۱۳۹۵ فروردین ۶, جمعه

جابری: تمدید ماموریت احمد شهید بر مبنای خصومت با ایران انجام شده


 Vezarate Khareje

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از تصویب تمدید ماموریت احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران انتقاد کرده و آن را با اهداف سیاسی و بر مبنای خصومت با ایران و بدون واجد وجاهت حقوقی دانست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایرنا، «حسین جابری انصاری» شامگاه پنجشنبه اعلام کرد: “جمهوری اسلامی ایران تمدید ماموریت گزارشگر ویژه ایران را واجد هیچ ضرورت و وجاهت حقوقی ندانسته و تصویب آن را با اهداف سیاسی و تنها بر مبنای خصومت با ایران می داند، بنابراین خود را ملزم به پذیرش و رعایت مفاد این قطعنامه نمی داند.”
ایران یکی از معدود کشورهایی است که برای آن گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین می شود و این ششمین سال پیاپی است که ماموریت احمد شهید در خصوص ایران با اکثریت آرا در شورای حقوق بشر سازمان ملل تصویب و تمدید می شود.
آقای شهید در آخرین گزارش خود در مورد شاخص بالای اعدام ها در ایران در سال ۲۰۱۵ به شدت انتقاد کرده و آن را در ده سال گذشته بی سابقه خوانده بود.
با این حال، سخنگوی وزارت خارجه ایران مدعی شد: “دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه های دینی و قانون اساسی و منشور در حال تدوین شهروندی، ارتقای وضعیت حقوق بشر را از جمله تعهدات خود می داند و بر همین اساس تاکنون همکاری روشن و مستمری با ساز و کارهای حقوق بشری سازمان ملل از جمله ساز و کار یو پی آر (گزارش جهانی ادواری) داشته و با نهادهای معاهده ای سازمان ملل همکاری کرده است. ایران همچنین هفت گزارشگر موضوعی سازمان ملل را پذیرفته و پذیرش تعدادی دیگر را در دستور کار خود دارد.”
این در حالی است که در این چند سال، حکومت جمهوری اسلامی با سفر گزارشگر ویژه به ایران به شدت مخالفت کرده است و هر سال بعد از تصویب تمدید ماموریت و یا ارائه گزارش احمد شهید، چنین سخنانی را تکرار کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر