۱۳۹۶ اسفند ۱۱, جمعه

آخرین اخبار از وضعیت دراویش ؛ نزدیک به ۴۰۰ تن در زندا‌ن های فشافویه ، قرچک و اوین



کمیته پیگیری دراویش زندانی در گزارشی از آخرین وضعیت دراویش گنابادی اعلام کرد که در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰ تن در زندان‌های فشافویه ، قرچک و اوین در بازداشت به سر می‌برند که به دلیل وضعیت نامناسب بهداشتی این زندان‌ها و عدم رسیدگی پزشکی و ادامه مداوای مجروحان ، امکان وخیم‌ تر شدن وضعیت این دراویش وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مجذوبان نور، طبق اعلام کمیته پیگیری دراویش زندانی آخرین گزارشات رسیده طی سه روز گذشته به به شرح زیر است:
“تعداد دراویش بازداشت‌شده تاکنون توسط نهادها و رسانه‌های داخلی ایران به‌صورت رسمی اعلام نشده است و طبق گزارشات رسیده به این کمیته، نزدیک به ۴۰۰ درویش گنابادی در حال حاضر در زندان‌های فشافویه، قرچک و اوین در بازداشت به‌سر می‌برند و منتظر طی شدن مراحل قانونی و رسیدگی به پرونده قضایی‌شان هستند. از میان صدها درویش بازداشت‌شده پس از اتفاقات تلخ هفته‌ی گذشته در منطقه پاسداران تهران، نزدیک به ۲۰۰ درویش در ساعات و روزهای اولیه آزاد شدند. کمیته پیگیری دراویش بازداشت‌شده مستقلاً نمی‌تواند این آمار را تأیید کند.
جراحات دراویش زخمی در حوادث تلخ هفته گذشته عبارت است از: شکستگی دست، پا، دنده، سر و صورت، زخم‌های عمیق و ضرب و کوفتگی نواحی مختلف بدن؛
این دراویش مجروح به بیمارستان‌های امام خمینی، امام سجاد، خاتم‌الانبیاء، بقیهالله و لبافی‌نژاد منتقل شده‌اند که وضعیت تعدادی از آنان وخیم گزارش شده است؛ تا لحظه‌ی تهیه این گزارش، ۳ درویش گنابادی در بخش مراقب‌های ویژه نگهداری و ۱۰ درویش نیز به دلیل اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای و پارگی چشم و موارد اورژانسی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند؛ تاکنون مقامات قضایی ایران کشته شدن یک نفر را تأیید کرده‌اند ولی هویت این شخص اعلام نشده است.

خانواده‌های دراویش بازداشت‌شده با اعلام وضعیت نامناسب بهداشتی زندان‌های فشافویه و قرچک، ضمن ابراز نگرانی از سلامتی افراد منتقل‌شده به این زندان‌ها، اعلام کردند که اکثر دراویش زخمی پس از رسیدگی سرپایی در بیمارستان‌ها به زندان منتقل و پس از گذشت نزدیک به یک هفته، هیچ رسیدگی پزشکی برای ادامه مداوای آنان صورت نگرفته و با توجه به شکستگی و زخم‌های وارده به این دراویش و وضعیت بهداشتی زندان‌ها، امکان وخیم‌تر شدن وضعیت این دراویش زندانی وجود دارد.

هنوز از سرنوشت تعداد زیادی از دراویش بازداشت‌شده اطلاعی در دست نیست”.

پیش از این “سازمان گزارشگران بدون مرز” با انتشار بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را از وضعیت سلامت شماری از شهروندخبرنگاران که در شامگاه ۱ اسفند ۱۳۹۶ در درگیری‌های پلیس و دراویش گنابادی بازداشت شدند، اعلام کرده بود.

از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال جاری حضور پر تعداد نیرو های امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نور علی تابنده با واکنش منفی سایر دراویش رو به رو شد، دراویش گنابادی در حمایت از قطب خود تجمعاتی اطراف منزل دکتر تابنده تشکیل دادند. این تجمعات با دخالت نیروهای انتظامی و لباس شخصی به خشونت کشیده شد؛ این در حالی بود که پیش‌تر در شامگاه چهارشنبه مورخ ۴ بهمن‌ماه نیز در اقدامى مشابه مامورین امنیتی در همین مکان حضور یافتند که موجى از نگرانى‌ها در میان دراویش را رقم زده بود.

فرهاد نوری، فعال حقوق دراویش ایران، اعلام کرده که حداقل ۵۰۰ درویش گنابادی بازداشت شده‌اند و وب سایت مجذوبان نور نیز نام بیش از ۳۰۰ درویش بازداشت شده را منتشر کرده است.

هرانا پیش از این در خبری از انتقال سه تن از دراویش بازداشت‌شده به نام‌های رضا انتصاری، کسری نوری و سخاوت سلیمی خبر داده بود.

هرانا در گزارشات قبلی خود نیز نوشته بود “بند ۳ زندان قرچک ورامین که محل نگهداری حدود ۴۶ زندانی بود تقریبا خالی شده زیرا که ۷۰ زندانی زن درویش قرار است به آن محل منتقل شوند. به زندانیان گفته شده تلفن‌های این بند نیز قطع خواهد بود”.

کسری نوری و رضا انتصاری
در ادامه‌ی گزارش نیز از انتقال دراویش به زندان‌های اوین و ورامین خبر داده بود. بر همین اساس بازداشت شدگان مرد عمدتا به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شده‌اند ولی کماکان از حق استفاده از تلفن محروم هستند. از سرنوشت تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان  همچنان اطلاعی در دست نیست.
دراویش می‌گفتند که از حضور پرشمار نیروهای امنیتی و لباس شخصی در اطراف خانه آقای تابنده نگران شده‌اند.

بعد از این درگیری‌ها حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران گفته بود: “پلیس، دادستانی و دیگر دستگاه‌های مسئول، هیچ‌گونه برنامه‌ای برای برخورد با دراویش گنابادی در تهران نداشته و ندارند.”

اقدامات حکومت جمهوری اسلامی ایران علیه دراویش گنابادی از سال ۸۴ به شکل گسترده‌ای شدت گرفت، به‌طوری‌که در این سال تخریب گسترده حسینه‌های دراویش گنابادی در شهرهای مختلف ایران آغاز شد و پس از آن تعداد زیادی از دراویش بازداشت شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر