۱۳۹۵ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

هشدار قریب الوقوع بودن اعدام دو زندانی سیاسی در زندان ارومیه


سامان نسیم و محمد عبداللهی

مسئولین زندان ارومیه با احضار دو زندانی سیاسی و دو زندانی از بند ۱۲، به آنها هشدار داده اند که مدت زیادی به اجرای احکام اعدام آنها نمانده‌ است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سامان نسیم و محمد عبدالهی به همراه هژیر ایران‌نژاد و سلیمان محمدی، از بند ۱۲، روز سه شنبه ۷ اردیبهشت ماه به حسینه زندان احضار شدند. رئیس زندان به آنها اعلام داشته است که اجرای حکم‌تان نزدیک است و بهتر است با تقاضای عفو برای نجات خود تلاش کنید.
لازم به ذکر است که  هژیر ایران‌نژاد و سلیمان محمدی از بند ۱۲ به ترتیب با اتهامات قتل و حمل مواد مخدر دیگر زندانیان محکوم به اعدام می باشند.
محمد عبدالهی ۳۵ ساله، متاهل و شهروند ساکن شهر بوکان به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهر مهاباد محاکمه و به اعدام محکوم شد. حکم اعدام وی، پس از تایید در دیوان عالی کشور در فرودین ماه سال ۹۳ به صورت رسمی از سوی دایره اجرای احکام زندان مهاباد به او ابلاغ شد.
سامان نسیم، متولد سال ۷۲، در ۲۷ تیرماه سال ۹۰ توسط نیروهای سپاه پاسداران در مرز سردشت، به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) بازداشت شد. دادگاه انقلاب مهاباد، او را به اتهام عضویت در گروه پژاک و فعالیت مسلحانه علیه سپاه پاسداران، «محارب» شناخت و به اعدام محکوم کرد.
ازآن‌رو که سامان نسیم در هنگام بازداشت ۱۷ سال سن داشته و طبق قوانین بین‌المللی مشمول کنوانسیون حقوق کودک می‌شد، سازمان‌ها و گروه‌های مختلف حقوق بشری نسبت به اجرای حکم اعدام وی واکنش‌های زیادی نشان داده بودند.
پش تر فعالان حقوق بشر طی گزاشی از فراخوان دستکم یکصد زندانی محکوم به اعدام در زندان ارومیه خبر داده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر