۱۳۹۵ مهر ۲۸, چهارشنبه

اخراج و منع هنگامه شهیدی از تدریس در دانشگاه بدون حکم کتبی


هنگامه شهیدی.jpg

یک منبع آگاه به وضعیت هنگامه شهیدی، روزنامه نگار، زندانیان سیاسی سابق و مدرس دانشگاه که روز ۱۹ مهرماه از تدریس در دانشگاه آزاد واحد ورامین– پیشوا منع و اخراج شد، گفت: «اخراج او قطعی است و یک روز پس از اخراجش استاد دیگری جایگزین شده و تاکنون به اعتراضات او و دانشجویانش هیچ پاسخی داده نشده است.»
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، هنگامه شهیدی از ترم زمستان (بهمن ماه ۱۳۹۴) به عنوان مدرس رشته حقوق بین الملل (۱) در دانشگاه آزاد ورامین واحد پیشوا مشغول به تدریس بود. او برای ترم تابستان ۱۳۹۵ واحدی برای تدریس نگرفت و برای ترم پاییز به عنوان مدرس واحد حقوق بین الملل (۲) قرار بوده در این دانشگاه تدریس کند که در اولین روز تدریس، روز دوشنبه ۱۹ مهرماه، پس از اتمام دو کلاس از چهار کلاسش از دانشگاه اخراج شده است.
این منبع آگاه با اشاره به اینکه اخراج هنگامه شهیدی از دانشگاه بدون حکم رسمی صورت گرفته است و رییس دانشگاه با این استدلال که «دلواپسان نگرانند و تهدید به ورود به دانشگاه با کفن کرده اند» او را از ادامه تدریس منع کرده است، گفت:‌ «محکومیت خانم شهیدی در سال ۱۳۸۸ تمام شده و چند سال است که آزاد است. او در حال حاضر هیچ پرونده مفتوحی ندارد. در حکم قبلیش هم اصلا محرومیت از فعالیت شغلی و اجتماعی نداشته است بنابراین اخراج او از دانشگاه بدون حکم کتبی و به این شکل و فقط برای رفع نگرانی و ناراحتی دلواپسان حرکتی غیرقانونی و عجیب است. با این حال هیچ پاسخی به اعتراض او و دانشجویانش داده نشده است.»
همین منبع آگاه با تاکید بر اینکه رییس دانشگاه آزاد ورامین واحد پیشوا هیچ برگه یا نامه مکتوبی دال بر اخراج این مدرس دانشگاه و عدم صلاحیتش برای تدریس در دانشگاه ارائه نکرده و شفاها او را از تدریس منع کرده است، گفت:‌«ظاهرا دلواپسان اطلاع نداشتند که خانم شهیدی از ترم بهمن سال گذشته در این دانشگاه تدریس می کرد و این اولین ترم ایشان نبوده است.»
درباره نحوه و جزئیات اخراج خانم شهیدی از دانشگاه نیز این منبع گفت: «روز ۱۹ مهرماه اولین روز کلاس ایشان در ترم جدید بوده، وسط دومین کلاس خانم شهیدی، مدیر آموزش دانشگاه وارد کلاس شده و به ایشان گفته رییس دانشگاه با او کار دارد. او هم وقتی کلاسش تمام شده به دفتر آقای شیبانی، رییس دانشگاه رفته، در آنجا آقای شبیانی به او گفته که از نهادهای امنیتی با او تماس گرفته و خواسته اند که او دیگر آنجا تدریس نکند. رییس دانشگاه گفته حتی به او گفته اند دلواپس ها ممکن است کفن بپوشند و برای اخراج او به دانشگاه بیایند. رییس دانشگاه از هنگامه شهیدی خواسته تا دو کلاس دیگر آن روزش را هم تدریس کند اما دیگر به دانشگاه نرود.»
به گفته این منبع آگاه «خانم شهیدی وقتی می خواسته به ساختمان دیگر دانشگاه برای تدریس سومین کلاسش برود، دانشجویانی را می بیند که به او می گویند گروهی اعلام کرده اند که سر اذان ظهر کفن پوش به دانشگاه می آیند و حتی عده ای هم تهدید به اسید پاشی کرده اند. هنگامه شهیدی نیز فکر کرده ماندنش ریسکی برای خودش و محیط دانشگاه است و رییس دانشگاه نیز که عملا عذر او را خواسته بنابراین از دانشگاه خارج شده، روز بعد نیز آقای شیبانی با او تماس گرفته و تلفنی گفته است که استاد دیگری جایگزین او شده است و بهتر است فعلا تا او تماسی نگیرد به دانشگاه بازنگردد.»
این منبع ادامه داد: «هنگامه وقتی تصمیم به تدریس گرفت دانشگاه های تهران را انتخاب نکرد چون می خواست فعالیتش در حاشیه باشد. او دانشگاه آزاد ورامین را انتخاب کرد و در سکوت از بهمن ماه شروع به تدریس کرد اما این شغل هم از او گرفته شد. واقعا یک زندانی سیاسی باید پس از آزادی چه کار کند. یعنی پس از آزادی باید تمام درها به روی او بسته بماند.»
پایگاه خبری ندای پیشوا روز ۱۸ مهرماه سالجاری (۹۵)، یک روز قبل از اخراج هنگامه شهیدی از دانشگاه، در خبری با انتقاد از عملکرد دانشگاه آزاد واحد ورامین نوشت که این دانشگاه در «اقدامی تاسف برانگیز»، هنگامه شهیدی را که در «جریان فتنه سال ۸۸ دستگیر» و به شش سال حبس محکوم شده بود به عنوان «استاد برای آینده سازان ایران اسلامی» به کار گرفته است.
همین پایگاه خبری باردیگر روز ۲۲ مهرماه و چند روز پس از اخراج خانم شهیدی از دانشگاه، در خبری از اینکه هنوز نام این روزنامه نگار و مدرس دانشگاه در سایت رسمی دانشگاه آزاد واحد ورامین– پیشوا به عنوان استاد دانشگاه وجود دارد ،اعتراض کرد و خواستار حذف نام او از سایت دانشگاه شد. پایگاه خبری ندای ورامین حتی در خبر خود معترض شده بود که چرا هنگامه شهیدی در صفحه اینستاگرام خود عکسی با دانشجویانش را منتشر کرده است. این اعتراض درحالی صورت گرفت که هنگامه شهیدی فقط عکسی را از کلاس درسش در صفحه اینستاگرام شخصی خود گذاشته و نوشته بود: «کلاس امروز درس حقوق بین الملل همراه با دانشجویانم.»
هنگامه شهیدی، روزنامه نگار، عضو حزب اعتماد ملی، مشاور مهدی کروبی درجریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود. او روز ۹ تیرماه ۸۸ و در جریان بازداشت های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و اهانت به ریاست جمهوری وقت(محمود احمدی نژاد) در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به شش سال حبس» محکوم شد. این حکم در تاریخ شش اسفند ماه ۸۸ در دادگاه تجدید نظر تایید شد. خانم شهیدی اما به دلیل بیماری قلبی اواخر خرداد ماه ۱۳۹۱ با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به مرخصی پزشکی آمد و در مهرماه ۱۳۹۲ با پذیرش آزادی مشروط توسط دادگاه، محکومیتش پایان یافت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر