۱۳۹۷ فروردین ۸, چهارشنبه

بازگشت مهدیه گلرو به دانشگاه ، سردرگمی دیگر دانشجویان ستاره دار



  فعال دانشجویی و از فعالان حقوق زنان که به دلیل فعالیت‌های خود از تحصیل محروم و در شمار   قرار گرفته بود ، پس از پیگیری‌های مداوم پس از ده سال به دانشگاه بازگشت ؛ با این حال دانشجویان ستاره‌دار دیگر از جمله   با وجود چند روز تحصن مقابل وزارت علوم ، همچنان از ادامه تحصیل محروم هستند و نه‌ تنها گره‌ای از مشکل شان باز نشده بلکه تهدید نیز شده‌اند......
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خبرآنلاین، موج جدید اعتراض‌ دانشجویان ستاره‌دار زمانی بود که منصور غلامی، وزیر علوم در آذر ماه سال گذشته اعلام کرد که دانشجوی ستاره‌دار نداریم! همان موقع بود که دو نفر از دانشجویان ستاره‌دار در واکنش به این اظهارنظر به وزارت علوم رفتند تا اعلام کنند که ستاره‌دار هستند و سال‌هاست از حق تحصیل محروم شده‌اند. مجید دری و مهدیه گلرو دو دانشجوی ستاره‌دار دانشگاه علامه بودند که چند بار به وزارت علوم رفتند تا غلامی را ببینند و بگویند ما دانشجویانی هستیم که از حق تحصیل محروم شده‌ایم اما وزیر علوم در ابتدا حاضر به دیدار با آنها نشد و در نهایت پس از سه روز آنها را پذیرفت و قول پیگیری داد. غلامی همچنین اعلام کرده که ستاره‌دارها با او مکاتبه کنند تا مشکلشان برطرف شود و بتوانند به دانشگاه بازگردند.

پس از آن تعداد دیگری از دانشجویان اعلام کردند که ستاره‌دار هستند و سال‌هاست از حق تحصیل محروم شده‌اند و پیگیری‌هایشان برای برطرف شدن این مشکل بی‌نتیجه بوده است.

در نهایت هم با پیگیری برخی از این دانشجویان و همچنین نمایندگان مجلس، مهدیه گلرو (با پیگیری‌های خودش) به دانشگاه بازگشت؛ اما همچنان دانشجویان ستاره‌دار دیگری هستند که از حق تحصیل محروم هستند. مصداق بارز آن هم مجید دری است که پس از آن جریان‌ها چندین روز مقابل وزارت علوم تحصن کرد اما گره‌ای از مشکلش باز نشد و حتی تهدید هم شد.

اعتراض‌های بی‌جواب برای یک حق؛ ادامه تحصیل

پس از سخنان وزیر علوم مبنی بر اینکه «دانشجوی ستاره‌دار به معنایی که در افکار عمومی جا افتاده، وجود ندارد و مشکل اکثر این دانشجویان نقض پرونده است»، مجید دری در اعتراض به حرف‌های او، با یک تابلوی دست‌نویس مقابل وزارت علوم تحصن کرد و مهدیه گلرو هم با او همراه شد و نامه اعتراضی خود را به وزارت علوم داد. در آن زمان مهدیه گلرو در توییتر خود نوشت که «مسئول حراست وزارت علوم، دری را به زندان تهدید کرده است.»
دلیل تحصن آنها این بود که از وزیر علوم بخواهند توضیح دهد اگر ستاره‌دار نیستند پس چرا از تحصیل محروم شده‌اند؟ آنها از وزارت علوم خواسته بودند که مشخص کند بعد از ده سال نقص پرونده آنها از چیست؟ این در حالی است که منصور غلامی که معرفی او به عنوان وزیر علوم به مجلس باعث انتقاد برخی از دانشجویان شده بود، قبل از گرفتن رأی اعتماد به خبرگزاری مجلس گفته بود که «دانشجوی ستاره‌دار نباید وجود داشته باشد» و وعده داده بود که در دوره وزارت او مشکل برخورد سلیقه‌ای با دانشجویان رفع می‌شود.
پیشتر نیز غلامی گفته بود که «در میان دانشجویان ستاره‌دار، اشخاصی با مشکل سیاسی یا گرایش و اقدامات سیاسی وجود ندارد چرا که مسائل سیاسی در گزینش دانشجو مطرح نمی‌شود.»
اما او در عین حال که گفته بود چنین دانشجویانی وجود ندارند، اضافه کرده بود که «تعداد معدودی از این دست افراد باقی مانده‌اند که کار آنها نیز در حال انجام است و به زودی اعلام خواهیم کرد که هیچ پرونده‌ای از داوطلبان برای ورود به دوره‌های بالاتر تحصیلات تکمیلی معطل نمانده است.»
پس از برطرف شدن مشکل مهدیه گلرو و بازگشت او به دانشگاه نیز، غلامی اعلام کرد که تنها دانشجوی ستاره‌دار مجید دری است؛ در حالی که باز هم دانشجوی ستاره‌دار وجود دارد که یا از پیگیری‌های بی‌نتیجه دست کشیده‌اند یا عطای ادامه تحصیل را به لقایش بخشیده‌اند.

ستاره‌داری که به دانشگاه بازگشت

اواخر سال ۹۶ بود که فاطمه سعیدی، نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توئیتر خود از رفع مشکل ادامه تحصیل مهدیه گلرو، از فعالان جنبش دانشجویی خبر داد. این نماینده مجلس نوشته بود: “امروز با وزیر علوم درباره دانشجویان ستاره‌دار جلسه‌ای طولانی و مفید داشتم. خوشبختانه طبق قول آقای غلامی مشکل خانم گلرو حل شده و بازگشت بقیه دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه نیز در مسیر حل شدن قرار گرفته”.
پس از چند روز هم مهدیه گلرو در صفحه توییتر خود خبر داد که بعد از ده سال محرومیت از تحصیل بالاخره کارت دانشجویی‌اش صادر شده و به دانشگاه بازمی‌گردد.
دری چندین روز مقابل وزارت علوم رفت و به این وضعیت اعتراض کرد. او در توییتر خود نوشته بود: “وقتی می‌پرسند چرا تنهایی؟ مگر ستاره‌دار دیگری نیست؟ باید سر به زیر باشم که انگار خوابشان برده است؛ اما واقعا بهتان برنمی‌خورد که انکارتان می‌کنند؟”
او در توییت دیگری در یکی از روزهایی که مقابل وزارت علوم تحصن کرده بود، نوشته بود: “امروز هنگام رسیدنم فضا ملتهب به نظر می‌رسید. نیروى انتظامى مستقر شده و تعداد سربازها بیشتر بودند؛ نیروى انتظامى از من خواست که محل را ترک کنم در غیراین‌صورت مجبور هستند بازداشتم کنند. هدف من دانشگاه است نه زندان، اما اگر مسیرش از زندان بگذرد هم ابایی ندارم. بازگشتم تا هفته بعد”.
دری به همین منوال چندین روز را مقابل وزارت علوم ماند اما تاکنون نتیجه‌ای نگرفته است و وزیر همچنان می‌گوید که دانشجوی ستاره‌دار نداریم!
البته اینها درحالی است که پروانه سلحشوری، نماینده مجلس معتقد است که «هرکسی به غیر از روحانی رئیس‌جمهوری بود دانشجویان ستاره‌دار دوبرابر می‌شد».
هرچند معصومه ابتکار در مراسم روز دانشجوی سال ۹۶ از ستاره‌دار شدن دانشجویان ابراز نگرانی کرد: “خوشبختانه در دوران دولت یازدهم و دوازدهم شاهد برگزاری گسترده مراسم روز ۱۶ آذر و فضای بهتر اجتماعی و سیاسی بوده‌ایم، گرچه موانع و محدودیت‌هایی هم قابل احصاء باشد. چنانچه ستاره‌دار شدن و محدودیت برای ادامه تحصیل برخی دانشجویان نگرانی‌هایی را به وجود آورده که با اطلاع و پیگیری جدی وزیر علوم، تعدادی از این موارد کاهش یافته و روند ستاره‌زدایی ادامه دارد”.
هرانا پیش‌تر در تاریخ ۱۰ اسفندماه ۹۶ در گزارشی از محرومیت ۴ دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که به دلیل اعتراض صنفی، به مدت ۲ سال محروم از تحصیل شده بودند، خبر داده بود.
محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در آذرماه سال گذشته با اعلام اینکه در سال جاری ۱۲ نفر در مقطع دکتری و ۱۵ نفر هم در مقطع ارشد، اجازه ادامه تحصیل ندارند، گفته بود که وزارت علوم همچنان در حال رایزنی با وزارت اطلاعات و سایر مراجع ذیربط است تا مشکل این افراد حل شود؛ او گفته بود “برخی دانشجویان صرفا به دلیل فعالیت در انتخابات از تحصیل محروم شدند”. محمود صادقی همچنین اشاره کرده بود “با پیگیری‌هایی که صورت گرفته است، از میان دانشجویان ستاره‌دارِ امسال، تاکنون ۱۵۱ نفر در مقطع دکتری و ۳۹۸ نفر نیز در مقطع ارشد، با تعهد موفق به ثبت‌نام و ادامه تحصیل شده‌اند.”
مهدیه گلرو و مجید دری از جمله فعالین دانشجویی بودند که پس از بازداشت و زندانی شدن به دلیل فعالیت‌های دانشجویی و با احتساب سال‌های زندان به عنوان غیبت غیر موجه از دانشگاه اخراج شده بودند.
اگرچه در سال‌های اخیر قول و قرارهای فراوانی مبنی بر رفع محرومیت از تحصیل دانشجویان ستاره‌دار داده شده است ولی محرومیت بخش زیادی از کسانی که در سال های گذشته و در جریان اعتراضات ۸۸ محروم شده بودند، همچنان ادامه دارد.
“دانشجویان ستاره‌دار” به کسانی اطلاق می‌شود که به دلیل فعالیت‌های دانشجویی از دانشگاه اخراج می‌شوند و یا با تعهد به عدم فعالیت، مجاز به ادامه تحصیل می‌شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر