۱۳۹۵ فروردین ۷, شنبه

ده درصد کودکان تحت سرپرستی بهزیستی فاقد شناسنامه‌اند


 kodakan afghanestani

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه پیگیر تابعیت کودکان دارای مادرایرانی و پدر خارجی هستیم، گفت ده درصد کودکان تحت سرپرستی بهزیستی فاقد شناسنامه‌اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، حبیب الله مسعودی فرید درباره اقدامات سازمان بهزیستی در خصوص کودکان فاقد شناسنامه به طرح موضوع کودکان دارای مادر ایرانی و پدرتبعه بیگانه در جلسات کمیسیون‌های دولت اشاره کرد و گفت: “در این جلسات درصدد هستیم تا بتوانیم بحث صدور شناسنامه و اعطای تابعیت ایرانی به این کودکان را پیگیری کنیم”.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش اعلام کرده، این کودکان مشکلی برای ثبت نام در مدارس ندارند، خاطرنشان کرد: “در عمل برخی از سازمان‌های مردم نهاد می‌گویند، مشکلاتی در این باره وجود دارد، لذا قرار است؛ جلساتی با سمن‌های فعال در این زمینه داشته باشیم تا بتوانیم با جزئیات مشکلات موجود آشنا شویم”.
مسعودی فرید با یادآوری سخنان رهبر ایران در خصوص ضرورت ثبت نام کودکان مهاجر در مدارس، تاکید کرد: “به طریق اولی این دستورات در خصوص کودکان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی نیز صدق می‌کند و اعتقاد ما این است که ضرورت دارد به این کودکان تابعیت ایرانی اعطا شود، هر چند که در مجلس فعلی این موضوع با موفقیت روبه رو نشد، اما این موضوع را به طور حتم در مجلس بعدی پیگیری خواهیم کرد”.
۳ سال ابتدایی زندگی، زمان طلایی فرزند خواندگی
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین به کودکان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی اشاره کرد و افزود: “زمانی که کودکی را تحت سرپرستی قرار می‌دهیم؛ به اینکه وی شناسنامه دارد یا ندارد کاری نداریم و کودکانی را که در شرایط خطر آفرین همچون کودک آزاری زندگی می‌کنند بنا بر دستور قاضی تحت سرپرستی قرار می‌دهیم”.
وی افزود: “یکی از کارهای مستمر همکاران ما در سازمان بهزیستی آن است که برای کودکان فاقد شناسنامه تحت پوشش بهزیستی با همکاری قوه قضائیه و سازمان ثبت احوال شناسنامه بگیرند”.
مسعودی فرید با بیان اینکه در حال حاضر تعداد کودکان فاقد شناسنامه کاهش یافته است، اظهار کرد: “معمولا والدین یا یکی از والدین این کودکان مشخص هستند و در سال شاید تنها ۱۰ درصد از کودکان تحت سرپرستی سازمان فاقد سرپرست مشخص و فاقد شناسنامه باشند”.
مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی نیز در این باره گفت: “برای تمام کودکانی که تحت سرپرستی سازمان بهزیستی درآمده و از سن فرزند خواندگی آنان می‌گذرد یا اینکه می‌خواهند وارد مدرسه شوند؛ شناسنامه تهیه می‌شود”.
فرید با بیان اینکه زمان طلایی فرزند خواندگی ۳ سال اول زندگی است و معمولا در این ۳ سال خیلی دغدغه گرفتن شناسنامه برای این کودکان را نداریم، تصریح کرد: “اما پس از این ۳ سال چنانکه کودکی وارد فاز فرزندخواندگی نشود یا به دلایل مختلف قابل واگذاری نباشد؛ در صورتی که در مراکز ما بماند و فاقد شناسنامه باشد از طریق قوه قضائیه و ثبت احوال برای آنان شناسنامه گرفته می‌شود و اگر خانواده آن‌ها شناسایی نشده یا والدینشان مجهول باشند؛ برای آنان با اسامی فرضی شناسنامه اخذ خواهد شد”.
وی در پایان خاطرنشان کرد: “خوشبختانه به تازگی با ثبت احوال و قوه قضائیه همکاری خوبی آغاز شده و موفق شدیم در اسرع وقت برای آنان شناسنامه بگیریم و مشکلات موجود را حل و فصل کنیم”.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر