۱۳۹۵ اردیبهشت ۵, یکشنبه

لزوم رسیدگی پزشکی به عبدالفتاح سلطانی، وکیل مدافع محبوس

عبدالفتاح سلطانی
عبدالفتاح سلطانی وکیل مدافع زندانی که از بیماری های مختلفی از جمله قلبی، گوارشی و نوسان فشار خون رنج می برد، در پی کاهش وزن غیرطبیعی مستلزم رسیدگی مضاعف پزشکی است. این فعال حقوق بشر محبوس همجنین دچار دیسک کمر و گردن نیز شده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر، عبد الفتاح سلطانی وکیل محبوس در زندان اوین که از بیماری های مختلف از جمله «بیماری قلبی»، «دیسک کمر و گردن»، «نوسان فشار خون» و «مشکلات جدی گوارشی» رنج می برد، اخیرا دچار کاهش غیرطبیعی وزن شده است. این نگرانی رسیدگی پزشکی جدی تری در مورد وی را می طلبد.
معصومه دهقان، همسر آقای سلطانی در تایید این نگرانی نوشت: “وقت ملاقات پزشک آقای سلطانی را روز چهارشنبه برای دادستانی فکس کرده ام و امیدوارم خلف وعده نکنند.”
وی همچنین تاکید کرده است «کم شدن وزن او موجب نگرانی ما شده است.»
پیش‌تر مائده سلطانی دختر این وکیل و فعال حقوق بشر زندانی همچنین در صحبتی با هرانا درباره ی وضعیت جسمانی پدر خود گفته بود: “پدر من در زندان دچار نوسان فشار خون شده و با مشکلات گوارشی جدی مواجه است، با وجود شرایط نامناسب بهداشتی و فضای کم و نبود نور و هوای آزاد، حتی زندانیان جوان هم به مرور دچار مشکلات جسمی خواهند شد، چه برسد به یک فرد ۶۰ ساله.”
عبدالفتاح سلطانی در ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ در پی اعتراضات به نتایج انتخابات، توسط ضابطان دادگاه انقلاب دستگیر و روانه بند دویست و نُه زندان اوین شد. اساس اتهامات علیه وی، شرکت در تاسیس «کانون مدافعان حقوق بشر ایران»، دریافت جایزه حقوق بشر شهر نورنبرگ آلمان، فعالیت تبلیغی علیه نظام و مصاحبه درباره وضعیت موکلانش با رسانه‌ها است.
او توسط قاضی مرتضوی متهم به جاسوسی – از طریق افشای اطلاعات پرونده موکلان خود که به جاسوسی متهم شده بودند – و همچنین تبلیغ علیه نظام شد و بیش از ۷ ماه را در زندان اوین گذراند. آقای سلطانی در دادگاه بدوی به ۵ سال حبس و ۵ سال محرومیت از خدمات اجتماعی محکوم شد. اما دادگاه تجدید نظر وی را پس از ۲۱۹ روز حبس از کلیه اتهامات تبرئه کرد و تلاشهای او برای تحت پیگرد قرار دادن مقامات دستگاه قضایی به نتیجه‌ای نرسید.
عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر مجددا در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۰ دستگیر شد و از آن زمان تا کنون در زندان اوین به سر می برد. طی سال هایی که آقای سلطانی در زندان به سر برده است، بارها به دلیل بیماری قلبی و فشار خون به بهداری زندان مراجعه کرده و در سال ۱۳۹۲ برای ۴۱ روز در بیمارستان بستری بود که قبل از بهبودی کامل به زندان برگردانده شد.
وکیل زندانی در اسفند ماه ۱۳۹۰، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی پیر عباس به ۱۸ سال حبس در تبعید به شهر برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد که در مرحله تجدید نظرحکم حبس به ١٣ سال کاهش یافت. این حکم با اعمال ماده ۱۳۴ به ۱۰ سال تقلیل یافت.
عبدالفتاح سلطانی همچنین بیست‌وهفتم دی ماه ۹۴ پس از بیش از چهار سال برای اولین بار به مرخصی اعزام شد و در پی مخالفت مسئولین قضایی با تمدید بیشتر مرخصی، این فعال حقوق بشر زندانی روز شنبه بیست و چهارم بهمن ماه به زندان بازگشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر