۱۳۹۶ اسفند ۱۱, جمعه

بیانیه حزب اتحاد ملت زنجان در ارتباط با بازداشت پریسا رفیعی



حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نسبت به بازداشت  فعال مدنی و دانشجوی دانشگاه زنجان که در تاریخ ۶ اسفند ماه بازداشت شده است بیانیه ای صادر کرد ، در این بیانیه با اشاره به نداشتن حق وکیل طی زمان بازپرسی ، به لزوم داشتن حق اعتراض بر رفتارهای ناروای حاکمان و عملکردهای غیر قانونی برخی از نهادها تاکید شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نسبت به بازداشت “پریسا رفیعی” فعال مدنی و دانشجوی دانشگاه زنجان که در تاریخ ۶ اسفند ماه بازداشت شده است بیانیه‌ای صادر کرده و نسبت به بازداشت وی ابراز نگرانی کرده است؛ در این بیانیه با اشاره به نداشتن حق وکیل طی زمان بازپرسی، به لزوم داشتن حق “اعتراض” بر رفتارهای ناروای حاکمان و عملکردهای غیر قانونی برخی از نهادها تاکید شده است؛ متن این بیانیه به شرح زیر است:
“به‌نام خدا
“الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم”
حکومت با کفر بر پا می‌ماند امّا با ستم هرگز.
همشهریان و هموطنان گرامی
در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۹۶ دانشجوی نخبه زنجانی و فعال مدنی خانم پریسا رفیعی فرزند جناب آقای مهندس رفیعی از فعالان سیاسی نجیب اصلاح‌طلب هنگام خروج از دانشگاه تهران، بدون دریافت هرگونه احضاریه‌ی قبلی بازداشت شده است؛ پس از بازداشت از جانب نهاد بازداشت کننده هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی لازم به خانواده ایشان صورت نگرفته و به جز پنج دقیقه دیدار کوتاهی که با اصرار پدر ایشان در روز دوشنبه بین پدر و فرزند آن هم در میان سه مامور در محل دادسرای اوین انجام شده، هیچگونه ارتباطی (اعم از ملاقات حضوری و تماس تلفنی) با خانواده‌ی نگران خود نداشته است.
متاسفانه باید گفت حقوق قانونی متهم و خانواده‌ی ایشان بنا بر آنچه در آیین دادرسی کیفری آمده نادیده گرفته شده است.

این در حالی است که خانواده ایشان حق دارد بداند پریسا رفیعی را چه نهادی با چه عنوان و یا عناوین اتهامی بازداشت کرده و طبق قانون مدت بازداشت موقت چند ساعت و یا روز است و ایشان در کجا نگهداری می‌شوند و وضع سلامتی‌شان چگونه است؟

متهم از زمان تحت نطر قرار گرفتن می‌تواند از وکیل برخوردار شود که باز متاسفانه این حق تا به امروز به لطایف الحیلی از ایشان دریغ شده است.
چهار دهه قبل در چنین روزهایی ملّت ایران بر علیه ستم و تحقیر و برای استقرار “آزادی” و رعایت “حقوق بشر” به پا خواست و نظام حکومتی پادشاهی ۲۵۰۰ ساله را به کناری نهاد.
آیا نه چنین بود که رنج سرکوب و خفقان و مصایب سالیان سال، بر دل و جان ملّت آنچنان انباشته شده بود که آنان را به ایستادگی در برابر رژیم شاه کشاند و انقلاب ۵۷ را رقم زد؟

هم‌اکنون در دوره‌ی بلوغ نظام جمهوری اسلامی انتظار می‌رود که حاکمیت شکیباتر از این باشد و با مدارای بیشتری با فعالان صنفی، مدنی، سیاسی و دگراندیشان رفتار نماید.

با صراحت می‌گوییم که ما به آرمان‌های اصیل انقلاب که همان “آزادی و عدالت و حقوق ملّت” بود باور داریم و “اعتراض” بر رفتارهای ناروای حاکمان را حقّ ملّت می‌دانیم و به این جهت اعتراض شدید خود را به عملکردهای غیر قانونی برخی از نهادها اعلام می‌داریم و ضمن دعوت نهادهای حاکمیت به رعایت “قانون اساسی و حقوق شهروندی” از ایشان می‌خواهیم که با آزادی خانم پریسا رفیعی و تمامی کوشندگان مدنی، صنفی، سیاسی و دگراندیشان و به رسمیّت شناختن حقوق آنان و با رفتارهای موافق قانون، آرامش و امنیّت را به خانواده‌های نگران ایشان باز گردانند، چرا که کشور و ملّت، این زمان بیش از هر زمان دیگر به بردباری، رفتارهای مسالمت‌آمیز و عدالت نیازمند است.
حزب اتحاد ملّت ایران اسلامی
شورای منطقه زنجان ۱۱ اسفند ۱۳۹۶”
هرانا پیش از این در گزارشی از تداوم بازداشت پریسا رفیعی، فعال صنفی و دانشجوی دانشگاه تهران خبر داده بود.
پریسا رفیعی فعال صنفی و دانشجوی هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فرزند سلطان‌علی رفیعی عضو شورای منطقه حزب اتحاد در تاریخ ۶ اسفند ماه مقابل درب قدس دانشگاه تهران توسط توسط افرادی که خود را نیروهای امنیتی معرفی کرده بودند بازداشت شد، پس از گذشت ۶ روز کماکان اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست و همین امر موجب نگرانی خانواده وی شده است،
پیش از این پدر این دانشجوی بازداشتی در چهارمین روز بازداشت دختر خود طی یادداشتی کوتاه نوشته بود:

“از ارگان/نهاد بازداشت‌کننده‌ی او بی‌اطلاعیم. به طور شفاهی و از این طرف و آن طرف شنیده‌ایم که اطلاعاتِ سپاه او را بازداشت کرده اما به طور رسمی با ما تماس گرفته نشده و بیان نشده کجا و برای چه اتهام یا اتهاماتی او را بازداشت کرده‌اند؟!

اجازه داده نشده وکیلش او را ببیند و وکالتنامه را به امضایش برساند؛ در جریان اتهام یا اتهاماتش قرار بگیرد و نکات لازم را یادداشت نموده و ارائه کند.
حق قانونی اوست که از اولین دقایق تحت نظر قرار گرفتن و یا بازداشت شدن درخواست وکیل کند. وکیل داشته باشد و با خانواده‌اش تماس بگیرد و بازداشتش را به اطلاع خانواده برساند اما مظلومانه از این حقوق مسلم خود محروم شده و شده‌ایم.
ما اعتراض شدید داریم به این روند و مانده‌ایم که شکایتمان را به کجا ببریم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر