۱۳۹۵ مهر ۲۹, پنجشنبه

محکومیت دو سال حبس برای سینا قلندری، خبرنگار کوهدشتی

Image result for ‫سینا قلندری، خبرنگار کوهدشتی‬‎
سینا قلندری خبرنگار ۳۰ ساله اهل کوهدشت به دلیل اطلاع رسانی در خصوص انتخابات برگزار شده در منطقه «بدون حضور در دادگاه» و برخورداری از فرصت دفاع به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سینا قلندری خبرنگار اهل کوهدشت در استان لرستان توسط شعبه سوم دادگاه کیفری دو این شهرستان به دو سال حبس تعزیری درجه شش محکوم شد.
اتهام این خبرنگار در حکم صادره، «نشر اکاذیب به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای در فضای مجازی» ذکر شده است.
یک منبع نزدیک به آقای قلندری در مورد علت صدور رای به صورت غیابی به گزارشگر هرانا گفت: “با این‌که سینا ناراحتی کلیه دارد و یک پایش همیشه بیمارستان است، اما هربار که به صورت تلفنی احضار شده، به مراجع امنیتی و قضایی مراجعه کرده است. اما برای جلسه دادگاه نه تلفنی و نه کتبی احضار نشده بود. حتی وکیل هم نداشت. بر اساس جو امنیتی که توسط مقامات محلی علیه وی درست شده، حتی وکلا و آشنایان به مسائل حقوقی مخفیانه باید به وی مشاوره دهند تا مشکلی برایشان درست نشود. حتی این برگه ۱۰ روز بعد از تاریخی که در آن نوشته شده بدست سینا رسیده است.”
این منبع مطلع در مورد اتهام مطرح شده در این پرونده نیز خاطرنشان کرد: “در انتخابات اخیر مجلس در کوهدشت، یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب هنگام شمارش آراء در صدر بود و سینا خبرش را منتشر کرده بود و هواداران وی در حال شادی در شهر بودند. اما در انتهای شب اعلام شد کاندیدای دیگری که درحال حاضر نماینده مجلس است برنده انتخابات بوده، سینا نیز با انتشار خبر پیروزی ایشان، خبر قبلی را نیز تکذیب کرد. دو روز بعد مردم این شهرستان به طور خودجوش با اعتراض به این‌که در انتخابات تقلب شده، در مقابل فرمانداری تجمع کردند که این تجمع با خشونت نیروهای امنیتی و استفاده از گاز اشک‌آور سرکوب شد. مقامات امنیتی شهرستان دلیل این اتفاقات را اطلاع رسانی لحظه‌ای سینا در مورد انتخابات ذکر کرده و این پرونده تشکیل شد. که در حکم نیز به آن اشاره شده.”
منبع نزدیک به آقای قلندری در پایان تاکید کرد: “این قضیه اعتراض مردم هیچ ربطی به خبر سینا نداشت. از درون دیگر نهادهای محلی مردم متوجه شدند که عده‌ای با جعل کارت‌های مسئولین صندوق اقدام به دستکاری در نتایج شمارش آرا کرده و حتی شخصی همان شب شمارش آرا به داخل فرمانداری کوهدشت نارنجک جنگی پرتاب کرده بود تا فضای رعب و وحشت باعث شود ناظران انتخابات آن مکان را ترک کنند. جالب اینجاست که هیچ‌یک از این افراد بازداشت نشدند اما خبرنگار جوانی که با دلسوزی برای مردمش با مسئولین شهر همکاری می‌کند این همه آزار و اذیت و ناعدالتی ببیند. باورتان نمی‌شود، سینا در ماه‌های اخیر دست‌کم ۵۰ بار به ادارات و نهادهای امنیتی و قضایی و انتظامی مختلف احضار شده است. پرونده‌های زیادی برایش درست کردند که تبرئه شده بود. حتی جلوی مقامات قضایی توسط یکی از مسئولین به مرگ تهدید شد. سئوال من این است که وقتی دزدی به خانه شما آمده، دزد باید دستگیر شود یا صاحب خانه؟”
هرانا پیش از این گزارش کرده بود، این خبرنگار کوهدشتی روز نهم شهریور با احضار به بازپرسی، بازداشت و درپی ضعف شدید و بیماری به بیمارستان منتقل شده بود و روز بعد با قید کفالت موقتا آزاد شد. آقای قلندری در مرحله بازپرسی توسط بازپرس پرونده تبرئه شد اما به دلایل نامعلومی، دادستان دستور بازداشت موقت وی را صادر کرده بود.
سینا قلندری متولد ۱۳۶۴ شهرستان کوهدشت لرستان است. وی کانالی به نام «رادیو تلگرامی لرستان» را مدیریت می کند.
شایان ذکر است، این خبرنگار کوهدشتی در اسفندماه سال گذشته با شکایت فرماندار به دلیل سئوالش مبنی بر شایعات «پرتاب قران» توسط وی، مدت ۹ روز بازداشت و در زندان مرکزی لرستان نگهداری شده بود.
ghalandari

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر