۱۳۹۵ فروردین ۸, یکشنبه

هشدار احمد شهید نسبت به بازداشت غیرقانونی محمدعلی طاهری و شاگردان او


هشدار احمد شهید نسبت به بازداشت غیرقانونی محمدعلی طاهری و شاگردان او

در سی و یکمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه مارس، جدیدترین گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در ایران، در اختیار این شورا قرار گرفت.
طی این گزارش که شامل آخرین تحولات وضعیت حقوق بشر از زمان گزارش پیشین احمد شهید بود، بازداشت غیرقانونی محمدعلی طاهری پس از اتمام دوره محکومیت ناعادلانه اش و همچنین نقض حقوق قانونی دو تن از شاگردان وی و بازداشت خودسرانه آنها به اطلاع شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد رسید.
به گزارش سایت «نجات با حلقه»، احمد شهید در بند ۶۱ از فصل «موارد نقض حق آزادی بیان و اندیشه و دسترسی به اطلاعات»، با اشاره به لغو حکم اعدام بنیان گذار طب های مکمل فرادرمانی و سایمنتولوژی، توسط دیوان عالی نوشت: « صدور حکم اعدام به جرم “افساد فی الارض” برای موسس شیوه معنوی عرفان حلقه در حالی صورت گرفت که وی پیش از این به جرم “توهین به مقدسات” به ۵ سال حبس محکوم شده و در حال گذراندن دوره محکومیت خود بود. »
گزارشگر ویژه سازمان ملل با بیان اینکه محمدعلی طاهری تنها فعالیت های صلح آمیز داشته و از حق آزادی بیان و اندیشه خود استفاده کرده است افزود: « از تصمیم سیستم قضایی برای لغو حکم اعدام آقای طاهری استقبال می شود اما گزارشگر ویژه در عین حال از مقامات قضایی ایران، آزادی فوری و بی قید و شرط این زندانی عقیدتی و تمام کسانی که تنها از حق آزادی بیان و اندیشه خود برای فعالیت های صلح آمیز استفاده کرده اند، را خواستار است. »
احمد شهید در بند ۸۳ و ۸۴ گزارش خود با اشاره به نقض حقوق شهروندی دو تن از شاگردان محمدعلی طاهری نوشت: « سارا ساعی از شاگردان و هواداران محمدعلی طاهری در چند تجمع مسالمت آمیز که در روزهای شنبه و دوشنبه در اعتراض به بازداشت غیرقانونی محمدعلی طاهری و چند فعال مدنی و حقوق بشر برگزار می شد شرکت کرد. او در ۳۰ آبان ۹۴ توسط ماموران لباس شخصی در مقابل زندان اوین دستگیر شد. »
وی ادامه داد: « مقامات قضایی اتهام او را “اخلال در نظم عمومی” اعلام کرده و او را به مدت ۴ شبانه روز در سلول انفرادی در زندان اوین زندانی کردند. در طول این مدت به وی اجازه تماس با خانواده اش داده نشد. بازجویان این زندانی عقیدتی، اعتقادات و باورهای شخصی وی را مورد بازجویی قرار دادند و از او خواستند تعهدنامه ای مبنی بر عدم شرکت در تجمع ها و گردهمایی ها امضا کند. این شاگرد محمدعلی طاهری سپس به به زندان قرچک ورامین منتقل شد و با قرار کفالت آزاد گردید. »
گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص شاگرد دیگر محمدعلی طاهری توضیح داد: « داریوش عدیم از شاگردان و هواداران محمدعلی طاهری، در تاریخ ۲۴ مرداد ۹۴ ، پس از شرکت در تجمعی در حمایت از آقای طاهری، توسط ۴ مامور لباس شخصی اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر و با دستبند و چشم بند به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد. »
احمد شهید افزود: « او در سه روز ابتدای بازجویی مورد ضرب و شتم و سوء رفتار قرار گرفت. ۴ روز بعد اتهام “اخلال در نظم عمومی” به وی تفهیم شد اما اجازه دسترسی به وکیل به وی داده نشد. این شاگرد محمدعلی طاهری ۱۱ روز پس از دستگیری با قرار کفالت آزاد گردید اما باز هم احضار شد و برای فاش کردن هویت سایر دوست داران محمدعلی طاهری تحت فشار و بازجویی قرار گرفت. عدیم در مهرماه ۹۴ ایران را ترک کرد. »
گفتنی است در گزارش پیشین احمد شهید که در اکتبر ۲۰۱۵ و در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرائت شده بود نیز نسبت به نقض حقوق قانونی و انسانی محمدعلی طاهری و دوست دارانش به مقامات ایرانی هشدار داده شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر