۱۳۹۵ اردیبهشت ۶, دوشنبه

عدم اجرای اصل تفکیک جرایم و رنج مضاعف زندانیان سیاسی رجایی شهر کرج


tafkik-jarayem2

علیرغم ادعاهای مکرر سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در مورد رعایت اصل تفکیک جرایم در زندانها، تعداد زیادی از زندانیان سیاسی یا امنیتی کشور به زندان رجایی شهر کرج که محل نگهداری متهمان جرایم خشن است تبعید شده اند، این تبعید برای دسته ای از زندانیان که در درون زندان نیز با رنج مضاعف جدا نگهداری شدن از سایر زندانیان سیاسی روبه رو هستند بیشتر است. دست کم ۲۰ زندانی در این زندان خارج از محل اختصاص داده شده به زندانیان سیاسی و با مشکلات فرآوان نگهداری میشوند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سازمان زندانها در سال ۹۱ مدعی تحقق کامل اجرای اصل تفکیک جرایم در زندانهای بزرگ ایران شد، به گفته رئیس وقت سازمان، زندانهای بزرگ کشور دارای طبقه بندی کلی هستند مثلا زندان رجایی شهر کرج به زندانیان جرایم خشن و زندان تهران بزرگ به زندانیان جرایم سرقت تعلق گرفته اند، همچنین این سازمان مدعی شد در بندهای داخلی زندان نیز به تفکیک جرایم و سوابق افراد سالن های مختلف و تفکیک شده ای در نظر گرفته شده است.
علیرغم گذشت چند سال از این ادعا تعداد زیادی از زندانیان سیاسی و امنیتی به زندان رجایی شهر کرج تبعید شده اند. علاوه بر اینکه تبعید زندانی سیاسی به زندانی که محل نگهداری زندانیان جرایم خشن است نافی اصل تفکیک جرایم محسوب میشود، زندانیان عقیدتی و امنیتی زیادی به هدف محدودسازی و افزایش فشارها در خارج از بند زندانیان سیاسی این زندان و بصورت پراکنده در سالن های مختلف نگهداری میشوند. این موضوع موجب رنج مضاعف زندانیان سیاسی تبعید شده به این زندان شده است.
گزارش پیش رو حاوی مشخصات ۲۰ زندانی سیاسی-امنیتی شناسایی شده زندان رجایی‌شهر کرج توسط گزارشگران هرانا است که بر خلاف اصل تفکیک جرائم، به تصمیم مسئولین زندان در بندهای عادی نگهداری می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تعدادی از زندانیان سیاسی به همراه محکومین اعدامی و جرائم خشن از جمله آدم‌ربائی، تجاوز یا قتل ایام محکومیت خود را سپری می کنند.
زندانیان تبعیدی ساکن در بندهای غیر از بند سیاسی رجایی شهر علاوه بر رنج مضاعف از بابت ازدحام جمعیت و شرایط بهداشتی، تا کنون چندین بار از سوی زندانیان عادی مورد ضرب و شتم واقع شده اند. اعتراض‌های مکرر آنان برای انتقال به بند سیاسی نیز تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
بسیاری از زندانیان معتقدند این نگهداری های رنج آور به تصمیم رئیس زندان اعمال می‌شود.
لیست مشخصات زندانیان تبعیدی که در تبعیدگاه خود از بابت عدم رعایت اصل تفکیک جرائم دچار رنج مضاعف و ناامنی شده اند با ذکر نام بند محل نگهداری در پی می آید؛
بند یک
در بند یک بیش از ۴۰۰ زندانی محکوم به اعدام وجود دارد که دو زندانی سیاسی به نامهای «یاسر حمیدی شهرابی» و «مهدی عظیمی» هر دو به اتهام «توهین به مقدسات» با محکومیت دوسال‌و‌نیم حبس نگهداری می‌شوند.
بند دو
در بند دو (دارالقرآن) همراه نزدیک به صد متهم زیر حکم اعدام، زندانیان سیاسی-امنیتی «علی مشهدی» با اتهام «اجتماع و تبانی» با محکومیت چهار سال حبس و «رضا کاهه» و «ناصر محمدی» با اتهامات  امنیتی، نگهداری می شوند.
بند سه
در این بند دست کم ۲۰۰ زندانی محکوم به اعدام با جرایم خشن از جمله قتل و آدم ربایی نگهداری میشوند. «ایرج حاتمی» با اتهامات امنیتی محکوم به ۱۰ سال حبس، «علی اکبر اردشیر» با اتهام «اجتماع و تبانی» با محکومیت ۵ سال حبس، «اردشیر شهنواز» با اتهام «اجتماع و تبانی» با محکومیت ۵ سال حبس نگهداری میشوند.
بند ده
پیش از این، این بند برای متهمین با حکم زیر یک‌سال استفاده می‌شد اما اخیرا علاوه بر زندانیانی سیاسی، تعدادی از زندانیان زیر حکم اعدام با اتهامات جرایم خشن نیز به آن‌جا منتقل شده‌اند. لیست زندانیان عقیدتی-سیاسی در این بند عبارت است از:
«ارژنگ داوودی» با اتهام «هواداری از سازمان مجاهدین خلق» در آخرین حکم ۵ سال حبس تعزیری همراه با تبعید به زندان زابل
«بهنام ابراهیم زاده» با اتهاماتی از قبیل «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» با محکومیت ۷ سال و ۱۰ ماه و ۱۵ روز حبس تعزیری
«سهیل بابادی» با اتهاماتی نظیر «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری» با محکومیت ۱۲ سال
«ابراهیم فیروزی» با اتهام «تبلیغ مسیحیت» و با محکومیت ۵ سال حبس
«احمد کریمی» با اتهام «ارتباط با انجمن پادشاهی ایران» و با محکومیت ۱۵ سال حبس
«فرید آزموده» با اتهامات امنیتی و با محکومیت ۵ سال حبس
«بهزاد ترحمی» با اتهامات امنیتی و با محکومیت ۵ سال حبس
«علیرضا فراهانی» با اتهامات امنیتی و با محکومیت ۵ سال حبس
«هادی اقبالی» با اتهاماتی چون «توهین به رهبری و توهین به ریاست جمهوری و تبلیغ علیه نظام» و با محکومیت هشت سال‌و‌نیم حبس.
همچنین گفته میشود در این بند تعدادی از هواداران محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه نیز نگهداری می شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر