۱۳۹۵ اردیبهشت ۵, یکشنبه

گزارشی از آخرین وضعیت نوید خانجانی، فعال حقوق بشر


نوید خانجانی

حکم ۱۲ سال حبس تعزیری نوید خانجانی فعال حقوق بشر محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج با «تجمیع احکام» به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافته است. با حکم جدید در کمتر از یکسال آینده او آزاد خواهد شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر، نوید خانجانی فعال حقوق بشر محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج که پیش از این به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بود با اعمال ماده ۱۳۴ و «تجمیع احکام» با کاهش حکم سابق به ۵ سال حبس تعزیری مواجه شد. با این حساب چشم انداز آزادی وی در کمتر از یکسال آینده خواهد بود.
این فعال حقوق بشر زندانی در حال حاضر چهارمین سال حبس خود را در سالن ۱۲ زندان رجایی‌شهر کرج سپری می کند.
هرانا پیش‌تر از قول یکی از نزدیکان این فعال حقوق بشر درباره پیگیری مرخصی وی گزارش کرده بود: “قبلا خود آقای خدابخشی به خانواده اش توصیه کرده بود که به نوید بگویید درخواست مرخصی بنویسد، اوایل نوید مقاومت می کرد ولی بعد از اصرار خانواده درخواست مرخصی کرد ولی گفتند موافقت نشده با این درخواست، درباره اینکه چه کسی موافقت نکرده هم جوابی ندادند.”
به گفته این منبع، حال روحی نوید خانجانی در زندان «بد نیست» ولی به دلیل ضربه هایی که به کمرش خورده و مشکلاتی در ناحیه مهره های چهارم و پنجم، سال ۹۳ مجبور به عمل جراحی شد و هنوز ناچار است مراقب حرکاتش باشد و حتی چندان قادر به ورزش کردن نیز نیست.
نوید خانجانی مسئول سابق کمیته حقوق تحصیل در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و موسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی است که در اسفندماه ۸۸ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و حدود ۲ ماه در زندان به سر برد. وی سپس از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری و چهارصد هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد.
اتهامات وی «نشر اکاذیب»، «تشویش اذهان و تبلیغ علیه نظام به واسطهٔ انتشار اخبار و گزارش‌ها و انجام مصاحبه با تلویزیون و رادیوهای بیگانه»، «عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر» و همچنین «تشکیل گروه جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی» عنوان شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر