۱۳۹۵ آبان ۲۸, جمعه

ابراز نگرانی خانواده محمدعلی طاهری برای بی خبری یک ماهه از وضعیت او و پاسخ‌گو نبودن مسئولان قضائی


محمد علی طاهری

خانواده محمد علی طاهری، بنیان گذار عرفان حلقه، از روز سه شنبه ۲۷ مهرماه به مدت یک ماه است که هیچ اطلاعی از وضعیت این زندانی عقیدتی ندارند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، آذر دخت طاهری گفت: «ما نمی دانیم برادرم زنده است یا مرده. نمی دانیم او در اوین است یا به جای دیگری منتقل شده است. هیچکس پاسخگو نیست و ما به شدت نگرانیم. اگر اتفاقی برای او بیفتد یا افتاده باشد مسوولش را مسوولان قضایی کشور می دانیم.»
محمدعلی طاهری،موسس «عرفان حلقه» بیش از پنج سال پیش بازداشت و زندانی شده است. او از روز پنج شنبه ۸ مهر ماه ( ۲۹ سپتامبر) در اعتراض به ادامه محکومیت زندان علیرغم حکم برائت و منع تعقیب، دست به اعتصاب غذا (تر) زده است چرا که به گفته محمود علیزاده طباطبایی، وکیل این زندانی عقیدتی، آقای طاهری از همه اتهامات خود تبرئه شده و دلیلی برای نگه داشتن او در زندان وجود ندارد. خانواده طاهری ۳۰ روز است که هیچ اطلاعی از او ندارند و نمی دانند که آیا هنوز او در اعتصاب غذا است یا به اعتصاب خود پایان داده است.
آذر دخت طاهری، خواهر محمد علی طاهری، روز چهارشنبه ۲۶ آبان ۹۵ پس از یک ماه بی خبری از محمدعلی طاهری گفت: «خانواده برادرم هر هفته برای ملاقات با او به زندان اوین می روند اما مسوولان زندان به آنها می گویند او ملاقاتی ندارد. آنها هیچ توضیحی نمی دهند که آیا او در زندان اوین است و ملاقاتی ندارد یا اساسا در اوین نیست. خانواده اش در این مدت بارها به دفتر دادستانی، دفتر قاضی پرونده آقای طاهری و زندان اوین برای پیگیری وضعیت او رفته اند اما جوابی نگرفته اند. محمود علیزاده طباطبایی، وکیل ایشان هم می گوید از او خبری ندارد.»
محمود علیزاده طباطبایی، وکیل آقای طاهری روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه در صفحه فیسبوک خود با اشاره به بی اطلاعی از وضعیت موکلش نوشته بود: «طبق روال همیشگی همسرشان برای ملاقات مراجعه کرده ولی امکان ملاقات حاصل نشده و از آخرین وضعیت ایشان هیچ اطلاع موثقی در دست نیست.» این وکیل همچنین تاکید کرده که پس از صدور منع تعقیب در اتهامات «ساب النبی، ارتداد، اجتماع و تبانی» و همچنین «منتفی شدن اتهام افساد فی‌الارض»، دیگر دلیل قانونی برای ادامه بازداشت موکلش وجود ندارد.
خواهر محمدعلی طاهری هم سه روز پس از عدم اجازه ملاقات خانواده آقای طاهری با او، در تاریخ ۳۰ مهرماه سال جاری گفت محمود علیزاده طباطبایی، وکیل برادرش به آنها گفته است «آقای طاهری سه شنبه ۲۷ مهرماه به دنبال ضعف از اعتصاب غذا به اغما رفته و به بیمارستان بقیه الله منتقل شده است» اما «خانواده او در مراجعه به بیمارستان او را نیافتند و هیچ پاسخی هم از وضعیت او از سوی مسوولان قضایی و مسئولان زندان اوین دریافت نکرده اند.»
محمد علی طاهری، موسس «عرفان حلقه» بیش پنج سال و نیم پیش در تاریخ ۱۴ اردبیهشت ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد. او به اتهام توهین به مقدسات، اتهام فعل حرام، و رابطه نامشروع از طریق «تماس با مچ دست زن نامحرم در زمان عمل فرادرمانی» و همچنین به اتهام دخالت در امر پزشکی، تحصیل مال نامشروع و توزیع آثار سمعی– بصری و استفاده غیرمجاز از عناوین علمی پزشکی جمعا به ۵ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ۹۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.
آقای طاهری در تابستان ۱۳۹۳ مجددا به اتهام مفسد فی الارض که قبلا در پرونده اش بررسی شده بود، بازجویی شد. دادگاه او برای این اتهام در اسفند ماه ۱۳۹۳ برگزار شد و در نهایت در خرداد ماه ۱۳۹۴ به این اتهام «از طریق منحرف کردن افراد» به اعدام محکوم شد. وکلای او به این حکم اعتراض کردند و سعید خلیلی، یکی از وکلای آقای طاهری روز ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۴ از نقض حکم اعدام موکلش در شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور و ارسال آن به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برای رسیدگی مجدد خبر داد. طبق گفته خواهر محمدعلی طاهری، مدتی بعد هم، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب حکم برائت آقای طاهری از اتهام فساد فی الارض را صادر کرد.
آذر دخت طاهری اشاره کرد که جریمه نقدی ۹۰۰ میلیون تومانی کاملا پرداخت شده و آقای طاهری نیز بیش از دوران پنج ساله حکمش را در زندان گذرانده است. در حال حاضر نیز طبق گفته محمود علیزاده طباطبایی وکیل محمدعلی طاهری «برای دیگر اتهامات آقای طاهری قرار منع تعقیب صادر شده است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر