۱۳۹۵ اردیبهشت ۷, سه‌شنبه

نامه روسای دانشگاه تگزاس به نماینده ایران درباره امید کوکبی



در تازه ترین واکنش به ابتلا به سرطان امید کوکبی، فیزیکدان ایرانی در دوران حبس، مدیر و رئیس دانشگاه تگزاس در نامه ای به نماینده ایران در سازمان ملل متحد نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی کرده اند.
جفری فن‌وس، رئیس، و ویلیام مک‌ریون، مدیر مجموعه دانشگاه های ایالتی تگزاس، در این نامه به تاریخ ۲۵ آوریل خطاب به غلامعلی خشرو نماینده ایران خواستار آزادی امید کوکبی دانشجوی سابق این دانشگاه شدند.
امید کوکبی که خبر ابتلا به سرطان او اخیرا اعلام شد زمانی که دانشجوی دکترای فیزیک (لیزر) در دانشگاه آستین تگزاس آمریکا بود، در سفری به ایران دستگیر شد. او به اتهام ارتباط با دولت متخاصم یعنی آمریکا و جاسوسی ۱۰ سال حبس گرفته است.
دو مقام دانشگاه تگزاس نوشتند:‌ "آقای کوکبی در دوران تحصیل در رشته فیزیک در این دانشگاه از اعضای ارزشمند جامعه علمی بود و به عنوان یک محقق جوان آینده ای روشن داشت. ما در این دانشگاه خیلی نگران حبس و اکنون وضعیت سلامتی خطرناکی که جانش را تهدید می کند هستیم."
در پایان این نامه آمده است:‌ "به نمایندگی از کارمندان و دانشجویان دانشگاه تگزاس در آستین، محترمانه درخواست می کنیم دولت شما آقای کوکبی را به دلایل انساندوستانه و پزشکی آزاد کند، تا او بتواند از معالجات مناسب بهره مند شود و مطالعات خود را در دانشگاه تگزاس در آستین پیگیری کند."
ابتلا به سرطان کلیه امید کوکبی روز ۲۹ فروردین اعلام شد و او روز اول اردیبهشت در بیمارستان سینای تهران مورد عمل جراحی قرار گرفت.
آقای کوکبی که در رشته لیزر تخصص دارد می‌گوید حکم ۱۰ سال زندان او "برای مجبور کردن من به همکاری در نهادهایی که دلخواهم نبودند و به سود ایران و جهان عمل نمی‌کردند" بوده است.
نامه روسای دانشگاه تگزاس چند روز پس از آن منتشر می شود که فیروز نادری، از سرشناس ترین دانشمندان ایرانی آمریکا، در صفحه فیسبوک خود از نحوه برخورد با آقای کوکبی انتقاد کرده بود.

امید کوکبی کیست؟

امید کوکبی متولد ۱۳۶۱ در گنبد کاووس، از نخبگان فیزیک ایران است. او در کنکور سال ۱۳۷۹ گروه ریاضی رتبه بیست و نهم شد.
وکیل آقای کوکبی می‌گوید که او به عنوان دانشجوی نخبه از رهبر ایران لوح تقدیر گرفته است.
Image copyrightPersonal Pages
او زمانی که دانشجوی دکترای فیزیک (لیزر) در دانشگاه آستین تگزاس آمریکا بود، در سفری به ایران در سال ۲۰۱۱ دستگیر شد.
اتهام امید کوکبی ارتباط با دول متخاصم یعنی آمریکا و جاسوسی و حکم‌اش ده سال زندان است، اما نزدیکانش می‌گویند که او به اجبار اعتراف کرده است.
آقای کوکبی تاکنون به مدت پنج سال و سه ماه در زندان بوده و در این مدت به مرخصی نرفته است.
وکیلش می‌گوید که او از رهبر ایران درخواست عفو کرده اما هنوز پاسخی نگرفته است.
به گفته سعید خلیلی، آقای کوکبی در زندان دو سال درد کلیه داشته و فقط داروهای مسکن به او داده‌اند و "اگر زودتر به بیماری او رسیدگی می‌شد، شاید کار به اینجا نمی‌کشید که یکی از کلیه‌هایش را از دست بدهد."
در حال حاضر نمونه‌های گرفته شده از بدن او به آزمایشگاه فرستاده شده تا مشخص شود آیا سرطان به اعضای دیگر بدن او سرایت کرده است یا نه.
غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید که او در بیمارستان از امکانات لازم برخوردار است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر