۱۳۹۵ آذر ۴, پنجشنبه

احمد عسگری؛ مخالفت با آزادی علی‌رغم برخورداری از عفو و بیماری


 احمد عسگری

نهادهای امنیتی علیرغم واجد شرایط بودن احمد عسگری ، زندانی سیاسی بیمار برای آزادی، از تحقق این موضوع جلوگیری می کنند. آقای عسگری که در شرایط بیماری به سر می برد با اطلاع از ابتلای مادر خود به بیماری سرطان، بعنوان تنها عضو بازمانده از خانواده، از وضعیت روحی مناسبی نیز برخوردار نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احمد عسگری دانشجوی رشته روابط بین الملل دانشکده علوم سیاسی تهران و زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین از بیماری پیشرفته صرع و تشنج‌های ناشی از این بیماری رنج می‌برد.

مادر ۷۰ ساله این زندانی سیاسی که غیر از فرزندش، بستگان دیگری ندارد، با بیماری سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بر اساس «عفو عید فطر» در سال ۹۴، محکومیت احمد عسگری به دوسال‌ونیم کاهش یافت و بایستی ظرف ما‌ه‌های آتی آزاد شود. اما با این وجود، یک منبع نزدیک به این زندانی سیاسی به گزارشگر هرانا گفت “با دخالت نهادهای امنیتی، با آزادی وی مخالفت شده است.”
آقای عسگری و مادرش فاقد عضو دیگر خانواده یا بستگان درجه یک هستند. این موضوع بر پیگیری شرایط حقوقی و پزشکی این شهروندان نیز تاثیر گذاشته است.
شایان ذکر است مادر آقای عسگری از زمان اعلام عفو، علی‌رغم بیماری خود، با مراجعه مکرر به دادستانی و ارائه مدارک پزشکی دال بر ابتلای پسرش به صرع و تشنج، هم‌واره خواستار آزادی فرزندش با توجه به «عدم تحمل کیفر» بوده است.
آقای عسگری پیش از اجرای محکومیت حبس خود، به دفعات توسط قرارگاه ثارالله سپاه و وزارت اطلاعات بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته بود.
احمد عسگری، شاعر و روزنامه‌نگار، سابقه همکاری با روزنامه‌های اقبال، کارون، حیات نو، بهار، اعتماد و مجله نون را دارد. وی در سال ۸۸ از هواداران «میرحسین موسوی» کاندیدای ریاست جمهوری بود و در این رابطه فعالیت سیاسی-دانشجویی داشت.
در آبان‌ماه ۸۹، این روزنامه‌نگار در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به ۳ سال حبس محکوم شد، اما این حکم در شعبه ۵۴ تجدید نظر به تعلیق در آمد.
در خردادماه ۹۲، آقای عسگری بار دیگر توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد. گفته می‌شود در این بازداشت، وی «مورد ضرب و شتم قرار گرفت که در نتیجه آن دندان‌های ردیف بالای او شکسته شد و به خاطر ضربات وارد شده به سرش بیماری صرع او تشدید شده است».
وی نهایتا پس از سه ماه تحمل سلول انفرادی در ۱۶ مهر ۹۲ وی با توریع وثیقه آزاد شد. گفته میشود نامبرده در ایام بازداشت برای «اعتراف به ارتباط با شبکه های حقوق بشری خارج از کشور» تحت فشار قرار داشت.
در اسفندماه ۹۲، احمد عسگری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با اتهامات «انتشار اخبار زندانیان سیاسی، فعالیت ضدامنیتی در پوشش خیریه و همیاری اجتماعی، دیدار و عیادت از خانواده زندانیان سیاسی و حضور در اعتراضات عاشورای ۸۸» به تحمل پنج سال حبس محکوم شد.
این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر توسط قاضی زرگر عینا تایید شد وآقای عسگری در دی ماه سال ۹۳ جهت تحمل حبس به زندان اوین منتقل شد.
حکم صادره در عید فطر سال ۹۴ مورد عفو قرار گرفت و به دو سال و نیم حبس کاهش یافت.
اسناد بیماری این زندانی سیاسی و مادرش را به نقل از هرانا در ادامه مشاهده نمایید؛

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر