درحالی است که تمامی نهادهای حقوق بشری و نماینده ویژه سازمان ملل در بخش حقوق بشر و همین طور شخصیّت‌های برجستۀ اروپایی، از جمله اعضای پارلمان اروپا، وسنای آمریکا با تصوب قطعنامه‌ای سرکوب بهائیان در ایران را محکوم کرده اند و خواستار خاتمۀ سرکوب اقتصادی بهائیان توسّط مقامات دولت ایران شدند.
در این گزارش به مواردی چند در این خصوص می پردازیم.
بازداشت  و محاکمه

سال۹۴ را می توان سال بازداشت های گروهی و صدور احکام سنگین برای شهروندان بهایی نامید.
 بازداشت های دست جمعی وگروهی توسط ماموران امنیتی و اطلاعاتی به بهانه های برگزاری مراسم از شاخص ترین موارد نقض حقوق بهائیان در سال پیش رو بود .
این بازداشت ها از آغاز سال نو تا پایان سال به طور مداوم و گسترده ای  ادامه داشت.در اواسط فروردین ماه نیروهای امنیتی استان همدان با یورش به منازل ۹ شهروند بهایی به نام های فریده ایوبی، شاهین راشدى، عاطفه زاهدى، رومینا طبیبى، مینا همتى و پروانه ایوبى حمید آذرنوش، مسعود آذرنوش فتانه مشتاق، بازداشت و همه آن ها تاچندین هفته به مکان های نا معلومی انتقال دادند.این بازداشت سر آغاز سالی پر دردسر برای شهروندان بهایی بود.
رشت هم شاهد بازداشت گروهی شهروندان بهایی بود ماموران امنیتی  اقدام به بازداشت هفت تن از شهروندان بهایی و غیربهایی کردند .نکته ای که در بازداشت رشت قابل تعمل بود بازداشت شهروندان غیر بهایی در این دستگیری بود.
 می توان این عمل را جلوگیری از تعامل شهروندان بهایی و غیر بهایی دانست وهدف آن را به وجود آوردن فضای رعب و وحشت بین تعامل این دوجامعه دانست.
در ایام اعیاد بهائیان نیز که این شهروندان برای گرامی داشت این روزها دور هم جمع شده بودند دراستان مازنداران شهر ساری مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفتند . این موضوع مخصوص مازندران نبود و در تهران نیز فریما فرزندی شهروند بهایی بود که در  مراسم اعیاد بهاییان بازداشت شد.
صبح روز يكشنبه ٢٤ آبان ماه ١٣٩٤ در پي مراجعه ماموران وزارت اطلاعات به منازل جمعي ازشهروندان  بهايی در شهرهاي تهران، اصفهان و مشهد، حدود ۱۶ نفر از این شهروندان بازداشت شدند.  گزارش ها حاکی از آن داشت در پی تفتیش منازل و محل کار این شهروندان بعضی از اموال این شهروندان نیز مصادره شده است.


مرودشت در استان فارس هم از این دستگری ها بی نصیب نماند و۹تن از شهروندان بهایی ساکن شهر این شهر بازداشت و منازل آنها نیز مورد تفتیش قرار گرفته و اموال شخصی آنها ضبط گردیده است.
بازداشتها در سراسر ایران در سال ۹۴ به غیر از گروهی به صورت زوج خانواده و تک نفره نیز در جریان بود. ذبیح الله رئوفی به اتهام واهی تبلیغ علیه نظام که به ایشان زده شده بود بازداشت و چندی بعد همسرش پروانه رحمانی توسط نیروهای وزارت اطلاعات شهرستان سنندج دستگیر شد.
در شهرهای یزد و تهران و ساری بازداشت های انفرادی همچنان ادامه دار بود : انیسا بصیری و ندا امیری از یزد, شهریار سیروس و شهرام نجف تومرائي, از (تهران )و بهزاد ذبیحی از ساری از بازداشتی های این استان ها بودند.
برگزاری دادگاهای گروهی شهروندان بهایی در سال ۹۴ رواج زیادی داشت تمامی این دادگاه ها به احکام سنگین زندان برای شهروندان بهایی که تنها جرمشان بهایی بودن بود منتهی  شد.
در همدان دادگاه این شهر ۱۰ شهروند بهائي را محکوم به زندان و تبعید کرد" ۱۰ شهروند بهائي ساکن همدان که در تاریخ 7 مرداد ماه محاکمه شده بودند بنابرنظر مراجع قضایی به زندان و تبعید محکوم شده اند.

این شهروندان محکوم به یکسال حبس تعزیری و همچنین دو تن از آنها محکوم به دو سال تبعید به بندر خاش شده اند. شاهین راشدى، عاطفه زاهدى، رومینا طبیبى، مینا همتى ،پروانه ایوبى، فتانه مشتاق، فریده ایوبی و مهران خاندل به یکسال حبس تعزیزی و همچنین مسعود آذرنوش به همراه حمید آذرنوش هر کدام ضمن یک سال حبس تعزیری به دو سال تبعید در بندر خاش نیز محکوم شده اند.

اما یکی از سنگین تیرن احکام زندان نسیب شهروندان بهایی گرگان شد.
 ۲۴نفر شهروند بهایی به ۱۹۳سال زندان محکوم شدنداین احکام یکی از احکام سنگینی است که در چند سال گذشته درخصوص شهروندان بهایی صادر شده است.


محاکمه شهروندان بهایی اصفهان هم شاهد نقض تمامی حقوق این شهروندان بود هفت شهروند بهایی ساکن اصفهان که پیشتر به همراه ۱۱شهروند بهایی ساکن تهران و مشهد توسط مقامات امنیتی و اطلاعاتی بازداشت شدند بدون اطلاع قبلی و فقط با ارسال اس ام اس از دادگاه محاکمه شدند.
یکی از منابع به نزدیک به یکی  از این محکومین گفت:یکی از این شهروندان بهایی ساکن اصفهان در تاریخ ۲۷ بهمن ماه با مراجعه به دادگاه و معرفی وکیل با این جواب از مقامات قضایی مواجه شد که دادگاه  بدون حضور شما برگزار شده است و طی ۲ روز آینده حکم شما و شش شهروند بهایی دیگر صادر می شود اسامی این شهروندان به این شهروندان به این شرح بود: بودادیب جانمیان،سحاب روحانی،متین جانمیان،یگانه آگاهی،زرین آقابابایی،پروین نیکایین،کیوان نیکایین،ارشیا روحانی،وحید کرمی.

اسفند ماه آخرین ماه سال بهاییان ایران  با شوکی دیگر مواجه شدند ۴ شهروند بهاییجوان بهایی که پیشتر محروم از تحصیل شده بودند و به خاطر محرومیت از تحصیل که فقط به بهانه بهایی بودن آنان بوده است شکایتی را توسط وکیل تنظیم و تحویل مراحع قضایی می دهند، این شهروندان به دلیل این فعالیت ها ناباورانه دستگیر شدند.
 اسامی این شهروندان سرمد شادابی،روحیه صفاجو,تارا هوشمندو سروش شادابی بود.


دادگاهی انفرادی همگام با دادگاهای گروهی برای شهروندان بهایی برگزار می شد  نیکی خانجانی فرزند جناب جمال الدين خانجاني از مدیران  زندانی جامعه  بهایی  و پدر فؤاد خانجاني دیگر زندانی بهایی  در چندین جلسه دادگاه  به طور انفرادی محاکمه شد و انتظار صدور حکم خود را از دادگاه انقلاب اسلامی میکشد.


آزار و اذیت و بهائی ستیزی

 تبلیغات گسترده‌ای علیه شهروندان بهایی و آیین بهایی به طور سازمان یافته ای در سراسرکشور رواج پیدا کرده است این تبلیغات یا بیشتر در سخنرانی های مقامات قضایی و اطلاعاتی به شدت رواج داشت  و این روال چون سال های گذشته همچنان ادامه داربود.
 به طور مثال معاون فرهنگی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران  بهاییان را به ویروس اخلاقی تشبیه کرد.
در موردی دیگر نائیب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی (حقیقت پور) آیین بهائی را اقلیت ساخته شده‌ی انگلیسی ها دانست و گفت  قانون جمهوری اسلامی ایران به آنها رسمیت نمی بخشد.
این صحبت ها همراه با برنامه های تلویزونی و رادیویی در اکثر شبکات تلویزیونی ایران همراه بود در اکثر این برنامه ها بهائیان را جاسوس و دین آنها را دینی دروغین می خوانند تمام این برنامه ها یک طرفه، و بدون حضور و دفاع شهروندان بهایی در این برنامه ها بود.
تخریب منازل شهروندان بهایی امسال همانند سال های قبل به لیست بهایی آزاری اضافه شد.تخریب منزل جمالدین خانجانی در سمنان  یکی از مدیران جامعه بهایی زندانی یکی از این موارد بود.

مقامات امنیتی آب شهروندان بهایی ساکن دازگاره بستند
 این خبری بود که در مرداد ماه امسال انتشار پیدا کرد  مامورین انتظامی , سپاه پاسدارن وزارت اطلاعات,اداره آب و همچنین بخش دار منطقه و البته با ریاست آقای احسانی مسئول حراست اداره آب که حضوری فعال در تخریب و پرنمودن چاه آب داشت طی حکمی فرمایشی و سفارشی چاهی را که خانواده خانجانی در روستای دازگاه از توابع سمنان با مجوز قانونی ۲۵ سال گذشته، احداث و حفر نموده بودند و از آن درختان مزرعه خود را آبیاری می کردند را باچندین دستگاه ماشین آلات راه سازی و تا ساعت 2 بامداد  پر نموده و تخریب کردند.

تعدادی از مراجع تقلید هم امسال، همانند سالهای قبل حضور پر شوری در آزار به این شهروندان داشتند وبا صدور فتواهایی جدید نقشی در بهایی ستیزی در ایران داشتند  آیت‌الله العظمی صافی به پرسشی دربارۀ عدم پذیرش درخواست انحصار وراثت از ورّاث بهائی توسط محاکم دادگستری پاسخ گفته است.  متن پرسش مطرح شده و پاسخ این مرجع تقلیدِ شیعیان بدین شرح است: پرسش: آیا عدم پذیرش درخواست انحصار وراثت از ورّاث بهائی توسط محاکم دادگستری محمل شرعی دارد؟
پاسخ: اگر درخواست انحصار وراثت برای تعیین ورثۀ مسلمان او باشد مانعی ندارد، ولی اگر برای تعیین بازماندگان بهائی او باشد، چون توارث بین آنها مشروعیت ندارد، قبول درخواست مذکور جایز نیست. والله العالم".

این موارد بخشی از آزار و اذیت و بهایی ستیزی سازمان یافته بود به اضافه آنکه در هر فرصتی که تجمعات حکومتی  بود نمایشگاهی علیه شهروندان بهایی نیز در آن برگزار می شد، برپایی نمایشگاه علیه شهروندان بهایی درراهپیمایی روز قدس”نمایان این موضوع بود.


 شعار نویسی برروی دیوار شهروندان بهایی  همچنان در بعضی از تقاط ایران رواج داشت در موردی در تهران  شعارهای علیه یکی از این شهروندان بروی دیوار منزل این شهروند نقش  بست و پس از پاک کردن با زهم این مورد تکرار شد.
با این وجود شواهد نشان از آن می‌دهد اکثریت شهروندان جامعه ایران نسبت به غرض ورزی‌های جمهوری اسلامی آگاه هستند.

تفتیش منازل بخش دیگر از نقض حقوق شهروندی بهائییان در ایران است مامواران امنیتی در ایران با یورش به منازل بهائییان و تقتیش منازل این شهروندان و ضبط اموال آنان از قبیل  لب تاب و کتابهای دینی این شهروندان, مقدمات محاکمه این شهروندان را آماده می کنند . 
طی گزارشهای ارسالی بیشتر این تفتیش ها در سال جاری در استانهای اصفهان,تهران,همدان,یزد و استان گیلان گزارش شده است.

تخریب قبرستان ها و ممانعت از دفن            
در اولین روز سال مخالفت با دفن شهروندان بهایی مشکل همیشگی آنان آغاز شد. و باآغازروز اول سال در تبریز شروع شد.مسئولین قبرستان عمومی تبریز از دفن یک شهروند بهایی به نام آقای مروتی که در 29 اسفند سال گذشته در گذشته بود جلوگیری به عمل آوردند وشبانه این شهروند مطوفی را بدون حضور خانواده در شهر میاندوآب دفن کردند. 
این مشکل تا ماه های پایانی سال در تبریز ادامه داشت  یکی دیگراز شهروندان بهایی تبریزبه نام خانم افروز بخش که در روز جمعه ۲۵ دی ماه درگذشته بود پس از گذشت ۳ روز اجازه دفن وی به خانواده این شهروند بهایی متوفی داده نشد.
سنندج هم شاهد این موضوع بود و شهروندان با این مشکل مواجه بودند. ماموران از دفن این شهروندان ممانعت به عمل می آوردند.

 پس از در گذشت خانم محمدی فر ماموران امنیتی با حضور در گلستان جاوید سنندج مانع از خاکسپاری ایشان در گلستان جاوید سنندج شدند و این مقامات اعلام کردند که اجازه دفن ایشان را نخواهند داد.
در زمینه تخریب قبرستانها در سراسر کشور گزارش های از تخریب سنگ قبر این شهروندان و همچنین قطع کلیه درختان این قبرستان ها گزارش های رسیده است که گلستان جاوید ارومیه و قبرستان بهاییان قزوین نمونه ای ازاین موارد هستند.



وضعیت اقتصادی پلمپ محل کسب و مصارده اموال
در خصوص کسب و کار نیز، بهاییان همانند ساله ای گذشته دچار مشکلات زیادی شدند.
هر ساله پلمپ محل کسب شهروندان بهایی در ایران یکی از مهمترین مسائل در رابطه با نقض حقوق شهروندان بهایی در ایران است.
 پیشتر خانم دایان علایی نماینده جامعه بهایی در سازمان ملل اعلام کردند در۲ سال گذشته بیش از۱۰۰ محل کسب شهروندان بهایی در ایران پلمپ شده است.
بهانه های واحی و بدون منتق از سوی مقامات امنیتی و اطلاعاتی, همچون بیان کردن  تعطیلی این واحدهای صنفی در ایام تعطیلات بهایی علت پلمپ این واحدهای صنفی عنوان شده است.
 پلمپ ۲۰ محل کسب شهروندان بهایی در استان کرمان باعث بیکار شدن نزدیک به ۵۰ شهروند و فشار اقتصادی بروی چندین خانواده بهایی در ایران شد.
  علت این عمل از سوی مقامات امنیتی تعطیل بودن این واحدهای صنفی در ایام تعطیلات بهایی عنوان شده است.


به غیر از کرمان ساری نیز شاهد پلمپ  یازده واحد صنفی در این شهر بود.به غیر از این دو شهر متل قو ِبندر عباس ِهمدان سمنان قائم شهر،رفسنجان,شاهد پلمپ اکثر محل کسب شهروندان بهایی بودند به طوری که در رفسنجان کلیه محل کسب بهائیان در این استان تعطیل شد.

عدم صدور جواز کسب از دیگر عواملی بود که در استان البرزو در شهر کرج شاهد آن بودیم مقامات اداره اماکن این شهر از تمدید جواز کسب صاحب  آژانس تاکسی تلفنی این شهر به دلیل بهایی بودن خوداری کردند.
 در زمینه فشار اقتصادی به شهروندان بهایی مصادره اموال این شهروندان بارها گزارش شده در ساری فروشگاه لوازم تحریر یک از شهروند بهایی که اجناس آن به دلیل ارزیابی کالا برده شد بود و پس ازآنکه احراض شد  کالاها قاچاق نبوده به صاحب آن فروشگاه برگشت داده نشد. ارزش این کالا ها نزدیک به یک ملیارد  ریال گزارش شده بود.
 در موردی  مأمورین قضایی با ورود به انبار کارخانه شیشه تراشی افراسیاب خانجانی، اجناس را مصادره و به محل نامعلومی منتقل کردند.
در موردی دیگر بیش از ۵۰ هکتار زمین از زمین های کشاورزی یک شهروند ۶۵ ساله بهائی اهل سمنان به نام ضیا الله متعارفی پس از رای دادگاه توسط افرادی از وزارت جهاد کشاورزی و دادستانی سمنان مصادره و از ایشان گرفته شد.
اصفهان هم شاهد پلمپ محل کسب شهروندان بهایی بود.دو تن از شهروندان بهایی که دارای یک مغازه خدمات و توزیع عدسی عینک بودند در اصفهان پلمپ شدند.

مخالفت با مرخصی وعدم تمدید و تکمیل درمان
بسیاری از شهروندان بهایی که جهت محکومیت خود در زندان به سر می برند یا با مرخصی آنان مخالفت می شد و یا آن شهروندانی که به دلیل بیماری به مرخصی اعضام شده بودند با عدم تمدید مرخصی مواجه و مجبور به برگشت به زندان بودند.
 فرحنازمیثاقیان ,مهران اسلامی ، شهاب دهقان، صبا گلشن,فاران حسامی, امان الله مستقیم از جمله شهروندانی بودند که با عدم تمید ویا مخالفت با مرخصی مواجه بودند.
عدم رسیدگی به وضعیت درمانی ” فواد مقدم” شهروند بهایی” از دیگر موارد بود. فواد مقدم، شهروند بهایی اهل اصفهان است که به اتهام فعالیت در دانشگاه آنلاین بهائیان توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد این شهروند بهایی از بیماری قلبی رنج می برد.
 دیگر شهروند بهایی که بارها بدون تکمیل درمان به زندان برگشت داده میشود عفیف نعمیمی از مدیران زندانی جامعه بهایی است که به همراه ۶ نفر از مدیران جامعه بهایی هرکدام به بیست سال حبس محکوم شده اند.بهروز توکلی یکی دیگر از مدیران زندانی جامعه بهایی نیز سرنوشتی همانند عفیف نعیمی داشت.


احضار جهت اجرای حکم
آغازین روزهای سال ۹۴ برای شهروندان بهایی همراه با زندان بود. ایمان رشیدی و شبنم متحد زوج جوان بهایی همراه با دیگر همشهریان خود مهران اسلامی و فرحناز میثاقیان جهت اجرای حکم خود به زندان یزد منتقل شدند.

بسیاری از شهروندان بهایی که احکام زندان خود را دریافت کرده بودند در صف طویلی ،انتظار زمان اجرای احکام خود را می کشیدند اسامی شهروندان بهایی که در سال ۹۴  خورشیدی برای اجرای احکامشان احضار و زندانی شدند، به دین شرح بود
واحد خلوصی ۵سال حبس , شهرام اشراقی ۳ سال حبس,طاهره رضایی ۱ سال، آزیتا رفیع زاده ۴ سال،سهراب نقی پور 2 سال حبس،  حمید عزیزی ۱ سال حبس،  ساسان حقیری ۱ سال حبس,آذر طلوعی (پورخورسند)1 سال،مهران اسلامی ۱ سال،فرحناز میثاقیان ۱سال، صبا گلشن ۴ سال, پیمان کوشک باغی ۴سال،


محرومیت از تحصیل
 با وجود آنکه دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه در سال ۹۴ مدعی شده است در ایران حقوق بهاییان ضایع نمی‌شود و هیچ فردی به دلیل بهایی بودن از تحصیل محروم نیست، اما دانشجویان بهائی در ایران به دلیل تنگ نظری های جمهوری اسلامی همچنان بی‌نصیب از تحصیل در دانشگاه‌های کشور می‌باشند. این در حالی است که چون سالهای گذشته بهائیان به طور گسترده و اکثرا به بهانه نقض پرونده از تحصیل در دانشگاه‌های کشور منع شده‌اند.
در سال های گذشته بیشتر محرومیت ها در مقطع دانشگاه و یا در سال های اولیه دانشگاه اتفاق می افتاد ولی امسال با کمال ناباوری شهروندان بهایی در مقاطع دبیرستان و حتی دبستان محروم از تحصیل شدند. رامتین همت که در مقطع سال اول دبیرستان می بایست مشغول به تحصیل می شد پس از حضور خانواده ایشان در اتاق ثبت نام دانش آموزان در دبیرستان پسرانه ، مسئولان مدرسه از ثبت نام این دانش آموز بهایی امتناع کردند.

پارسا همت دیگر شهروند نوجوان بهایی ساکن اصفهان به دلیل امتناع از خواندن نماز جماعت در نمازخانه مدرسه از ادامه تحصیل در مدرسه محروم شده بود.کمند آگاهی دیگر شهروند نوجوان اصفهانی نیز از دبیرستان به دلیل آنچه  تبلیغ آیین بهایی بودن خوانده شده است اخراج شد

اخراج شهروندان بهایی به دبیرستان هم ختم نشد عارف" کودک ده ساله بهایی هم شامل تبعیض ها و ظلم مقامات قرار گرفت نقطه قابل توجه و پسندیده این موضوع حمایت فعالین حقوق بشری از این شهروند بهایی و خانواده او بود است.


 شهروندان بهایی  یا بعد از دادن کنکور محروم از تحصیل می شدند ویا در سال های اولیه تحصیل در دانشگاه نکته قابل توجه رتبه کسب شده بعضی از این شهروندان در کنکور بود که میتواند تعدادی از این شهروندان را نخبگان ایرانی دانست.
 شمیس شاه رضایی شهروند بهایی ساکن کرج با وجود کسب رتبه ۱۳۸ کنکور سراسری با نقض پرونده مواجه شد و از رفتن به دانشگاه محروم ماند این شهروند بهایی پس از آن در  دانشگاه آزاد  ثبت نام کرد که از آن نیز اخراج شد.


اسامی تعدای از شهروندان بهایی که بعد از کنکور محروم از تحصیل شدند  بدین شرح بود. انیسا مطهر و کیانا رحیمی ،آرمین رحمانی، افسانه اسدنژاد،نوگل ذاکریان، فرید رستگار,مهیاره نداف, پوریا ایقانیان,بدیع صفاجو, متین شاکر اردکانی, آوا امینی ,محروم از تحصیل شدند.
شهروندانی نیز در سالهای اولیه ورود به دانشگاه اخراج شدند اسامی تعدای از این شهروندان به این شرح است. صهبا عوض پور ، آرزو ایقانی ، رحیق خلیلی،درسا قلیزاده,متین نوح نژاد, مهنوش شفیعی, الهام پاکرو, ارسلان میرزایی،مهرداد ذهنی, مقصود انوری,بصیر ابراهیمی, آوا امینی به دلیل اعتقادی از دانشگاه اخراج شدند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر