۱۳۹۵ فروردین ۵, پنجشنبه

بازداشت‌ها در کُردستان طی ایام نوروز هم تداوم یافت


آژانس کُردپا: نیروهای امنیتی حکومت اسلامی در هفته جاری چندین شهروند را در ارتباط با برگزاری مراسم نوروزی در کُردستان ایران بازداشت کردند.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دستکم ٢٠ شهروند کُرد طی ایام برگزاری مراسم باستانی نوروز در شهرهای سنندج و بوکان بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافتند.

افراد بازداشت‌شده که هویت ٨ تن آنان در اختیار آژانس کُردپا می‌باشد در حین برگزاری و بازگشت از مراسم رقص و پایکوبی نوروزی بازداشت شده‌اند.

چهار تن از بازداشتی‌ها سنندج از اعضای خانواده فرهاد وکیلی، زندانی سیاسی اعدام‌شده در اردیبهشت‌ماه ٨٩ هستند.

خبرنگار کُردپا در سنندج گزارش داد که هر یک از شهلا، جهانگیر، مختار و جهانبخش وکیلی روز شنبه، ٢٩ اسفندماه در مسیر بازگشت از مراسم نوروزی توسط لباس‌شخصی‌ها و در ایست بازرسی روستای قصریان بازداشت شدند.

همچنین از بوکان گزارش می‌رسد که حداقل ١٥ تن از شرکت‌کنندگان مراسم نورزی بوکان در تفرجگاه "کیوه‌رش" بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافته‌اند.

کامیل فقه احمدی، ریبوار پژگول، فخرالدین احمدی و سلیمان کریمی اسامی 4 تن از بازداشتی‌های عصر روز جمعه در حومه بوکان می‌باشد که توسط مأموران اماکن نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند.

مراسم یادشده با حضور صدها تن از شهرهای بوکان، نقده، ارومیه، پیرانشهر، سقز و مهاباد برگزار گردیده بود.

از هویت دیگر بازداشتی‌های بوکان اطلاع دقیق و مشخصی در دسترس نمی‌باشد.

29826.jpg
سعید نادری
در همین ارتباط نیز، جوانی ٢٤ ساله به نام سعید نادری فرزند حسین‌علی در شهر ایوان از توابع استان ایلام بازداشت و نیروهای اطلاعاتی او را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

این شهروند کُرد از سوی مأموران حفاظت اطلاعات سپاه ایلام بازداشت شده است.

از محل نگهداری و دلیل اصلی بازداشت سعید هیچ اطلاعی در انتشار نیافته اما برخی وب‌سایت‌ها از وی به عنوان "فعال چپگرا" یاد کرده‌اند که روز گذشته تماس کوتاهی با منزل داشته داشت.

اوایل ماه گذشته نیز دو دانشجوی کُرد به اسامی مهران امینی و آرش مکری در سنندج و تبریز بازداشت شده بودند که از سرنوشت آنها اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

با استناد به مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، طی سال گذشته(١٣٩٤)، هفتصد و سی و چهار شهروند کُرد بازداشت شده‌اند که حداقل برای ٦٣ تن حکم قضایی صادر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر