۱۳۹۵ آذر ۹, سه‌شنبه

بیش از ۴سال از پلمپ محل کسب شهروندان بهایی همدان می گذرد

به گزارش خبرگزاری بهایی نیوز محل کسب شهروندان بهایی همدان همچنان پس از گذشت بیش از ۴سال با پلمب و مهروموم از سوی مقام های ایرانی قرار گرفته است.
.
بنابرگزارش مجموعه بهایی نیوز در تاریخ ۱۳۹۱/۸/۲۷ همزمان با اعیاد دیانت بهایی محل کسب تمام شهروندان بهایی همدان، بدون حضور آنها و به صورت غیابی و غیر قانونی، توسط اداره اماکن عمومی این شهر و به دستور اداره اطلاعات استان پلمب گردید.
در این ارتباط یک منبع آگاه به گزارشگر بهایی نیوز عنوان کرد که " همچنان پس از گذشت ۴ سال و ۱۳ روز پیگیری بهائیان این شهر به نتیجه نرسیده اند و محل کسب آنان پلمب مانده است و اجازه کار در جاهای دیگر برای صاحبان محل کسب را هم نمیدهند و در آخرین مراجعه که در روزهای اخیر صورت گرفت اداره اطلاعات از انان خواست که تعهد بدهند که در ایام تعطیلی دیانت بهایی مغازه آنها باز و مشغول به کار شوند و اگر قبول نکنند به معنای شورش علیه نظام ، تبلیغ علیه نظام و تبلیغ فرقه ضاله بهاییت محسوب خواهد شد و همچنین ماموران گفته اند که حق گرفتن شاگرد مسلمان را هم ندارند."
براساس این گزارش فشار بر بهائیان این شهر به میزانی رسید که در تاریخ ۸خرداد ۱۳۹۲ خودرو خسرو معبودی توقیف شد و پدرشان پرویز معبودی نیز به اطلاعات احضار گردید و اداره اطلاعات پس از ۴ ماه خودرو وی را از توقف درآورد اما وی را مجبور به حضور در دوران نظام وظیفه کرد ، همچنین در اواسط سال جاری سه تن از دیگر صاحبان محل کسب که همچنان فروشگاه آنان پلمب شده است به دلیل کسب درآمد، در فروشگاههای دیگر کار می کردند که وزارت اطلاعات مانع از فعالیت آنان شد که می توان به کاوه بیاتی و جمال بیاتی و همچنین یک جوان کوهنورد و صخره نوردی اشاره داشت به نام نوید عزیزی که پیشتر در صعود از کوهپایه یی درگذشت.
منابع آگاه در این استان همچنین از اجبار وزارت اطلاعات نسبت به تخلیه مستاجر یکی از محل کسب شهروندان بهایی نیز خبر داده اند ، همچنین با وجود تغییر محل کسب یکی از بهائیان این شهر به نام منصور ایوبی و حضور در یک گاراژ تعمیرات ماشین آن محل نیز پلمب گردید و محل کسب فرهنگ معبودی نیزکه با دو شریک فعالیت می کرد مجدد در مکانی دیگر در هفته گذشته پلمب گردید و دو شهروند بهایی دیگر به نام های کامران و سمندر اقدسی که مجبور به فعالیت مقابل فروشگاه پلمب شده خود شده بودند توسط شهرداری به عنوان سدمعتبر مقابله شد.
به گفته منابع آگاه "در روزهای اول پس از اتمام تعطیلات دیانت بهایی صاحبان محل کسب فرد فرد به اداره اماکن عمومی مراجعه نموده علت راجویا شدند اما تاکنون به نتایجی نرسیده اند" .
به گفته یکی از صاحبان محل کسب در آن زمان اعلام کرده بودند که" این مغازه ها به علت بسته بودن غیر از ایام تعطیلات رسمی پلمپ شده است و برای رفع مشکلتان به اداره اطلاعات بروید."
بنابر گزارش بهایی نیوز در آن تاریخ اداره اطلاعات همدان به نوبت مغازه داران را احضار کرد و از یک یک آنان خواست که " تعهد بدهند که به هیچ وجه در ایام تعطیلات بهایی مغازه های خود را نبندند" درخواست اداره اطلاعات استان همدان اما با عدم پذیرش شهروندان بهایی روبرو شد و افرادی که محل کسب آنها پلمپ گردیده بود به مراجع ذیصلاح دولتی شکایت کردند.
یکی دیگر از صاحبان محل کسب عنوان می کند که " هر یک به بیش از ۱۵ارگان رسمی و دولتی در همدان و تهران مراجعه کردیم و آنها پس از بررسی پاسخ دادند که موضوع شما امنیتی است و به ما مربوط نمی شود . در سه مورد حکم به فک پلمب دادند ( مغازه ی آقای شجاع الدین جهانگیری و مغازهای آقایان کامران و سمندر اقدسی یکتا ) اما این حکم ها تنفیذ نشد."
بنابر گزارشات به دست رسیده شهروندان بهایی همدان در پاسخی دیگر از دیوان عدالت اداری به مصوبه ساماندهی اقتصادی استان اشاره شده بود که با حضور نماینده اداره اطلاعات و معاون دادستان و نماینده نیروی انتظامی آن زمان تشکیل شده بود. حال با وجود اینگونه تصمیمات استانی این مصوبه تا ۶ماه بیشتر اعتبار ندارد اما بیش از ۳سال است که از این حکم مراجع استانی دفاع می کنند و در مراجعات مکرر شهروندان بهایی به اداره اطلاعات فقط به آنها تاکید شده است که" شما باید تعهد بدهید تا مغازه ها باز شود" همچنین دادستان این استان نیز عنوان کرده است که " منتظر هیچ اتفاق و معجزه ای نباشید فقط باید تعهد بدهید".
به گزارش بهایی نیوز فشار بر شهروندان بهایی نه تنها درخصوص محل کسب بوده است بلکه خودرو یکی از شهروندان بهایی که به علت فعالیت شغلی خارج از مغازه توقیف شده بود به پارکینگ توقیفی ها منتقل شده است. این در حالی است که صاحب خودروی وانت آقای سمندر اقدسی، پیشتر محل کسب خود را نیز در پلمپ گسترده محل کسب شهروندان بهایی همدان با پلمپ شاهد بوده است.
همچنین در یک مورد دیگر برای نعیم اقدسی یکتا که پس از پلمپ محل کسب خود (برنج فروشی) مدتی به پخش برنج اشتغال داشت با پرونده سازی از سوی اداره اطلاعات روبرو شد و اموال فروشی ایشان (برنج ) را که به مبلغ ۹میلیون تومان بود مصادره و دو برابر آن یعنی۱۸ میلیون تومان جریمه نقدی از سوی اداره اماکن شد که جمعا مبلغ ۲۷ میلیون تومان از ایشان کسب شده است.
در این گزارش که پیشتر نیز توسط بهایی نیوز منتشر شده بود محل کسب سمندر اقدسی یکتا با تاراج سارقان روبرو شد و با وجود اینکه وی از مسئولان اداره اطلاعات خواست که این محل کسب موقتا فک پلمپ شود تا راه نفوذ دزدان به محل کسب بسته شود ، موافقت نشد و تمامی اموال این شهروند بهایی توسط افراد ناشناس به سرقت رفت.
لازم به یادآوری است که هر یک از مغازه داران قصد فروش مغازه و یا تحویل دادن مغازه استیجاری به مالک آن را داشتند به اداره اطلاعات مراجعه نمودند و از آنها حتی برای این کار نیزتعهدات گوناگون داده اند.
در پایان این گزارش اسامی مراجع و ارگانها و ادارات دولتی که شهروندان بهایی همدان به آنها مراجعه شده است عبارتند از : 
۱.دفتر امام جمعه همدان 
۲.دفتر نمایندگان مجلس همدان 
۳.استانداری همدان 
۴.فرمانداری همدان
۵.نیروی انتظامی همدان 
۶.مجمع امور صنفی همدان
۷.اتحادیه های مربوطه 
۸.کانون وکلای همدان 
۹.دیوان عالی کشور 
۱۰. دیوان عدالت اداری 
۱۱. کمیسیون اصل نود مجلس 
۱۲. دفتر ریاست جمهوری
در سالهای گذشت اداره اماکن بارها محل کسب شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور را با پلمپ از سوی این اداره دولتی روبرو ساخته است.
خبرگزاری بهایی نیوز پیشتر دلیل پلمب محل کسب شهروندان بهایی را مقابله نیروهای امنیتی با اعیاد دیانت بهایی در تعطیلی مذهبی ۹ روز دیانت بهایی اعلام کرده است و همواره در سالهای گذشته شاهد پلمب محل کسب شهروندان بهایی و همچنین بازداشت شهروندان بهایی ساکن ایران پس از ایام تعطیلی دیانت بهایی بوده ایم. طبق قوانین صنفی کشور کسانی که دارای مجوز فعالیت هستند می تواند در سال ۱۵ روز تعطیلی اعلام نمایند و بیش از ۱۵ روز تعطیلی را به اداره اماکن اطلاع دهند.

sanad1


sanad2



sanad3



sanad4


sanad5




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر